شناسهٔ خبر: 35969975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار داخلی

مهران رکورد تردد را زد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

مهران رکورد تردد را زد

سردار ایوب سلیمانی سه شنبه در بازدید از روند تردد زائران اربعین حسینی در مرز بین المللی شلمچه با اشاره به ثبت رکورد ۴۳۰ هزار تردد در مرزهای چهارگانه کشور در مدت زمان ۲۴ ساعت در اربعین امسال گفت:مرز مهران در این زمینه پیشگام بوده است ضمن اینکه تمام زائران نفر به نفر مورد بازرسی پلیس قرار گرفتند.وی  ۱۱ صفر را نقطه اوج تردد زائران اربعین حسینی عنوان کرد و افزود: با پیش‌بینی‌ انجام شده روزهای پنجشنبه و جمعه آینده حجم تردد زائران اربعین حسینی افزایش خواهد یافت.جانشین فرماندهی ناجا میانگین زمان تردد هر زائر اربعین از مرز را کمتر از یک دقیقه بیان کرد و تصریح کرد: تمهیدات و پیش‌بینی‌ لازم برای تردد آسان زائران از ماه ها قبل صورت گرفت و تجهیرات مورد نیاز در چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه استقرار یافتند.وی با اشاره به خدمات رسانی بیش از ۳۰ هزار نیروی پلیس در سراسر مرزهای تردد زائران  اربعین گفت: یک هزار و ۸۰۰ تیم گشت انتظامی با استقرار در استان‌ های معین مرزهای درگیر اربعین امنیت را برقرار کردند.سردار سلیمانی تردد زائران در مرزهای چهارگانه را ۲ برابر برشمرد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ گشت راهور در جاده‌های کشور بخصوص محوری های منتهی به مرزهای چهارگانه تردد را آسان تر کردند،.وی با اعلام کاهش ۵۰ درصدی حوادث جاده ای گفت: با تمهیدات صورت گرفته هیچگونه انسداد مسیری گزارش نشده و حواث جاده‌ ای نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نسبت به اربعین پارسال کاهش داشته است.سردار سلیمانی افزود: دلیل کاهش حوادث جاده ای تحلیل حوادث سه سال گذشته در سامانه ناجا و شناسایی نقاط حادثه‌خیز است، با استفاده از کنترل پهپادی و الکترونیکی و سامانه هوشمند تمام خودروهای داخل کشور و خاک عراق، در رصد پلیس است.جانشین فرمانده ناجا افزود: موج بازگشت زائران به کشور سنگین است ولی از فردا موج دیگری از خروج زائران از مرزهای چهارگانه پیش بینی شده است.سردار سلیمانی گفت: قطعا در سال‌ های آینده روند افزایش تردد زائران اربعین حسینی را شاهد خواهیم بود و تمامی وزارتخانه ها باید با تمام توان کمک حال استان های مرزی باشند.مرز شلمچه بعد از مهران شاهد بیشترین تردد زائران اربعین بوده است و تاکنون بیش از ۲۷ درصد زائران از این گذرگاه مرزی راهی کربلا شده اند.در ۲ هفته اخیر بیش از ۸۵۰ هزار تردد در گذرگاه مرزی شلمچه ثبت شده است.۴۰۰ موکب مردمی در مسیر ۱۵ کیلومتری میدان مقاومت خرمشهر تا شلمچه عراق شبانه روز به زائران خدمت رسانی می کنند.

طوفان نمک از بیخ گوش ایرانی ها گذشت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از اقدامات این دولت نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است، گفت: اگر اقدام دولت در احیا دریاچه ارومیه نبود شهری به نام تبریز وجود نداشت.رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات این دولت، نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است، گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین تصمیم دولت در روز اول تشکیل دولت یازدهم بود و امروز می‌توانیم بابت احیای دریاچه ارومیه مطمئن باشیم.روحانی ادامه داد: اگر این قدم برداشته نمی‌شد امروز شهری به نام تبریز وجود نداشت و ۱۴ میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده بودند و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بود.رئیس جمهور تصریح کرد: اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین‌های تولید شده از پتروشیمی، میلیون‌ها بیمار را راهی بیمارستان‌ها کرده بود.

نخست‌وزیر سابق اسراییل به شکست اعتراف کرد

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سیاست‌های نتانیاهو، گفت عملکرد وی در قبال ایران موجب شده تا تل‌آویو متحمل شکستی راهبردی شود.«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، به شدت از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی این رژیم در قبال ایران انتقاد کرده و گفته است که نتانیاهو با تمرکز بیش از حد بر برنامه هسته‌ای ایران، از فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله گسترش حضور در سوریه غفلت کرده است.وی که با روزنامه «جروزالم‌پست» صحبت می‌کرد، گفت: «بزرگترین شکست امنیتی-دفاعی اسرائیل، بزرگترین در پنجاه سال گذشته، از زمان جنگ "یوم کیپور"، این بوده است که به ایران اجازه داد در سوریه نفوذ کند.»اولمرت در این مصاحبه گفته است که در حالی که نتانیاهو اصرار داشت در داخل خاک ایران با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کند، ایران شروع به نفوذ در سوریه کرد و به حمایت از نظام این کشور پرداخت. وی افزود: «بالأخره بعد از مدتی در حالی که دیگر ایرانی‌ها در سوریه مستقر شده بودند، ما با حملات هوایی شروع به هدف قرار دادن آن‌ها کردیم. [علاوه بر این] بعد از هر حمله، بیانیه‌هایی عمومی و تحریک‌آمیز صادر کرده و ایرانی‌ها را به نابودی کامل تهدید کردیم.»او با بیان اینکه اسرائیل باید پیش از پا گرفتن حضور ایران در سوریه نیروهای ایرانی را هدف قرار می‌داد، ناکامی در ممانعت از استقرار ایران در سوریه را یک «شکست راهبردی» برای تل‌آویو توصیف کرد و گفت مقصر این وضعیت هم شخص نتانیاهو است.نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ادامه این مصاحبه در مورد تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه هم اظهار نظر کرده و گفته است که از شنیدن این تصمیم غافلگیر نشده، چراکه ترامپ «انزواطلب» است و به حضور نیروهای آمریکایی در خارج از کشور علاقه‌ای ندارد.اولمرت در این مورد گفته است: «می‌توان در این مورد استدلال کرد یا نظری در این رابطه داشت، اما اینکه او به گسترش حضور نیروهای ایالات متحده در جهان اشتیاقی ندارد، نباید مایه تعجب باشد.»وی درباره برخی اقدامات ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی هم گفت این اقدامات بیشتر جنبه «اعلامی» دارند و در عمل چیزی را تغییر نمی‌دهند. او به عنوان نمونه اشاره کرد که تصرف جولان توسط اسرائیل ۳۸ سال پیش اتفاق افتاده و تصمیم ترامپ صرفا موجب شد تا جنجال به پا شود و توجهات جهانی به حضور اسرائیل در این منطقه جلب شود، در حالی که تا پیش از آن این مسئله از سوی کشورهای جهان نادیده گرفته شده بود.نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین گفته است که هرچند ترامپ در ظاهر مواضعی تند علیه دیگر کشورها اتخاذ می‌کند، اما نشان داده که در عمل به دنبال مذاکره است. وی گفت: «حالا روشن شده است که ترامپ آماده است که با ایران هم مذاکره کند. اگر تا الان مذاکره‌ای نشده، به این خاطر است که ایرانی‌ها خاضر نشده‌اند با ترامپ دور یک میز بنشینند.»به گفته اولمرت رفتار آمریکا با کردهای سوریه و خروج ناگهانی نظامیان آمریکایی از شمال سوریه نشان داد که تل‌آویو باید صرفا بر خود متکی باشد و امنیت خود را به واشنگتن نسپارد. وی سپس به تمجید از عملکرد خودش پرداخت و گفت: «زمانی که من نخست‌وزیر بودم، سیاست امنیتی اسرائیل صرفا بر توانایی اسرائیل برای دفاع از خود متکی بود، نه بر اینکه آمریکایی‌ها برای ما بجنگند.»

