شناسهٔ خبر: 35972038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاکستان‌های ملایر در معرض تهدید

50038

سه سال پیش بحث جهانی شدن انگور ملایر داغ بود و همه مسئولان تلاش کردند تا اینکه سرانجام ملایر گوی سبقت را از دیگر رقبا ربود و سال گذشته این برند مهم را کسب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، درست است که این برند نصیب ملایر شد اما همچنان نواقصی وجود دارد که باغات، کشاورزان و باغداران ملایر را تهدید می کند و باید با عزمی همگانی اصلاح و رفع شود. سیستم هدایت و تربیت انگور در اکثر باغات ایران به صورت سنتی خوابیده، جوی و پشته ای و یا پاچراغی است، در ملایر نیز عمده باغات انگور به صورت خزنده هستند، طرح فراز و یا داربستی کردن باغات انگور از سال ها پیش در تمام کنفرانس های تخصصی مطرح و توسط همه کارشناسان و مسئولان ملایر بر اجرای آن تأکید شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهادکشاورزی چند سال گذشته بر اجرای این طرح تأکید و اظهار کرد: «در برنامه ششم توسعه، با یک برنامه ‌ریزی منظم ۲۵ درصد باغات با اجرای طرح فراز و مدیریت مزرعه با تلفیق آبیاری و داربستی کردن باغات انگور، زمینه افزایش ۳ برابری تولید فراهم خواهد شد.»

رمضان روئین‌تن عنوان کرد: «در حال حاضر ۲۹۰ هزار هکتار باغ انگور در کشور وجود دارد که ۲۲۰ هزار هکتار آن آبی و ۷۰ هزار هکتار آن دیم است که با اجرای طرح فراز، میزان تولید از ۳۰۰ هزار تن در سال به ۹۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. در حال حاضر هر ۴ کیلو انگور به یک کیلو کشمش تبدیل می‌شود که با اجرای طرح فراز هر ۳.۵ کیلو انگور به یک کیلو کشمش تبدیل خواهد شد.»

آنچه باغات انگور ملایر را تهدید می کند

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی ملایر نیز در این‌باره، با بیان اینکه مشکلات متعددی باغات خزنده ملایر را تهدید می کند، گفت: هزینه بالای کارگران در فصل برداشت انگور یکی از این معضلات است که گاهی تا روزی ۱۳۰ هزار تومان نیز می رسد.

سیدمهدی میرباقری در گفت‌وگو با ایسنا، به هزینه های بالای نهاده های مورد نیاز مثل کودشیمیایی و سموم آفتکش اشاره کرد و افزود: انواع بیماری های گیاهی مثل سفیدک قارچی، شیوع آفاتی چون زنجره مو در باغات خزنده ملایر مشاهده می شود که باعث کاهش میزان تولید و کیفیت محصول نهایی شده اند.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا نیازمند سرمایه گذاری در راستای آگاهی بخشی و آموزش همگانی برای رفع نواقص موجود هستیم، اظهار کرد: با اجرای طرح فراز کیفیت و میزان تولید انگور افزایش چشمگیری می یابد.

میرباقری ادامه داد: در باغ های داربستی تعداد بوته های انگور در یک هکتار زمین بیشتر از باغ های سنتی خوابیده است بنابراین میزان عملکرد بالاتر می رود همچنین در روش سنتی تماس میوه ها با خاک به علت آلودگی به بیماری های قارچی باعث افت کیفیت و بازارپسندی میوه ها شده و از میزان عملکرد کاسته می ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در باغ های داربستی ایستاده کلیه عملیات باغی چون کنترل علف های هرز، شخم، سمپاشی، هرس و حتی برداشت محصول را می توان بصورت مکانیزه و با استفاده از ادوات و ماشین های کشاورزی انجام داد که این امر باعث کاهش هزینه های تولید شده و درآمد باغاداران را افزایش می دهد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه عمده رقم انگور تولیدی ملایر رقم کشمشی بی دانه سفید است، ادامه داد: بنابراین باغداران محکوم به تحویل محصول خود به کارخانجات تولید کشمش هستند و عمدتاً قدرت انتخاب بارازهای دیگری را ندارند.

میرباقری با تأکید بر لزوم اصلاح و جایگزین کردن باغات قدیمی انگور با ایجاد باغات داربستی و اجرای طرح فراز، تصریح کرد: باید به سمت تولید ارقام تجاری جدید برای تازه خوری انگور برویم و به فکر صادرات نیز باشیم.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ملایر نبود کارخانجات فرآوری انگور را یکی دیگر از نواقص و مشکلات موجود در ملایر عنوان کرد و افزود: سطح زیرکشت کل باغات انگور ملایر ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار است.

ملایر؛ یکی از مهمترین قطب های تولید انگور در کشور

وی با اشاره به اینکه از این میزان ۱۰ هزار هکتار بارور و ۷۰۰ هکتار غیرباور است، ادامه داد: ملایر یکی از مهمترین قطب های تولید انگور در کشور محسوب شده و در استان همدان رتبه اول را در این زمینه داراست.

میرباقری خاطرنشان کرد: کل مساحت باغات انگور استان همدان ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۵۰ درصد از کل این مساحت در شهرستان ملایر قرار دارد و ۸۵ درصد رقم تولیدی انگور ملایر شامل رقم کشمشی سفید بی دانه است.

وی با اشاره به اینکه میانگین برداشت سالانه انگور از کل باغات ملایر بیش از ۲۴۰ هزار تن بوده و متوسط برداشت در هر هکتار ۲۴ تا ۲۵ هزار تن است، گفت: عمده ارقام انگور تولید و برداشت شده در باغات ملایر شامل کشمشی قرمز، فخری، عسگری، یاقوتی، صاحبی، میرزایی، خلیلی، شاهانی، ریش بابا و انگور سیاه است.

