شناسهٔ خبر: 35971186 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جدیدترین تحولات در مرز سوریه با ترکیه؛

ورود ارتش سوريه به مناطق مرزي شمالي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- در پی ورود ارتش سوریه، منطقه راهبردی منبج تحت حاکمیت و کنترل این کشور بازگشت و پرچم سوریه بر فراز آن به اهتزاز درآمد.
به گزارش خبرگزاری آریا از آخرین تحولات حمله ترکیه به مناطق شمال شرق در سوریه، پیامدها و واکنش ها به آن:
 
لاوروف: ترکیه و سوریه نگرانی‌های امنیتی خود را براساس توافقنامه‌ها حل کنند
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، وزیر امور خارجه روسیه از آنکارا و دمشق خواست، نگرانی‌های امنیتی خود را با استفاده از توافقنامه‌های مشترک حل کنند.
سرگئی لاوروف گفت: ما نگرانی ترکیه درباره امنیت مرزهایش را درک می‌کنیم و همزمان بر ضرورت بررسی نگرانی‌ها در چارچوب توافقنامه موجود بین دمشق و آنکارا یعنی توافقنامه آدانا در 1998 تاکید می‌کنیم.
وی افزود: متاسفانه، اجرای موثر این توافقنامه که شامل تلاش‌های مشترک برای سرکوب فعالیت تروریستی در مرز بین ترکیه و سوریه است با اقدامات آمریکایی‌ها و ائتلافی که آن‌ها در شرق رودخانه فرات هدایت می‌کردند، با دشواری روبرو شد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: رئیس جمهور اردوغان با رئیس جمهور پوتین قبل از تماس مولودچاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با من، تماس گرفت. ما یک کانال کاهش تنش، یک کانال ارتباطی منظم داریم و طرف‌های ما با یکدیگر در تماس هستند. ما تمایل به حل شدن هرچه سریعتر اوضاع براساس احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل سوریه داریم.
 
نانسی پلوسی: ترامپ برای عملیات ترکیه علیه کُرد‌ها چراغ سبز نشان داد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از دموکرات ها و جمهوری خواهان خواست از پیش نویس طرح مخالفت با خروج نظامیان آمریکا از سوریه حمایت کنند.
نانسی پلوسی گفت: ترامپ برای عملیات نظامی ترکیه علیه کُرد‌ها چراغ سبز نشان داد و اکنون از اعمال تحریم‌ها علیه این کشور سخن می‌گوید.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود: این هفته در مجلس نمایندگان علیه تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه اقدام خواهیم کرد.
 
طرح نمایندگان کنگره در مخالفت با خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال شرقی سوریه
خبرگزاری رویترز گزارش داد، نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره آمریکا، طرحی را ارائه کردند که با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، مبنی بر خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از شمال شرقی سوریه در تضاد است.
 
تلاش پنتاگون برای معاف کردن قراداد‌های تسلیحاتی از تحریم‌ها علیه ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد درصدد تنظیم معافیت‌هایی است که قراداد‌های تسلیحاتی بین واشنگتن و آنکارا را از تحریم‌های اخیر علیه ترکیه مستثنی کند.
 
لیندسی گراهام: ورود ترکیه به کوبانی واقعا یک کابوس است
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه به این شبکه گفت: ورود نیرو‌های ترکیه به کوبانی واقعا یک کابوس است.
وی افزود: اردوغان را مسئول هر جنایتی می دانم که در کوبانی اتفاق می افتد. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اقدامی تنش آفرین است که روابط بین واشنگتن و آنکارا را نابود می کند.
 
انتقال 40 نظامی آمریکایی و خارجی از شمال شرقی سوریه به عراق
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، 40 نظامی اشغالگر آمریکایی و خارجی همراه 4 خودور نظامی از پایگاه هوایی غیرقانونی "رحیبه" در حومه المالکیه واقع در شمال شرق سوریه به عراق منتقل شدند.
 
کشته شدن دو سرباز سوری در حملات توپخانه‌ای گروه‌های مورد حمایت ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس از کشته شدن دو سرباز ارتش سوریه در شمال این کشور در حملات توپخانه‌ای نیرو‌های مورد حمایت ترکیه، خبر داد.
این گروه از کشته شدن 9 نیروی «قسد» در درگیری های روز سه شنبه در شمال شرق سوریه خبر داد.
گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین از کشته شدن 23 نیروی گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه در درگیری های روز سه شنبه در شمال شرق سوریه خبر داد.
 
هشدار نهاد‌های وابسته به سازمان ملل درباره ادامه عملیات ترکیه در سوریه
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس‌های سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفتند دست کم 160 هزار غیرنظامی در شمال شرق سوریه بر اثر عملیات نظامی ترکیه علیه افراد مسلح کرد آواره شده اند.
ینس لارکه، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اظهاراتی در ژنو گفت: اوضاع امنیتی در شمال شرق سوریه بسیار شکننده است و گزارش‌ها همچنان حاکی از حملات هوایی و زمینی و ادامه عملیات نظامی است. در هر دو سوی مرز از وجود زخمی‌ها و فوت شدگان غیرنظامی گزارش می‌شود.
راپرت کُلویل، سخنگوی کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: ما گزارش‌هایی دریافت کرده ایم و دو ویدئو جداگانه را هم نگاه کردیم که حاکی از اعدام خودسرانه (کردها) به دست جنگجویان گروه احرار الشرقیه وابسته به ترکیه در 12 اکتبر است. یکی از این ویدئو‌ها که به صورت گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است ظاهرا نشان می‌دهد که این جنگجویان در حال فیلم گرفتن از خود در هنگام اسارت گرفتن و اعدام سه اسیر کرد خود در بزرگراه الحسکه- منبج هستند. به نظر می‌رسد فقط یکی از این اسرا لباس نظامی بر تن دارد.
راپرت کلویل گفت: بدترین حادثه که ما تا الان از اطلاع پیدا کردیم و بدنبال تایید کامل آن هستیم گزارشی است که می‌گوید بر اثر حملات هوایی ترکیه به کاروانی از خودرو‌ها دست کم چهار غیرنظامی از جمله دو خبرنگار کشته شدند و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.
 
اردوغان : ما با ورود ارتش سوریه به منبج مشکلی نداریم
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از آنکارا، رئیس جمهور ترکیه گفت: هدف ما از عملیات چشمه صلح، خروج تروریست‌ها از منطقه‌ای به عمق 32 کیلومتر است.
رجب طیب اردوغان افزود: تروریست‌ها مواضع خود را به سرعت از دست می‌دهند و عملیات با موفقیت پیش می رود.
وی با بیان این که ترامپ از من خواست اعلام آتش بس کنم، گفت: باید بگویم ما با تروریست‌ها به هیچ وجه مذاکره نخواهیم کرد.
رئیس جمهور ترکیه در عین حال افزود: مذاکرات ما درباره منبج و کوبانی، با روسیه و آمریکا ادامه دارد. ما با ورود ارتش سوریه به منبج مشکلی نداریم، اما تروریست‌ها نباید آنجا بمانند.
 
گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره تحولات سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، کاخ کرملین مسکو اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای او درباره تازه‌ترین تحولات سوریه و ضرورت احترام به حاکمیت ملی سوریه، تلفنی گفتگو کردند.
کاخ کرملین افزود رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در چند روز آینده به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روس خود، به روسیه سفر خواهد کرد.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، به ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفته است که عملیات نظامی ترکیه در سوریه به مبارزه با تروریسم، حفظ تمامیت ارضی سوریه و حل و فصل روند سیاسی مسائل کمک می کند.
 
گفتگوی تلفنی وزیر دفاع عراق و ترکیه درباره تحولات شمال سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نجاح الشمری وزیر دفاع عراق درباره تأثیر حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه در ورود ترویست‌ها به خاک عراق، با همتای ترکیه‌ای خود تلفنی گفتگو کرد.
 
ترامپ: پمپئو و پنس چهارشنبه به ترکیه سفر می‌کنند
خبرگزاری فرانسه گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه، و مایک پنس معاون رئیس جمهور، روز چهارشنبه به ترکیه سفرمی کنند.
همچنین؛ کاخ سفید اعلام کرد مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار خواهد کرد.
 
آمریکا: تصمیمی در خصوص حمایت نظامی از قسد اتخاذ نشده است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ما به نیرو‌های سوریه دموکراتیک ابلاغ نکرده ایم که از آنان حمایت نظامی می‌کنیم و هیچ گونه تصمیمی نیز در این خصوص اتخاذ نشده است. در عین حال به این نیرو‌ها گفته ایم تمام تلاش دیپلماتیک خود را برای جلوگیری از ورود ترکیه به خاک سوریه انجام خواهیم داد.
این مقام آمریکایی افزود: برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه از ساز و کار هماهنگی فعال بین (به اصطلاح) ائتلاف بین المللی و روسیه استفاده کردیم.
 
مسکو: اتخاذ تدابیر لازم برای خروج امن نیرو‌های خارجی از شمال شرق سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مسکو و دمشق تدابیر لازم را برای تضمین خروج امن نیرو‌های خارجی از شمال شرق سوریه اتخاذ می‌کنند.
 
چین از ترکیه خواست به عملیات نظامی پایان دهد
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از پکن؛ «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری گفت: پکن همواره با توسل به زور در روابط بین المللی مخالف است و از طرف‌های مختلف می‌خواهد منشور سازمان ملل و اصول اساسی روابط بین المللی را به طور جدی رعایت کنند و در چارچوب قوانین بین المللی از طرق سیاسی و دیپلماتیک، مسائل را حل کنند.
وی گفت: حق حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد بنابراین، ما از ترکیه خواسته ایم به عملیات نظامی پایان دهد و به راه حل درست سیاسی برگردد.
این مقام چینی افزود: وضعیت مبارزه با تروریسم در سوریه همچنان جدی است و عملیات نظامی ترکیه ممکن است موجب گریختن تروریست‌ها به خارج شود، زیرا داعش قصد دارد با سوء استفاده از این فرصت دوباره پا به صحنه بگذارد ما به صورت جدی از ترکیه خواسته ایم با مسئولیت شناسی و به اتفاق جامعه جهانی با تروریسم مبارزه کند.
 
گفتگوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث؛ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد وزرای دفاع آمریکا و روسیه تلفنی درباره اوضاع سوریه گفتگو کردند.
 
عقب نشینی ارتش ترکیه از روستای العالیه
شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد؛ نیروهای ارتش ترکیه و گروه موسوم به "ارتش آزاد" تحت حمایت این کشور ، پس از درگیری با گروه موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" از روستای العالیه در شرق شهر رأس العین عقب نشینی کردند.
 
تصرف برخی مناطق به دست ارتش ترکیه
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد؛ نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن روستاهای کوزلیه ، العامریه ، الاربعین و لیلان را در جاده بین المللی حلب- تل تمر که 10 کیلومتر با محل استقرار نیروهای ارتش سوریه فاصله دارد تصرف کردند.
ارتش ترکیه و شبه نظامیان تحت حمایت آن همچنین چند روستا را در جنوب شهر رأس العین در حومه شمال غربی استان حسکه به تصرف خود درآوردند.
 
اصرار ترکیه بر ادامه تجاوز نظامی خود
دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا عملیات نظامی در سوریه را چه با حمایت جهانی و چه بدون حمایت جهانی ادامه خواهد داد.
 
روسیه خواستار خروج آمریکاست
خبرگزاری رویترز گزارش داد؛ نماینده ویژه روسیه در امور سوریه گفت مسکو امیدوار است آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج کند. وی همچنین با بیان اینکه مسکو عملیات ترکیه را در سوریه تایید نمی کند و در این خصوص با آنکارا گفتگویی نداشته است تاکید کرد ترکیه حق ندارد نیروهایش را به طور دائم در سوریه مستقر کند.
 
تعلیق فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد؛ سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد بیشتر فعالیت های خود را در مناطق شمال شرق سوریه به حالت تعلیق درآورده و همه کارمندان بین المللی خود را از این مناطق خارج کرده است.
 
نشست مسئولان ترکیه ای و روس در منطقه "عون الدادات"
خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در سوریه از برگزاری نشست بین مسئولان ترکیه ای و روس در منطقه "عون الدادات" در شمال منبج خبر داد. در همین حال، یک مقام آمریکایی گفت مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا ظرف 24 ساعت آینده به ترکیه سفر خواهد کرد.
 
ورود ارتش سوریه به مرزهای شمالی
سه روز از توافق درباره پیشروی ارتش سوریه به سوی مناطق مرزی شمال این کشور‏، منطقه راهبردی منبج تحت حاکمیت و کنترل این کشور بازگشت و پرچم سوریه بر فراز آن به اهتزاز درآمد.

مک گورک: محتوای گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان باید منتشر شود
نماینده سابق دولت آمریکا در ائتلاف موسوم به ضد داعش خواستار انتشار محتوای تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شد.
برت مک گورک در صفحه توئیتری خود نوشت: مقامات دولت ترامپ به شدت تلاش می کنند تا بگویند که وی هرگز چراغ سبز به این حملات نشان نداده است. این اقدام اشتباهی کاملا آشکار بود.
نظامیان آمریکایی خیلی سریع از مرز عقب نشینی کردند. مقامات آمریکایی در سوریه باید به اطلاع نیروهای سوریه دموکراتیک می رساندند که از این پس خودشان تنها هستند! نیروهای سوریه دموکراتیک همه امکانات دفاعی را از منطقه مرزی (به درخواست آمریکا) خارج کرده بودند چون به آنها اطمینان داده شده بود که ترکیه حمله نخواهد کرد.
حتی دو روز پس از حملات، همه همپیمانان غربی ما در شورای امنیت سازمان ملل به صورت متحد این اقدام را محکوم کردند اما چرا آمریکا غایب بود؟ اگر این گفته درست باشد که ترامپ به اردوغان هشدار داده بود به شمال سوریه حمله نکند پس محتوای تماس تلفنی ترامپ و اردوغان منتشر شود تا ما آن را ببینیم.
 
یک مقام آمریکایی: فرار عمده زندانیان داعش را شاهد نبودیم
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ یک مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت به رغم حملات ترکیه، آمریکا "تا این مرحله فرار عمده" زندانیان داعش را که در بازداشت نیروهای کرد سوریه هستند، شاهد نبوده است.
وی افزود تنها "حادثه قابل توجه"، به آواره شدن حدود یکصد نفر که اغلب زنان و کودکان داعشی ها هستند و در مسیر پیشروی ترکیه ناپدید شده اند، مربوط می شود.
 
کاهش درگیری ها در مناطق مرزی
درگیری ها در مناطق مرزی ترکیه با نزدیک شدن ارتش سوریه به سرحدات مرزهای این کشور با ترکیه، فروکش کرده است.

نظر شما