آمریکا، اسرائیل را در برابر ایران تنها گذاشت

بن کاسپیت، نویسنده و تحلیلگر برجسته‌ طی یادداشتی در سایت المانیتور نوشت:1. اعلامیه ناگهانی ترامپ درباره خروج فوری از سوریه، ضربه ای مرگبار بود بر امیدها و انتظارات اسراییل در جبهه شمالی.2. یک مقام بلندپایه دفاعی اسراییل به المانیتور اذعان کرد: "ما بطور کامل تنها مانده ایم، موازنه راهبردی قدرت، در برابر چشم ما دگرگون می شود. آدم های بد می بَرند و آدم های خوب ما را ترک می کنند. اکنون اسراییل تقریبا باید خودش به تنهایی با محور نیرومند ترکی- روسی- ایرانی برخورد کند."3. اسراییل سرانجام از خواب بیدار می شود و این یک گذر دردناک است. اما برای ترامپ که زمانی خود را طرفدار دوآتشه صهیون- اگر نگوییم خود مسیح- نشان میداد، تنها چندلحظه لازم بود تا راه خودش را از اسراییل جدا کند.4. یک منبع نظامی اسراییل به المانیتور گفت: "درست است که این سیاست از زمان باراک اوباما آغاز شد اما ما امید داشتیم که با آمدن ترامپ همه چیز وارونه شود. این بسیار دلسردکننده است چرا که آمریکایی ها تصمیم گرفته اند که بیش از این پلیس جهان نباشند تا خود جهان تصمیم بگیرد که خودش را بدون یک نیروی پلیس، اداره کند."5. این دگرش در منطقه، اسراییل را وادار می کند که طرح هایش را دگرگون کند، تصوراتش را بازسنجی کرده و برای سناریوهایی آماده شود که دیربازی است بایگانی شده بودند. یکی از این سناریوها، جنگیدن در بیش از یک جبهه در آینده نزدیک است.6. اسراییل که سه سالی بود خود را در سمت پیروزِ ماجرا می دید، اکنون در می یابد که دارد می بازد یا دست کم رها شده است. اکنون ارتش اسراییل و احتمالا تا حدی هم کردها، تنها نیروهایی هستند که در برابر تجاوز ایران و حزب الله می ایستند.7. اسراییل بر این باور است که اگر یورشی از ایران در کار باشد، از قلمرو این کشور نخواهد بود. رهبری ساختار دفاعی اسراییل تاکید کرده که اگر چنین چیزی رخ دهد، اسراییل اجازه نخواهد داد که ایران در پشت نیابتی های گونه گونش پنهان شود و از پذیرش مسوولیت طفره برود. اسراییل بر این باور است که ایران هم این را می داند.8. اسراییل، حفاظت شده ترین کشور در جهان است اما مشکل این است که تاکنون هیچ سامانه ای نمی تواند موشک های کروز ایران را ردیابی و هدف قرار دهد. اخیر به صنایع پیشرفته نظامی اسراییل دستور داده شده تا تلاش شان برای یافتن یک راه حل را شدت بخشند اما این به زمان نیاز دارد و پیشنهادهایی مطرح شده که تا حل این مشکل، اسراییل بویژه زیرساخت های حیاتی و حساس اش همچون تاسیسات ذخیره سازی آمونیا در دماغه حیفا، ذخایر سوخت و سایت های ذخیره دیگر مواد حساس را تعطیل کند.9. رییس پیشین ستاد ارتش اسراییل، گابی اشکنازی، در مصاحبه ای با معاریو در آستانه جنگ یوم کیپور گفت: "آریل شارون پیوسته هشدار می داد که اسراییل نباید خودش را در خط مقدم جنگ با ایران قرار دهد. نتانیاهو این قاعده اساسی را شکست و ایران را بعنوان تهدید نهایی اسراییل به شمار آورد و به یک اهرم انتخاباتی تبدیل کرد. ده سال است که نتانیاهو به قدرت بازگشته و هنوز قرار است جلوی تلاش هسته ای ایران گرفته شود حال آنکه تهران بیش از هر زمان دیگری بر منطقه مسلط شده و اسراییل به تنهایی در معرض این تهدید است. نتانیاهو که از سامان دادن به اشتباهات یک دهه گذشته ناتوان مانده، چه بسا به زودی از تصویر خارج شود.

