شناسهٔ خبر: 35968605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

زخم کهنه مدارس تخریبی هرمزگان سر باز کرد/سقف مدرسه باقر العلوم فروریخت

در حالی که دانش آموزان آماده ورود به کلاس درس بودند، سقف کلاس درس آموزشگاه باقر العلوم(ع) روستای زرتوجی راونگ از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب فروریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شرق هرمزگان، درحالی که دانش آموزان آماده ورود به کلاس درس بودند سقف کلاس درس آموزشگاه باقر العلوم زرتوجی راونگ میناب فروریخت تا اعلام خطر نماینده شرق استان در مجلس شورای اسلامی روی حقیقت بخود گیرد که گفت: « وضعیت مدارس در میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد از نظر ایمنی ساختمان و مجهز بودن به تجهیزات وضعیت خوبی ندارد؛ اکثر مدارس در حال فروریختن و ویرانی هستند و اگر به دنبال بهبود آن نباشیم، حوادث غیرمترقبه‌ جبران‌ناپذیری در انتظار فرزندان محصل خواهد بود. سن مدارس در این شهرهای محروم بسیار بالاست و خانواده‌های دانش‌آموزان هر صبح با نگرانی و خاطری آزرده فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند زیرا هر لحظه ممکن است سقف‌های مدارس روی سر دانش آموزان و معلمان فرو بریزد.» دقیقا این حادثه اتفاق افتاد.

 

تاکنون طی چهار سال اخیر سقف چهار مدرسه در هرمزگان  فروریخته و بزرگترین شانس عدم حضور دانش آموزان در کلاس درس بوده است.

 

« ابوالقاسم دینار بر »، فرهنگی و عضو شورای اسلامی روستای زرتوجی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: این آموزشگاه درسال 1352 احداث شده و سقف آن چوبی است. در این خصوص مکاتبات متعدد با آموزش و پرورش شهرستان و اداره کل نوسازی مدارس انجام شده و شخصا با معاون اجرایی این اداره کل دیدار داشتم و همه مسئولان مربوطه در شهرستان و نوسازی مدارس استان در جریان شرایط موجود بودند.

 

عضو شورای اسلامی زرتوجی راونگ افزود: فضایی که سقفش فروریخت دو آموزشگاه حضرت معصومه(س) و باقر العلوم(ع) را با 90 دانش آموز در خود جای داده است. در سنوات گذشته حتی 150 دانش آموز داشته و برخی اولیا که تمکن مالی داشتند به واسطه تخریبی بودن فضا فرزندان خود را به مدارس شهر منتقل کرده اند.

 

 

دیناربر اضافه کرد: باران های زمستان گذشته واقعا لحظات سختی را برای اولیا و دانش آموزان رقم زد البته تا هوا بارانی می شد این آموزشگاه را باید تعطیل می کردند. ساختمان 46ساله ای که موریانه ها به جان سقفش افتاده بودند و حتی دیوارهایش نیز استحکام لازم را ندارند.

 

عضو شورای اسلامی روستای زرتوجی یاد آور شد: وضعیت مدرسه آنقدر بحرانی بود که سال گذشته در نماز جمعه میناب وقتی مدیرکل نوسازی مدارس گزارش ارائه کردند به ایشان مراجعه نمودم تمام عکس ها و تصاویر مربط به وضع فضای آموزشی را برایشان فرستادم تا در جریان باشند . ماه رمضان گذشته به اداره کل نوسازی مدارس استان مراجعه نموده و نامه شورا مبنی بردرخواست بازسازی را همراه بردم، اما متاسفانه به هر دلیلی امکان دیدار مدیرکل فراهم نشد و با معاون اجرایی صحبت شد .

 

از آموزش و پرورش میناب تا بخشداری مرکزی، از بسیج تا فرمانداری و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نامه زدیم. پس هیچ کس نمی تواند بگوید در جریان نبودیم.

 

دیناربر در خصوص فروریختن سقف مدرسه، گفت: توپ پشت بام مدرسه افتاده بود لذا یکی از دانش آموزان پشت بام رفته که سقف فرو می ریزد خوشبختانه آسیبی به دانش آموزان و همکاران آموزشگاه وارد نشده است. شما تصور بفرمایید سقف این مدرسه به واسطه رطوبت فرو ریخته و باران نیامده است. واقعا اگر چاره اندیشی نشود، فاجعه پیش خواهد آمد.

 

 

از یک طرف خشکسالی های مدید موجب شده که دست به دعا برای باران برداریم و از طرف دیگر مدارس مان تخریبی است که دعا می کنیم باران نیاید تا فاجعه ای حادث نشود.

 

سئوال اینجاست مگر کارشناسان نمی دانستند سقف این مدرسه خطرناک و ناایمن می باشد، اما اجازه ورود به این فضا داده شده است. این حادثه واقعا زنگ خطر جدی است به داد دانش آموزان دبیرستان حضرت معصومه(س) و باقر العلوم(ع) برسید.

 

روستای زرتوجی راونگ در 30 کیلومتری شهرستان میناب با جمعیتی بالغ بر2100 نفر قرار دارد که 327 دانش آموز در مقاطع مختلف دارد.