تولید سالانه ۴۵ هزار تن کشمش در ملایر

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی ملایر با اشاره به اینکه ۷۵ درصد انگور ملایر به کشمش تیزابی، آفتابی و گوگردی تبدیل می شود، افزود: سالانه ۴۵ هزار تن کشمش در ملایر تولید می شود.

میرباقری به فعالیت ۵۳ کارخانه کشمش پاک کنی در این شهرستان اشاره و اظهار کرد: عمده صادرات ما به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کشورهای اورپایی و آسیای میانه  چون اوکراین، عراق، روسیه و عمان است.

وی با بیان اینکه امسال ۲۴۴ هزار تن انواع انگور از باغات ملایر برداشت شده است، ادامه داد: عمده روستاهای انگورخیز ما شامل مانیزان، دره جوزان،  توتل، مرویل، ترک شرقی و ... هستند.

میرباقری اظهار کرد: از ۲۴۰ هزار تن انگور برداشت شده تنها ۲۲ هزار تن یعنی ۱۰ درصد صرف تازه خوری شده و ۱۰ درصد نیز صرف تولید شیره انگور، سرکه، آبغوره، شربت شیره و ... می شود.

روش غلط برداشت محصولات باغی باید اصلاح شود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از روش غلط تولید و برداشت محصولات باغی در ملایر گلایه و تأکید کرد: این نواقص باید توسط باغداران اصلاح شود.

محمد کاظمی با بیان اینکه باید در تولید انگور و برداشت آن از باغات و حمل آن به کارخانجات تولید کشمش حتما از ابزارهای استاندارد استفاده شود، گفت: این موضوع روی کیفیت نهایی محصول و قیمت تمام شده آن تأثیر مستقیم دارد.

وی توصیه کرد: باغداران ملایری در این زمینه آموزش های لازم را ببینند و در برداشت انگور از سبدهای مخصوص حمل استفاده کنند تا کیفیت محصول افزایش یابد.

داربستی کردن باغات انگور، محصولات را ۳ برابر می کند

معاون استاندار و فرماندار ملایر نیز با بیان اینکه در سطح این شهرستان ۱۱ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که ۱۰ هزار هکتار آن باغ بارور است، گفت: در صورت اجراشدن طرح داربستی و فراز در باغات انگور، کیفیت و میزان محصولات تولیدی آنها تا ۳ برابر افزایش می یابد.

قدرت اله ولدی یادآور شد: در برنامه ۳ ساله توسعه ملایر مقرر شده ۶۵۰ هکتار از باغات ملایر داربستی شود البته این امر نیازمند صرف هزینه سنگینی است و تلاش می شود با تخصیص اعتبارات دولتی کمک حال کشاورزان و باغداران باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از انگور برداشت شده در باغات ملایر در شیره پزی مصرف می شود، ادامه داد: آئین شیره پزی سنتی در این شهرستان قدمت ۵۰۰ ساله دارد.

معاون استاندار همدان از برگزاری جشن «جهانی شدن انگور ملایر» در ۱۲ آبان ماه خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا در دهه فجر امسال نیز جشن «ثبت جهانی مبل منبت ملایر» را برگزار کنیم.

طرح فراز کیفیت محصول تاکستان ها را افزایش می دهد

یک باغدار نمونه ملایری با بیان اینکه طرح فراز و داربستی کردن درختان مو، عملکرد و کیفیت محصول تاکستان ها را افزایش می دهد، گفت: کاهش هزینه ها، راحتی و سهولت انجام عملیات داشت و برداشت از دیگر مزایای این طرح است.

محمد غفاری افزود: اجرای طرح داربستی کردن باغ انگور کیفیت بالای محصول تولیدی، برداشت سریع، افزایش تراکم در هکتار، سهولت برای نگهداری، مبازه با آفات و آبیاری آسان تر به همراه دارد.

وی با بیان اینکه هرس به موقع در طرح فراز، مدیریتی راهبردی را برای باغ ایجاد می کند، اظهار کرد: اینجانب دارای ۴ هکتار باغ انگور هستم که در سال ۸۰ با صرف ۳۰ میلیون تومان ۲ هکتار آن را به صورت داربستی درآوردم و ۲ هکتار دیگر آن به صورت خزنده است.

غفاری با اشاره به اینکه در سال ۹۵ با عملکرد تولید ۱۱۷ تن در هکتار به عنوان باغدار نمونه کشوری معرفی شده است، خاطرنشان کرد: در این باغ ۱۲ رقم انواع انگور تولید می شود.

وی با بیان اینکه بالای ۹۵ درصد انگور این باغ از نوع انگور بی دانه سفید است، ادامه داد: کل انگور برداشت شده ما تبدیل به کشمش تیزابی سلطانی و کشمش کالیفرنیایی می شود.

این باغدار نمونه کشور با اشاره به اینکه درحال حاضر هر کیلو کشمش معمولی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان و هر کیلو کشمش دودی بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان به فروش می رسد، افزود: به طور میانگین ضریب تولید کشمش از انگور به این صورت است که به ازای هر ۳ کیلو انگور، یک کیلو کشمش تولید می شود.

غفاری در ادامه از قیمت پایین خرید کشمش توسط کارخانه داران از باغداران اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، این قیمت پایین سبب نابودی باغداران و ضرر و زیان آنها می شود.

انتهای پیام

نظر شما