قطر ایران را تطهیر کرد

«شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در مراسم افتتاحیه نشست امنیت جهانی سال ۲۰۱۹ تحت عنوان "چالش‌های امنیتی در عصر اخبار فریبنده" که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، گفت: هجمه‌های رسانه‌ای و تبلیغات دروغ همواره به دنبال تلاش برای تاثیر بر سیاست‌ها و تغییر محیط است. قطر شبکه الجزیره را راه اندازی کرد؛ زیرا معتقد است که مردم کشورهای عربی نیاز دارند اخبار درست را دریافت کنند.وی افزود: حمایت قطر از مصر در سال‌های انقلاب از طریق شورای نظامی آن کشور صورت می‌گرفت. قطر از جبهة النصره و اخوان المسلمین حمایت نمی‌کند.وزیر خارجه قطر تصریح کرد: قطر از حماس به عنوان یک جنبش حمایت نمی‌کند؛ بلکه به عنوان گروهی که مسئولیت مدیریت امور در غزه را بر عهده دارد، حمایت می‌کند. ما نمی‌خواهیم به حمایت خود از غزه پایان دهیم. ما از طریق راه‌های شفاف و مستقیم از خانواده‌ها در غزه حمایت می‌کنیم.محمد بن عبد الرحمن افزود: اگر خواهان صلح واقعی و عادلانه هستیم اشغالگری اسرائیل باید پایان یابد. ما نگرانی‌های ترکیه درخصوص امنیت در مرزهای آن را درک و از جنگ این کشور علیه تروریسم حمایت می‌کنیم. ترکیه مدت هاست درباره تهدیدات تروریستی در مرزها هشدار داده است؛ اما هیچ طرفی توجه نکرد. ما هیچ تخلفی از جانب ترکیه ندیدیم، موضوع به کردها مربوط نمی‌شود. این عملیات کردها را هدف قرار نمی‌دهد.وزیر خارجه قطر با بیان اینکه که رفتارهای ایران تهدیدی برای منطقه نیست اظهار داشت: هیچ رفتار خصمانه‌ای از ایران ندیده ایم و روابط ما بر احترام متقابل استوار است. ما می‌خواهیم بحران و تنش میان ایران و آمریکا را کاهش دهیم.

بازگشت زائران اربعین شدت گرفت

با توجه به حجم بالای تردد زائران، همه مقاطع مدارس مهران در استان ایلام هم تا دوشنبه تعطیل شد.تمامی تمهیدات از سوی ستاد اربعین برای بازگشت آسان زائران اربعین درنظر گرفته شده استرئیس پلیس راه ایلام: باوجود تردد بی سابقه در ورودی و خروجی‌های منتهی به مهران، ترافیک، روان و همه مسیرهای منتهی به این شهر، باز است.به گفته رئیس ستاد اربعین ایلام، از امروز روند ورود زائران به کشور در مرز مهران از میزان خروج، پیشی گرفته است و این روند در روزهای آینده با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم از لغو محدودیت ۲۰ لیتری دریافت سوخت با کارتِ جایگاه‌ها در مرزهای منتهی به عراق خبرداد و گفت: زائرانِ دارای خودرو از این پس، مجاز به دریافت ۶۰ لیتر سوخت بنزین در هر بار سوختگیری با کارت آزاد ویژه‌ی جایگاه دار هستند.راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز برای تسهیل بازگشت زائران، در روزهای آینده در مجموع، تردد ۳۲ قطار را به صورت فوق العاده از شهرهای کرمانشاه، همدان و خرمشهر برنامه ریزی کرده است.هواپیمایی ایران ایر هم امسال، نخستین بار دو مسیر پروازی جدید از کرمانشاه و ایلام به مقصد نجف برقرار کرد. در ایام اربعین، روزانه ۸پرواز مستقیم از فرودگاه کرمانشاه به نجف توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام می شود.مرز چذابه در خوزستان، یکی از پایانه‌های مرزی چهارگانه با کشور عراق است که این روزها پذیرای کربلایی هاست. با توجه به چندین برابر شدن جمعیت زوار، نسبت به سال‌های قبل و برخی محدودیت‌های زیر ساختی در عراق، مسئولان دو کشور توصیه می‌کنند: زائران پس از زیارت کوتاهِ اَعتاب مقدسه، سریعتر در مسیر بازگشت به کشور قرار گیرند تا خدای نکرده، ازدحام جمعیت، سبب بروز مشکلی برای زائران عزیز نشود.

آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور آئین نامه ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاع کرد.هیئت وزیران به پیشنهاد شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تأیید رییس قوه قضاییه آیین ­نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرد.براساس این آیین نامه کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) مکلف است کارگروه‌های تخصصی اعم از کارگروه‌های ارزیابی تهدید، آسیب‌پذیری ملی، آسیب‌پذیری بخش بانکداری، آسیب‌پذیری بخش اوراق بهادار، آسیب‌پذیری بخش بیمه، آسیب‌پذیری سایر مؤسسات مالی و اعتباری و آسیب‌پذیری بخش‌های مشاغل غیرمالی را جهت بررسی خطر (ریسک) پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل دهد. اعضای این کارگروه‌ها شامل نمایندگان دستگاه‌های متولی نظارت مربوط به هر حوزه، نهادهای ذی‌صلاح و نمایندگان اشخاص مشمول تحت نظارت اعم از بخش خصوصی یا عمومی است که توسط کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) تعیین می‌گردد.همچنین کارگروه ملی ارزیابی خطر (ریسک) مکلف است با درنظرگرفتن شرایط کشور و بررسی آسیب‌ها و تهدیدهای حوزه‌های اصلی، نسبت به ارایه توصیه‌های لازم در خصوص اعمال رویکرد مبتنی بر خطر (ریسک) در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تخصیص امکانات موجود مبتنی بر خطر (ریسک)‌های شناسایی‌شده اقدام و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کند.مرکز اطلاعات مالی مکلف است با همکاری نهادهای ذی‌ربط به‌منظور تعیین خطر (ریسک) ارباب رجوع در تعاملات کاری با اشخاص مشمول، نسبت به تهیه فهرست اشخاص با خطر (ریسک) بالا اقدام کند و فهرست مزبور را با رعایت ملاحظات امنیتی و به طور سامانه­ای (سیستمی) در اختیار اشخاص مشمول قرار دهد.به این منظور، مرکز اطلاعات مالی باید فهرست اشخاص حقوقی دارای شیوه فعالیت اقتصادی و ساختار مالکیت غیرمعمول یا پیچیده، صاحبان مشاغلی که با وجه نقد زیاد سروکار دارند، اشخاص دارای خطر (ریسک) سیاسی، افراد پرتردد به مناطق پرخطر، اشخاص دارای سابقه محکومیت پولشویی یا امنیتی، اشخاص با خطر (ریسک) بالا به تشخیص ضابطان خاص مبارزه با پولشویی را تهیه کند.برهمین اساس، همه دستگاه‌های اجرایی از قبیل وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مکلفند امکان دسترسی مرکز اطلاعات مالی را به اطلاعات موردنیاز فراهم کنند.سازمان ثبت احوال کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلفند شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی متصل به هر شناسه (کد) پستی و همچنین نقشه حدنگار املاک کشور را به صورت برخط در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دهند.سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است فهرست آن دسته از وکالت‌نامه‌ها را که به دلایلی به جز پایان مدت اعتبار ابطال یا تعلیق شده‌اند، به همراه تاریخ و علت آن، روزانه در اختیار اشخاص مشمول قرار دهد.

