شناسهٔ خبر: 35967926 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

حسن بزرا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«تنهاتر از مسیح» هرشب ۱۰ هزار تماشاچی دارد/ نمایش‌های مذهبی نیازمند حمایت هستند

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» به استقبال مخاطبین از این نمایش اشاره کرد و گفت: هر شب حدود ۱۰ هزار تماشاچی برای دیدن این نمایش حضور پیدا می‌کنند، اما برای اجرای چنین نمایش‌هایی نیازمند حمایت مردم و مسوولین هستیم.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: نمایش‌های آیینی و مذهبی خیابانی از قدیم‌الایام در قالب‌های تعزیه، شبیه خوانی، نقالی و ... در شهر‌های مختلف ایران رواج داشت. در ایام خاصی، چون ماه‌های محرم و صفر و ماه مبارک رمضان این آثار بیشتر رواج دارند.

از جمله کار‌هایی که امسال با شکوه و عظمت بیشتری در قالب نمایش‌های میدانی ویژه ایام اربعین در تهران در حال برگزاری است، نمایش «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی است که به همت موسسه ققنوس زیر نظر سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج در بوستان ولایت هر شب در دو سانس اجرا می‌شود.

«حسن بزرا» کارگردان این نمایش درباره ویژگی‌های اجرای این نمایش نسبت به اجرای سال گذشته به خبرنگار دفاع‌پرس گفت: خوشبختانه امسال به لحاظ محتوایی پنجاه درصد شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شده است، هم‌اینکه کار طولانی‌تر شده چرا که سال گذشته نمایش ۴۵ دقیقه بود، اما امسال در ۷۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

«تنهاتر از مسیح» هرشب 10 هزار تماشاچی دارد/ نمایش‌های مذهبی نیازمند حمایت هستند

وی در ادامه اظهار داشت: به‌هرحال، چون کار هر شب در دو سانس اجرا می‌شود سال گذشته ترجیح دادیم که نمایش کوتاه‌تر باشد تا مخاطب هم خسته نشود، اما امسال به خاطر افزایش جذابیت‌های بصری و شرایط خاص نمایش آن را طولانی‌تر کردیم و خوشبختانه مورد استقبال مردم هم قرار گرفت.

بزرا همچنین اظهار داشت: به علاوه اینکه به لحاظ محتوایی هم کار تغییراتی داشته است و نوع روایت نسبت به سال گذشته تغییر کرده چرا که پارسال برای اربعین کار را آماده کردیم بنابراین از اتفاقات جابر بن عبدالله انصاری پس از واقعه عاشورا نمایش را شروع کردیم و بعد به گذشته بازگشتیم، اما امسال از وقایع و اتفاقات قبل از عاشورا یعنی حرکت کاروان امام حسین (ع) به سمت کوفه، مسلم بن عقیل، ورود کاروان به کربلا و سیر ابتدا تا انتهایی آن و در نهایت هم رسیدیم به شهادت امام حسین (ع) و پرده آخر هم مدافعان حرم و حرم حضرت زینب (س) است.

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» با اشاره به اینکه به لحاظ محتوایی تلاش شده تا کار برای تماشاچی فهم‌اش راحت باشد، گفت: خوشبختانه روایت‌ها همه واقعی و به اطلاعات مخاطب می‌افزاید و به خوبی می‌تواند برای مخاطب نسل امروز که خیلی چیز‌ها را شاید ندیده و نشنیده، درس‎آموز باشد.

«تنهاتر از مسیح» هرشب 10 هزار تماشاچی دارد/ نمایش‌های مذهبی نیازمند حمایت هستند

وی درباره فرم و دکور کار نیز عنوان کرد: خوشبختانه فرم و دکور هم عظیم و نسبت به گذشته تغییر کرده، کار سه بعدی است تماشاچی از سه جنبه روبرو، چپ و راست نمایش را تماشا می‌کند. اتفاق دیگر این است که ما از ویژگی‌هایی، چون بخش و فرم سایه در طول نمایش اتفاده کردیم این‌ها همه به جلب تماشاگر کمک کرده شاید خیلی‌ها چنین چیزی را قبلا ندیده باشند.