 

 

میناب در صدر بازسازی و مقاوم سازی مدارس استان

 

« حمید کمالپور »، معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش میناب نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آموزشگاه باقرالعلوم(ع) و حضرت معصومه(ع) در لیست مدارس تخریبی قرار داشته و البته در این رابطه پیگیری هایی از طریق معاونت سابق مشارکت های مردمی، خیرین بومی انجام شد. بدلیل حجم بالای مدارس تخریبی میناب طبیعتا پاسخ ما به شورا این بود که این آموزشگاه جزءاولویت های اول تا سوم نیست اما در لیست مدارس تخریبی قرار دارد.

 

معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش میناب افزود: در سه سال گذشته که در این مسئولیت بودم پیگیریهای خوبی صورت گرفت. از 137مدرسه تخریبی و غیر استاندارد  الان به کمتر از 100مدرسه رسیدیم که حاصل همراهی خیرین  ملی، استانی و شهرستانی، دولت، صنایع، بسیج سازندگی و....و...و... است.

 

حمید کمالپور اظهار کرد: در حکمی، بازیاری، دهو، قاسم جلالی، دهوسطی، سولقان، نصیرایی، زهوکی، کمبیل، دماغ ریگ، کولغ کلم، تنبو، حاج احمدی، حاج خادمی، کهنان هشتبندی، توکهور، مجتمع امام، تمبک بالا، تنب بلوچان  بیش از 100کلاس ساخته شده و همین تعداد هم مقاوم سازی شده و البته تعداد دیگری نیز در دست اجراست که در دهه فجر به بهره برداری می رسد. این مهم حاصل پیگیری آموزش و پرورش، فرمانداری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی امام جمعه و همراهی نوسازی مدارس به ویژه معاون مشارکت های اداره کل وخیرین مدرسه ساز است.

 

معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش میناب با اشاره به اینکه در سه سال اخیر میناب در صدر شهرستان های استان در زمینه بازسازی، مقاوم سازی و احداث مدارس استاندارد در استان است، گفت: قبول داریم که مدرسه زرتوجی در وضعیت بحرانی قرار دارد و از این بابت خوشحالم که در این حادثه اتفاقی حادث نشده و کسی آسیب ندیده است. ما به مردم و نمایندگان آنها در شوراها احترام قائلیم و صادقانه پاسخ دادیم که شرایط شهرستان میناب بسیار بحرانی است و مدارس 15تا 6 کلاس تخریبی داریم که نمی توانیم آنها را در اولویت قرار ندهیم.

 

وضعیت بافت فرسوده مدارس در استان هرمزگان بسیار بحرانی است

 

نماینده شرق هرمزگان در مجلس بابیان اینکه از استاندار خواهش می‌کنم که با جدیت به این مدارسی که رو به تخریب هستند، توجه داشته باشد، عنوان کرد: مدارسی داشته‌ایم در میناب که وضعیت بحرانی داشته و زمانی که دانش آموزان در آن نبوده‌اند سقف آن ریزش کرده است که نیاز به بررسی جدی دارد که دیگر شاهد تکرارش نباشیم.(ایسنا )

 

 

احمد مرادی در رابطه با وضعیت مدارس استان هرمزگان، اظهار داشت: وضعیت بافت فرسوده مدارس در استان هرمزگان بسیار بحرانی است و به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به شدت در این باره هشدار می‌دهم که اگر اقدام اساسی در راستای ترمیم مدارس در استان هرمزگان صورت نپذیرد، احتمال وقوع حوادث ناشی از ریزش مدارس در این حوزه  انتخابیه، بسیار بالا خواهد بود و می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد.

 

وی خاطرنشان کرد: وضعیت مدارس هرمزگان از نظر ایمنی ساخت، بحرانی است و کوچکترین رانش زمین، مدارس دارای بافت‌های فرسوده را در استان هرمزگان با ریزش روبرو می‌کند.(فارس)

 

220مدرسه کاملا تخریبی در هرمزگان

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با بیان اینکه بیشترین این مدارس در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بستک و بندرخمیر واقع است، اظهار کرد: اکنون ۶۷۰ مدرسه غیراستاندارد در استان وجود دارد که از این شمار ۲۲۰ مدرسه به‌صورت کامل تخریبی هستند و بقیه قابلیت مقاوم‌سازی دارند.

 

مهندس « نوید احمدی » تصریح کرد: برای نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در هرمزگان در مدارس غیراستاندارد تحصیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشترین مدارس غیراستاندارد در شرق هرمزگان واقع است.

 

احمدی عنوان کرد: 61 مدرسه کانکسی و 14 مدرسه کپری را شناسایی کردیم و 8 هزار و 246 دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند که عمدتاً شامل مدارس روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور است.

 

 

مدرسه روستای زرتوجی قطعا آخرین مدرسه ای در هرمزگان نیست که فرو می ریزد. اگر باران بیاید دهها مدرسه در این استان خظر فروریختن آن وجود دارد.

 

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان تاکید دارد تا سال 1400مدارس تخریبی جمع آوری می شوند، استاندار هرمزگان هم از ساخت 200 مدرسه توسط صنایع و سازمان نوسازی مدارس خبر داده است با این حال آیا می توان به حذف حداقل 220مدرسه صد درصد تخریبی امیدوار بود؟

 

 

 

 

نظر شما