بورس هفته را با جهش آغاز کرد

شاخص کل بورس تهران در معاملات دومین روز هفته با جهش 4130 واحدی به کانال 326 هزار و 190 واحدی صعود کرد. به نقل از نبض بورس، شاخص قیمت وزنی ارزشی با رشد 1110 واحدی رقم 87 هزار و 670 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن اما در مسیر برعکس شاخص کل با کاهش مواجه شدند که دلیل آن اصلاح قیمتی و نزدیک شدن قیمت سهام شرکت های کوچک به ارزش ذاتی آنهاست؛ بنابراین، شاخص قیمت هم وزن با کاهش 458 واحدی رقم 92 هزار و 602 واحدی را نشان داد و شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش 306 واحدی رقم 61 هزار و 988 واحدی رسید. شاخص آزاد شناور با رشد 2905 واحدی به ارتفاع 374 هزار و 452 واحدی رسید و شاخص بازار اول با رشد 2988 واحدی رقم 235 هزار و 709 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص بازار دوم نیز با جهش 8462 واحدی به کانال 669 هزار و 416 واحدی صعود کرد. ارزش معاملات بورس تهران بیش از 1764.9 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 3 میلیارد و 417 میلیون برگه سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 400 هزار و 872 نوبت معاملاتی بود.

سکه از مرز ۴ میلیونی فاصله گرفت

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ به ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۵۰ هزار تومان بود.

بازار لاستیک‌های دست دوم داغ شد

از ابتدای امسال با گران شدن قیمت لاستیک، بازار لاستیک‌های دست دوم رونق پیدا کرده‌ است. صاحب یک مغازه آپاراتی در خیابان مالک اشتر تهران می‌گوید: «برای همه‌ چیز گرانی است و اوضاع لاستیک هم مثل همه کالاهای دیگر لاستیک دست دوم اگر باشد، روی هوا می‌زنند.» او ادامه می‌دهد: «هر کسی که لاستیکش پنچر می‌شود، فقط دنبال لاستیک دست دوم است. لاستیک نو قیمتش بالاست، دیگر هیچ کس نمی‌خرد.» قیمت لاستیک در بازار دست دوم، طیف گسترده‌ای دارد. قیمت یک حلقه لاستیک دست دوم مناسب برای پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، از  ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. برای خودروهای خارجی نیز قیمت‌ها در بازار دست دوم نیز میلیونی هستند. قیمت یک حلقه لاستیک مناسب برای خودروی آفرود دست دوم، ۱۲ میلیون تومان است. در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی، آگهی‌های زیادی برای فروش لاستیک وجود دارد. در یکی از این آگهی‌ها، لاستیک رینگ ۱۴، ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌ و در توضیح آگهی آمده است: «عالی، خوب، در حد ۸۵ درصد، ماشینم رو فروختم به کارم نمیاد.» آگهی دیگر، لاستیک یدک تویوتا را ۹۰۰ هزار تومان قیمت زده و در توضیح آن نوشته است: «عاج لاستیک حدود ۷۰ درصد» در بین این آگهی‌ها، آگهی برای فروش لاستیک پیکان هم وجود دارد. در یکی از آن‌ها، دو حلقه لاستیک پیکان ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده و در توضیح آن آمده‌است: «دوحلقه رینگ و لاستیک یخ شکن و دوحلقه رینگ و لاستیک معمولی صاف شماره ۱۳، مناسب پیکان و آردی کلا ۵۰۰/۰۰۰ رینگ ها سالم و بی نقص، یخ شکنها هم هنوز میخهاشون سالم سالم. یعنی پول لاستیک یخ شکنهاش هم نیست، رینگها هم هدیه من به خریدار»

احتمال سقوط آزاد اقتصاد جهان بیشتر شد

بلومبرگ در تحلیلی با موضوع "احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹" نوشت: توافق نسبی آمریکا و ژاپن در روز جمعه تاحدودی لبخند را به لب سرمایه‌گذاران بین‌المللی بازگرداند؛ احتمال طلاق توافقی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز این آرامش را بیشتر کرد، ولی این احتمال وجود دارد که به زودی موضوع ورود اقتصاد جهان به نخستین رکود ده سال گذشته ورد زبان‌ها شود. قطعا در نشست این هفته صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن درباره این موارد صحبت‌های زیادی مطرح خواهد شد. آمارهای بلومبرگ نشان می‌دهد، سرعت رشد اقتصای در دنیا به ۲.۲ درصد سقوط کرده است؛ رقمی که همین یک سال و نیم پیش در سطح ۴.۷ درصد قرار داشت.کریستالینا جورجیوا، رئیس جدید صندوق بین‌المللی پول این "ریسک جدی" را مطرح کرده که رکود اقتصادی توسعه پیدا کند و این احتمال وجود دارد که صندوق بین‌المللی پول در نشست روز سه‌شنبه، برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۲ درصد کاهش دهد که پایین‌تر رقم از سال ۲۰۰۹ به این سوست. فعالان بازار اوراق قرضه هم نگرانند. اوراقی به ارزش ۱۴ تریلیون دلار با نرخ بهره منفی دست و پنجه نرم می‌کنند. فعالان بازار معتقدند تغییر مسیر اقتصاد جهان به سوی مثبت، به کار زیادی نیاز دارد. بدون شک بزرگترین قربانیان جنگ‌های تجاری اخیر، تولیدکنندگان بوده‌اند و فعالیت جهانی‌شان پنج ماه پیاپی است که با چالش روبه روست. به طور مشخص یکی از بزرگترین نگرانی ها بخش خودروست که دردسری جدی برای صادرکنندگان بزرگی مثل آلمان و ژاپن محسوب می‌شود.