بزرا درباره بازیگران نمایش نیز توضیح داد: عوامل کار حدود ۴۰۰ نفری می‌شوند که از این تعداد، تعداد زیادی هم از بازیگرانی هستند که البته از سربازان ارتش جمهوری‌ اسلامی هستند که سال گذشته و امسال با ما همکاری کردند و به طور فشرده در یک هفته کار را جمع و جور کرده و خوشبختانه الان توانستند به سطح خوبی برای اجرا برسند، ما تصمیم نداشتیم از بازیگر حرفه‌ای تئاتر و لاکچری سینما در این کار استفاده کنیم.

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» درباره نذر فرهنگی این نمایش و بلیت رایگان آن نیز توضح داد: متأسفانه ما در بخش کار‌های مذهبی و آیینی در کشورمان خیلی حمایت نداریم، یعنی الان این کار هم که با حمایت سازمان اوج و تحت نظر موسسه ققنوس در حال برگزاری است شاید مورد کم لطفی دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار گرفته است. شاید اگر می‌خواستیم کار‌های دیگری را اجرا کنیم و به سمت نمایش‌های لاکچری برویم مضامینی غیر از مضامین مذهبی، خیلی بودجه‌های خوبی هم می‌توانستیم دریافت کنیم، ولی ارگان‌های خصوصی و دولتی کمی دراین زمینه استقبال می‌کنند.

«تنهاتر از مسیح» هرشب 10 هزار تماشاچی دارد/ نمایش‌های مذهبی نیازمند حمایت هستند

وی اظهار داشت: برای همین هم ما برای این کار نذر فرهنگی گذاشتیم که هر فردی و سازمانی بخواهد هزینه‌ای کند و این پول خرج کار شده و البته بلیت نمایش برای مخاطب رایگان شود و این اتفاق هم افتاد.

بزرا به تشریح فرم اجرای کار پرداخت و عنوان کرد: کار از نظر وسعت ابداع و فرم از نمایش‌های میدانی استادم بهزاد بهزادپور گرفته شده که در سال‌های گذشته نمایش شب آفتابی را به این فرم اجرا کرد، من هم افتخار دستیاری او را داشتم بنابراین فرم کار بدیع و نو است و کمتر توسط مردم دیده شده، این کار هم از آن دست کار‌هایی است که واقعا مردم از آن استقبال کرده‌اند؛ مثل «فصل شیدایی» و «ستاره صبح» که به نظر خیلی جدید می‌آید و محتوای خوبی دارد از نظر جلوه‌های بصری و نورپردازی هم تیمی حداقل هفت ـ هشت ساله داریم که سال‌هاست با هم کار می‌کنیم و همه به پختگی رسیده‌اند. هر شب هم نزدیک به پنج هزار نفر در هر سانس اجرا مخاطب ما هستند و تقریباً در هر دو سانس به ده هزار نفر می‌رسد.

«تنهاتر از مسیح» هرشب 10 هزار تماشاچی دارد/ نمایش‌های مذهبی نیازمند حمایت هستند

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» درباره اجرا‌های مذهبی در ایام خاص نیز توضیح داد: البته این هم از نقاط ضعف این دست کار‌ها است چرا که باید در تمام ایام سال اجرا شود و اینطور نباشد که فقط مناسبتی باشد، اما بهرحال حمایت هم این دست کار‌ها لازم دارند و نمی‌شود بدون حمایت کار بیگ پروداکشن جلو برد ما هم تصمیم داشتیم این نمایش را در مسیر نجف به کربلا اجرا برویم که به دلائل مسائل مالی این اتفاق میسر نشد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما