شناسهٔ خبر: 35966900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاونت امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان:

عبور تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از مرزهای خوزستان / انجام فعالیت های فرهنگی در مرزها

آصفی از عبور تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از مرزهای خوزستان خبر داد و گفت: فعالیت های گسترده ای در بخش فرهنگی در مرزهای شلمچه و چذابه توسط ستاد اربعین صورت گرفته و این اقدامات در کشور عراق نیز در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «حبیب الله آصفی» شامگاه (سه شنبه 23 مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل ستاد اربعین منطقه آزاد اروند در پایانه مرزی شلمچه برگزار شد اظهار کرد: خوشبختانه امسال با همدلی میان نیروهای انتظامی و نظامی ایرانی و کشور عراق امنیت در هر 2 کشور تأمین شده و شاهد کمترین ناامنی هستیم.

 

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان تصریح کرد: مقدمات کار اربعین را بر پایه تجارب سنوات گذشته فراهم کرده ایم و لذا در این معاونت از پنج ماه گذشته تمهیدات لازم فراهم و برنامه ریزی در این باره انجام شده است.

 

وی وجود 2 گذرگاه مرزی در استان خوزستان را مسئولیتی سنگین دانست و افزود: با توجه به وجود 2 گذرگاه خروجی در استان خوزستان (شلمچه و چذابه) مسئولیت این استان سنگین تر از سایر مناطق است ضمن اینکه نزدیکی مرز شلمچه به عراق برنامه ریزی های خاص خود را می طلبد.

 

وی به اتفاقات چند روز گذشته در عراق در خصوص کمبود خودرو و آب در مرز شلمچه عراق اشاره کرد و گفت: زیرساخت های موجود به نسبت جمعیت پیش بینی شده نبود ولی حسب دستور استاندار خوزستان کار بسیار سنگینی انجام شد که امروز شاهد عبور باشکوه زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی از مرز شلمچه هستیم و همه با عشق و شور برای حضور در راهپیمایی اربعین به سمت کربلا  حرکت می کنند.

 

آصفی ادامه داد: این حجم از پذیرایی تدارکات خاص خود اعم از مواد غذایی و آماده سازی مواکب را لازم دارد که توسط گروه های مردمی فراهم شده، ضمن اینکه در بحث حمل و نقل نیز اقدامات لازم انجام شده و با توجه به حجم بالای زائرانی که به سوی مرزها آمده اند تلاش گسترده ای به طور همزمان از سوی دولت عراق در این کشور و عزیزان سپاه، اطلاعات، نیروی انتظامی و ارتش با هدایت شورای تأمین انجام شد.

 

وی ابراز کرد: امروز اگر آرامش بر مرزها حاکم است به دلیل حضور این نیروها بوده و تاکنون با کمترین مشکل بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر به کربلا مشرف شدند و بنا به اظهار خبرنگاران و سایر بزرگانی که از شلمچه و چذابه بازدید کردند انتظامات و انضباط خوبی بر مدیریت های منطقه حکمفرماست و سبب شده تا شلمچه همانگونه که در دوران دفاع مقدس درخشید امروز نیز همراه با چذابه، مهران و خسروی بیش از پیش بدرخشد.

 

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان به حضور زائران مسلمان و غیرمسلمان از کشورهای مختلف در پیاده روی اربعین اشاره کرد و اذعان داشت: حضور عاشقان حسینی از کشورهایی همچون هند، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه و دیگر کشورها نشان دهنده عشق فروزان حسین (ع) است که امروز توفیق خدمت رسانی به آنها را بعد از هزار سال داریم.

 

وی خاطر نشان کرد: تنها یک سری تصادفات به دلیل ازدحام جمعیت رخ داده که نسبت به حجم زائران وارده به مرز به طور واقعی قابل اظهار نیست.

 

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی خوبی که خود زائران انجام داده اند، امسال با کمترین مشکل رو به رو باشیم و تاکید کرد: امسال موج برگشت زائران به دلیل برنامه ریزی خود آنها و دستورالعمل های ابلاغی مستمر ستاد اربعین کشور باعث شده تا آنها بعد از زیارت به کشور برگشته و تراکم را در روزهای پایانی رقم نزنند.

 

آصفی بیان کرد: خودروهای عمومی، همگانی، قطارهای متعدد و پروازهای گسترده را برای انتقال زائران داشتیم و زائران در مصاحبه های عمومی نیز رضایت خود را از خدمات ارائه شده را ابراز داشتند؛ همچنین امکانات مناسبی در بخش های استراحتگاه ها، استحمام، سرویس بهداشتی و تغذیه برای زائران حسینی در مسیر رفت و برگشت فراهم شده است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون به طور تقریبی با رشد 2 برابری حضور زائران حسینی مواجه بودیم اظهار کرد: در 2 روز گذشته میزان بازگشت زائران به داخل کشور برخی مواقع بیش از خروجی بوده است.

 

وی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل عمومی در بخش عراقی شلمچه نیز خلاء های موجود پر شده و حتی خود زائران نیز با وسایل کوچک حمل و نقل یا کامیون های لبه دار راضی به جابجایی بودند و هرگز ناله ای نشنیده ایم و با اعلام رضایت کامل به سفر خود پرداخته اند.

 

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان اضافه کرد: ستاد اربعین فعالیت های گسترده ای را در بخش فرهنگی در مرزهای شلمچه و چذابه برعهده گرفته است که روحانیون حوزه علمیه، بخش فرهنگی بسیج، مساجد و سپاه انجام آنها را بر عهده دارند.

 

وی یادآور شد: همچنین اعزام مبلغ به مرزها و هم به کشور عراق را داشتیم و تمامی امور به ویژه فعالیت های فرهنگی به خوبی پیش رفته و امیدوارم لوح موفقیتی بر سینه افراد خدمتگزاران نصب شود.

 

وی اظهار داشت: تعداد زیادی از مواکب های استان های متعدد به خصوص خوزستان در کربلا و سایر شهرهای مذهبی برپا شده و علاوه بر توزیع مواد غذایی، امکانات لازم را برای تسهیل در امر زیارت زائران امام حسین (ع) نیز فراهم کرده اند.

 

نظر شما