بازار مرغ را ثابت کرد

برومند چهارآیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است. او افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود، قیمت مرغ تا پایان هفته تفاوت چندانی نداشته باشد. چهارآیین قیمت مرغ در ایام اربعین را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا جهت نذورات در ایام اربعین پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ ۵ الی ۶ درصد افزایش یابد. عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افت مجدد قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان است، در حالی که پیش بینی می‌شد قیمت به مرز ۳ هزار تومان برسد.

مأموریت مخفی مشاور امنیت ملی امارات در تهران لو رفت

یک منبع آگاه ارشد اطلاعاتی به نشریه «میدل ایست آی» اظهار کرد: طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچکتر ولیعهد این کشور، طی یک مأموریت مخفی با هدف کاهش تنش و بحران در خلیج فارس، ۴۸ ساعت را در تهران گذرانده است.نشریه میدل ایست آی با اشاره به این مطلب بیان کرده که مأموریت مخفی طحنون در تهران سطح بالاترین دیدار بین دو مقامات طرف از زمان وقوع تنش و بحران است.این ملاقات در حالی صورت گرفته که نشانه‌های متعددی وجود دارد که امارات متحده عربی پس از حمله به چهار کشتی در مجاورت بندر فجیره در امارات که در سال جاری رخ داد، رویکرد مستقل و نرمی در قبال تهران در پیش گرفته است.نشریه میدل ایست آی با دفتر رسانه‌ای سفارت امارات متحده عربی در لندن تماس گرفته تا از جزئیات این ملاقات اطلاعات کسب کند، اما تا زمان انتشار خبر پاسخی دریافت نکرده است.هرچند دریاسالار مایکل گیلدای، یکی از فرماندهان ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقیم مسئول این حملات بوده است؛ اما امارات متحده عربی هیچ گاه انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه نرفت.در عوض امارات، افسران نیروی دریایی خود را برای دیدار با همتایان ایرانی به تهران اعزام کرد و البته این ملاقاتی بود که رسما اعلام شد؛ بر خلاف مأموریت این آخر هفته که مخفی نگه داشته شده است.این مأموریت مخفی همچنین در حالی صورت گرفته است که تلاش‌های پشت صحنه برای ایجاد زمینه مذاکرات بین عربستان و ایران انجام می‌شود. سعودی‌ها از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواسته اند تا پیام‌هایی را به تهران منتقل کند.میدل ایست آی در یکم اکتبر ادعا کرده بود که عباس الحسناوی، یکی از مقامات دفتر نخست وزیری عراق، تأیید کرده که عبدالمهدی میان مقامات ریاض و تهران در حال میانجی‌گری است و شرایط هر یک از طرفین را برای مذاکره با دیگری ابلاغ کرده است.از آن تاریخ به بعد، نخست وزیر پاکستان عمران خان نیز در این میانجی‌گری وارد شده و اخیرا در سفری به تهران با مقامات عالی ایران دیدار کرده است. وی قرار است همچنین سفری به ریاض، پایتخت عربستان سعودی نیز داشته باشد.

ترامپ بدترین هفته سیاست خارجی آمریکا را رقم زد

یک رسانه انگلیسی با اشاره به تصمیم اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه، هفته گذشته را «بدترین هفته برای سیاست خارجی آمریکا از زمان حمله به عراق» توصیف کرده است. روزنامه گاردین درباره تصمیم ترامپ نوشته در یک هفته‌ای که از گفت‌وگوی تلفنی او با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گذرد، آمریکا کاملاً شبه‌نظامیان کُرد و به همراه آن راهبرد کشورش در سوریه را رها کرده است.روزنامه انگلیسی، در توضیح نوشته است: «پرچم گروه تروریستی داعش بار دیگر برافراشته شده و آنچه از اعتبار آمریکا به عنوان شریکی قابل‌اتکا باقی مانده زیر تانک‌های ترکیه له شده‌اند. طبق استدلال می‌توان گفت که روزهای گذشته، بدترین ۷ روز از زمان حمله به عراق بوده‌اند.»به مقام‌های دولت ترامپ دستور داده شده چراغ سبز او به اردوغان برای حمله به شمال سوریه را، علی‌رغم شواهدی در نقض آن، تکذیب کنند.گاردین درباره رفتار ترامپ با شبه‌نظامیان کرد در سوریه که متحدان آمریکا بوده‌اند نوشته‌ است: «ترامپ، رابطه با کُردها را به رابطه‌ای کاملاً مبادلاتی فروکاسته است. او گفته که به آنها پول و تجهیزات زیادی داده شده؛ اما برای سربازانی که شانه به شانه هم جنگیدند و غیرنظامیانی که در نتیجه تفاهم ترامپ و اردوغان جانشان را از دست دادند، معامله‌ای در کار نیست. آمریکا قبلاً پشت کردها را خالی کرده، اما سنگدلی محض ترامپ تصور بخشیده شدن این خیانت در آینده‌ قابل پیش‌بینی را دشوار می‌کند.»گاردین تأکید کرده است: «دفعه بعد که نظامیان آمریکایی دنبال شریکان محلی بگردند که به عنوان نیروی زمینی آنها عمل کنند، کار برایشان بسیار سخت‌تر خواهد بود. حالا  چه کسی برای آمریکا خواهد جنگید؟»

رئیس سابق سیا ایران را متهم کرد

«دیوید پترائوس»، ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه سعودی العربیه، ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران را تکرار کرد.وی در این گفت‌وگو که در وبگاه انگلیسی شبکه خبری العربیه منتشر شده است ادعا کرد: «ایران در شرایط سختی به سر می‌برد ... و با هر اقدام بیشتری که آنها انجام دهند تحریم‌های سخت‌تری وضع می‌شود ... من فکر می‌کنم ایران می‌داند که باید به میز مذاکره بازگردد.»وی در این مصاحبه با طرح این ادعا که هرگز به ایران اعتماد نکرده و وجود سازوکارهای راستی‌آزمایی رفتار ایران ضروری است، می‌افزاید: «فکر می‌کنم ایالات متحده نیز می‌داند که پاپس کشیدن [از افزایش تنش‌ها با ایران] احتمالا بهتر از ادامه افزایش تنش است.»وی که در سال‌های 2007 و 2008 فرمانده نیروهای اشغال‌گر آمریکایی در عراق بود اضافه کرد: «من هرگز به ایران اعتماد نکرده‌ام ... من آن موقع که در عراق صدها نفر از سربازانمان با سلاح‌هایی که ایران برای شبه‌نظامیان عراقی فراهم کرده بود، فرمانده بودم. ایران بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است.»پترائوس در ادامه سخنان ضدایرانی خود با تاکید بر اینکه مساله اعتماد به ایران مطرح نیست ادعا کرد: «مساله این است که باید سازوکارهای راستی‌آزمایی کاملا دقیقی وجود داشته باشد.» رئیس سابق سیا ضمن اذعان به اینکه ایران به توافق هسته‌ای با 1+5 پایبند بود ادعا کرد که با این حال ایران حاضر نشد «فعالیت‌های شرورانه» خود را در خارج از این کشور متوقف کند. «در همین حال، ایران اقدامات بسیار شرورانه‌ای با حمایت از شبه‌نظامیان در عراق، سوریه، یمن و لبنان انجام می‌داد و همچنین به تست موشک ادامه می‌داد که این کشور را قادر ساخت توانمندی که در حمله به عربستان سعودی دیده شد، تولید کند.» اشاره پترائوس به حمله تلافی‌جویانه اخیر ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو است که ایران بارها دست داشتن خود در این حملات را رد کرده است.اتهام‌زنی‌های مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی ایران در شرایطی ادامه دارد که این کشور با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران که به تائید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود، دست به تشدید تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران زده است.

دادگستری آمریکا مچ ترک ها را گرفت

یک دادگاه فدرال در نیویورک «بانک خلق» ترکیه را رسماً به پولشویی، تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران و برخی جرائم دیگر متهم کرد. بانک خلق (یا هالک بانک) ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران، هدف اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها قرار گرفته است. اواسط اردیبهشت ماه سال گذشته بود که «محمد هاکان آتیلا» از مدیران پیشین هالک بانک به جرم مشارکت در دور زدن تحریم‌های ایران در یک دادگاه نیویورکی محاکمه و به گذراندن ۲۲ ماه پشت میله‌های زندان محکوم شد.هالک بانک قبلاً هرگونه تخلف را رد کرده و «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه این پرونده را به عنوان یک حمله سیاسی علیه دولت ترکیه محکوم کرده است.

پالیتیکو سند ۴ بندی توافق‌شده برای دیدار ترامپ و روحانی را فاش کرد

برخی منابع فرانسوی مدعی شده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران بر سر یک سند چهار بندی به عنوان مبنایی برای دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و آغاز مجدد مذاکره میان ایران و آمریکا توافق کرده‌ بودند. «پالیتیکو» به نقل از این منابع مدعی شده دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق بر سر این سند محقق نشده زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند. پایگاه خبری «پالیتیکو» که مدعی شده این سند را رویت کرده، در ادامه به ذکر جزئیات مفاد آن پرداخته است. در سند ادعایی، تهران موافقت کرده «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»تهران همچنین متعهد شده «ایران از هر گونه ستیزه‌جویی خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.»در بخش دیگری از سند، ایالات متحده با «رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷» موافقت کرده است. در متن این سند آمده است: «ایران از توانایی کامل برای صادر کردن نفت خود و استفاده آزادانه از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد.»طبق ادعای پالیتیکو، با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.یک مقام فرانسوی آگاه به این رایزنی‌ها گفت: «برای همه روشن بود که مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای الزاماً برنامه موشکی آنها را هم در برمی‌گرفت.»پالیتیکو نوشته رسانه‌های آمریکایی مانند نیویورک‌تایمز و نیویورکر در روزهای گذشته جزئیاتی از تلاش‌های دیپلماتیک انجام‌شده برای آوردن تهران و واشنگتن بر سر میز مذاکره را گزارش داده‌اند، اما هیچ رسانه‌ای تا به حال متن این طرح که توسط «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد شده را گزارش نداده بود. مطابق ادعای پالیتیکو، سند به گونه‌ای تنظیم شده بود که به همه طرف‌ها امکان دهد خودشان را پیروز اعلام کنند. در صورت موفقیت در پیشبرد این طرح، ترامپ می‌توانست اعلام کند او در هدف دیرینه‌اش برای بسط توافق هسته‌ای و گنجاندن مسائل منطقه‌ای در آن موفق شدهاست. طرف ایرانی‌ هم می‌توانست ادعا کند که در برابر سیاست فشار حداکثری مقاومت کرده و توانسته سرانجام همه تحریم‌ها را رفع کند. ماکرون هم می‌توانست خودش را به عنوان واسط صلح و کسی که توانسته از جنگی جدید در خاورمیانه جلوگیری کند، معرفی کند.به گفته مقام‌های فرانسوی ترامپ در دیداری که سه‌شنبه هفته گذشته در هتل «Lotte New York Palace» با ماکرون داشت با این سند موافقت کرده. رئیس‌جمهور فرانسه در مرحله بعد، همین سند را در هتل « Millennium Hilton New York One UN Plaza » به روحانی نشان داده است. مقام فرانسوی ادعا کرده است: «او (روحانی) با موارد اصلی در این سند موافقت کرد و از رئیس‌جمهور تشکر کرد چون گفت در آن به صراحت از تحریم‌ها سخن به میان آمده، اما او گفت ترامپ باید قبل از ورود به جلسه بگوید که تحریم‌ها را رفع می‌کند.»

لودریان طرح فرانسه برای «فرابرجام» را تشریح کرد

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای که منتشر شده درباره طرح کشورش برای نجات توافق هسته‌ای برجام و میانجی‌گری میان ایران و آمریکا اظهارنظر کرده است.لودریان در این مصاحبه با روزنامه «فیگارو» برخی مطالبات فراتر از «برجام»، مانند مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است. لودریان در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا طرح «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه با ایران «مرده است» گفت: «در بیاریتز و بعداً در نیویورک، رئیس‌جمهور فرانسه ابتکاراتی برای تنش‌زدایی و تعیین ملاک‌های توافق میان دونالد ترامپ و حسن روحانی انجام داد.»او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است.»ایران و کشورهای غربی هنگام آغاز مذاکره بر سر مسائل محل اختلاف از حدود ۱۶ سال پیش تصمیم گرفتند گفت‌وگوها را به مسائل هسته‌ای محدود کنند. این مذاکرات سرانجام سال ۱۳۹۴ به حصول «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» منتهی شد. پایگاه خبری پالیتیکو روز ۹ مهرماه جزئیاتی از مفاد طرح فرانسه منتشر کرد. این سند از تهران خواسته موافقت کند «هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای خودش را می‌پذیرد.»طرح فرانسه همچنین از ایران خواسته از هر گونه «ستیزه‌جویی» خودداری کرده و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه باشد. با آنکه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.به نوشته پالیتیکو، در ازای این تعهدات، ایالات متحده با رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده بعد از سال ۲۰۱۷ علیه ایران موافقت خواهد کرد.

مصرف‌کنندگان رتبه یک سفر را انتخاب کردند

علی بابا از میان ۲۸ برند فعال در حوزه فروش آنلاین بلیط سفر با کسب ۲۳/۳ درصد از سهم محبوبیت به عنوان محبوب‌ترین برند این صنعت در جشنواره برند محبوب معرفی شد.بنابراعلام آژانس علی بابا، ارائه خدمات با کیفیت در حوزه سفر، کامل بودن سبد محصولات و... در کنار نگاه ویژه علی بابا به موضوع خدمات پشتیبانی از مشتریان به انتخاب علی بابا به عنوان رتبه یک سفر در حوزه فروش آنلاین بلیط سفر از سوی مصرف کنندگان منجر شد و بیشتر مردم برای خرید بلیط سفر به علی بابا رای دادند. ششمین جشنواره ملی برند محبوب از نگاه مصرف کنندگان با مشارکت جمع کثیری از فعالان اقتصادی و بازرگانی روز دوشنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و در طی این همایش، ضمن معرفی برندهای محبوب سال ۱۳۹۸ منتخب گسترده‌ترین نظرسنجی مردمی در زمینه محبوبیت از مدیران این برندها قدردانی بعمل آمد.این جشنواره که از سوی پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف برگزار شد، بستری برای شناسایی برندهای محبوب مردم فراهم کرد تا ضمن شناسایی برندهای خوشنام ایرانی توسط مردم، زمینه تقدیر از این برندها فراهم آورد. در جریان نظرسنجی از مصرف‌کنندگان که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریور ماه سال۱۳۹۸ از طریق اپلیکیشن و وبسایت برند محبوب و همچنین اپلیکیشن روبیکا انجام شده است، ۲ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۹۴۳ رای برای ۳ هزار و ۶۰۰ برند در ۱۵۲ گروه کالایی به ثبت رسیده است.

معافیت واردات گوشی مسافری لغو شد

معاون فنی گمرک ایران از معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری خبر داد و گفت: حقوق و عوارض ورودی تلفن همراه از این به بعد با نرخ ارز سنا محاسبه می‌شود.برای مبارزه با قاچاق بی‌رویه تلفن همراه به کشور، از خرداد ماه امسال رجیستری موبایل غیرمسافری لغو شد و از آن پس هر مسافر می‌توانست با کد ملی خودش، تنها یک گوشی را در سامانه گمرک ثبت کند.پس از چند ماه وزیر ارتباطات نیز از معافیت ۸۰ دلاری مسافران برای واردات موبایل به کشور خبر داد و گفت: اگر چه در قانون ذکر شده مسافر می‌تواند ۸۰ دلار بار مسافرتی با خود به همراه داشته باشد، اما در این قانون درباره کالاهای وارداتی صحبتی نشده است، بنابراین افراد می‌توانند از این ۸۰ دلار برای واردات گوشی همراه استفاده کننداین معافیت ۸۰ دلاری به اضافه حذف مالیات از موبایل مسافری، سودجویان را به فکر بهره‌برداری از شرایط انداخت. قاچاقچیان این بار از کد ملی مسافران سوء استفاده کرده و بدون اطلاع آن‌ها، اقدام به واردات گوشی کردند، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و برخی دیگر از افراد، آگاهانه اقدام به فروش اطلاعات هویتی خود به واردکنندگان کردند که هر دو مورد غیرقانونی شناخته شد؛ چرا که معافیت ۸۰ دلاری واردات موبایل تنها برای «مسافران واقعی» و «صرفا استفاده شخصی» در نظر گرفته شده بود.  به تازگی با شروع راهپیمایی اربعین و سفر میلیونی ایرانیان به عراق، باز هم احتمال واردات غیرقانونی موبایل مسافری شدت گرفته و «بهمن طاهرخانی»، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نسبت به سوءاستفاده از مسافران کربلا برای ورود گوشی همراه قاچاق به داخل کشور هشدار داده است. از آنجا که حذف مالیات ۸۰ دلاری، یکی از انگیزه‌های قاچاقچیان برای واردات غیرقانونی تلفن همراه به کشور بوده است، به تازگی اقداماتی برای مقابله با سوء استفاده واردکنندگان انجام شده است. معاون فنی گمرک ایران از حذف معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری به ایرنا خبر داد و اعلام کرد: بر اساس مصوبه ۲۲ مهر ماه ستاد تنظیم بازار، معافیت ۸۰ دلاری برای واردات گوشی مسافری از این بعد منتفی خواهد شد.  از سوی دیگر پیش از این حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه مسافری بر اساس ارز رسمی (٤٢٠٠٠ ریال) محاسبه می‌شد؛ اما بر اساس ابلاغیه جدید ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، از این به بعد حقوق و عوارض گمرکی گوشی تلفن همراه مسافری بر اساس نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود. «مهرداد جمال ارونقی» در این زمینه نیز گفت: اعمال نرخ ارز بر اساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده گوشی تلفن همراه مسافری ابلاغ شده است.

قنات‌ها زیرپای تهران را خالی کردند

بیت‌اللهی می‌گوید: براساس نقشه‌های تهیه شده و داده‌های موجود، طول برآورد شده رشته قنوات تهران حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است که از این رقم، ۶۵۰ کیلومتر رشته قنات اصلی و قابل استناد و مابقی آن یعنی ۷۵۰ کیلومتر رشته قنوات احتمالی است.مالکیت این قنات‌ها اغلب شخصی بوده، ولی به‌دلیل رها شدن آنها، توسط نهادهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته بیت‌اللهی در حال حاضر آبیاری فضای سبز شهر تهران از طریق آب همین قنات‌ها تأمین می‌شود. حتی برخی از نهادها دیگر نیز برای آبیاری فضای سبز محوطه خود از این قنات‌ها استفاده می‌کنند.بیت‌اللهی می‌افزاید: موضوع، مالکیت قنات‌ها رها شده است. مالکیت وجود دارد، اما به دلیل این که باغات و اراضی قدیمی به ساختمان تبدیل شده است، قنات‌ها فراموش و رها شده‌اند و به همین دلیل به آنها رسیدگی نمی‌شوند، بنابراین تخریب می‌شوند و از بین می‌روند. یک راهکار این است که این قنات‌ها به‌ویژه در تهران با هدف مقابله با فروریزش متولی پیدا کند.وی می‌گوید: بهتر است این قنات‌ها به شهرداری سپرده شود، چرا که آب قنات‌ها بیشتر توسط شهرداری مصرف می‌شود و این نهاد می‌تواند نسبت به تعمیر و استحکام‌بخشی دیواره قنات‌ها اقدام کند تا ریزشی صورت نگیرد. به گفته او هنوز قانونی در این رابطه وجود ندارد و بهتر است با قانون‌گذاری متولی این قنات‌ها مشخص شود.به گفته وی، عمق میله قنات‌ها به‌ویژه مادر چاه‌ها به  بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد، با این حال، در مرکز شهر تهران، حوالی بازار و در تقاطع خیابان مولوی، قنات‌هایی با عمق حدودی ۵ تا ۱۰ متری هستند. بر اساس مطالعات موجود، طول هر کدام از رشته قنوات متغیر و حداکثر تا ۱۵ کیلومتر نیز می‌رسد. این طول البته به‌دلیل انقطاع و دست‌خوردگی بر اساس احداث بنا، در مطالعات موجود به همین مقدار درج شده که احتمالاً بیشتر هم بوده است. بر اساس برخی از مطالعات، طول طویل‌ترین رشته قنات تهران تا ۲۵ کیلومتر نیز تخمین زده می‌شود.در این میان، بیت‌اللهی متذکر می‌شود که علاوه بر رشته قنات‌های آبدار و متروکه در گستره تهران، رگ‌آب‌های زیرسطحی طبیعی نیز از شمال به جنوب شهر گستردگی دارند که انتقال آب‌های زیرسطحی و کم‌عمق تهران از طریق آنها صورت می‌گیرد. بیت‌اللهی می‌افزاید: فقدان مالکیت فعال و فقدان قانون مشخص در مورد صیانت از قنات‌ها، از عوامل اصلی فروریزش در تهران هستند. ضرورت دارد مسئولیت حفظ و نگهداری آنها با توجه به ضرورت ارتقای ایمنی شهری، به نهاد معینی بر اساس قانون و طبق مصوبه‌ای لازم‌الاجرا سپرده شود. شهرداری تهران، مناسب‌ترین گزینه برای واگذاری این مسئولیت است. پیشنهاد می‌شود تا نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی شهرسازی و معماری مبانی قانونی این امر مهیا و مصوباتی لازم‌الاجرا ابلاغ شود.وی ادامه‌ می‌دهد: ضرورت دارد تا در گودبرداری‌ها و احداث سازه‌های زیرزمینی مانند تونل و ایستگاه مترو، الزام شود که مسیر قنوات و رگ‌آب‌ها با روش‌هایی مانند «بای پس» یا «سیفون» در همان امتداد قبلی بوده و تغییر پیدا نکرده و انسداد مسیری برای آنها به‌وجود نیاید. از طرف دیگر، لازم است شناسایی قنوات در معابر اصلی و استحکام آنها در برنامه‌های شهرداری تهران قرار گیرد. از این نظر، خیابان مولوی، منطقه ۱۱ و ۱۲ و اطراف ساختمان‌های مهم با گودبرداری‌های عمیق در درجه اول اهمیت هستند.

زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور ثبت شد

رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران گفت: مردم ایران علاقه دارند تا در جشن های زرتشتی شرکت کنند ولی به دلیل اینکه ما امکانات لازم را نداریم لازم است نهاد یا سازمانی مانند شهرداری متولی برگزاری این گونه جشن ها شود.افشین نمیرانیان ابراز امیدواری کرد: جشن ها و آیین های ایران باستان در تقویم رسمی کشور ثبت شود و در کتاب های درسی هم به آن پرداخته شود.وی ادامه داد: توجه به مقدسات و موضوعات مربوط به دین زرتشت در کتاب هایی که مجوز می گیرند ضروری است و لازم است از متخصصان این حوزه بیش از پیش بهره برد.رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران در ادامه گفت: انجمن زرتشتیان در حال پیگیری راه اندازی موزه زرتشتیان، خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان و ... است.در این دیدار محسن جوادی معاون امور فرهنگی و علی غیاثی مدیرکل استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.روز ششم از ماه فروردین گاهشماری ایرانی زادروز زرتشت، خورداد یا هودرو نام دارد. در این روز به باور جدید زرتشتیان ایران (و نه زرتشتیان هند) پیامبر ایرانی از مادر زاده شده‌است. روز ششم فروردین که (خرداد روز) است و متعلق به فرشته مقدس خرداد است بزرگترین جشن ایرانیان باستان بود زیرا بنابر عقاید زرتشتیان، زرتشت در چنین روزی متولد شد و باز در چنین روزی به پیامبری برگزیده شده است.زرتشتیان ایران این عید را جشن (هفدرو) می گویند. پارسیان هندوستان و پاکستان این روز را به نام خرداد سال جشن می گیرند و دسته دسته به آدریان ها جهت نیایش رو می آورند.

نظر شما