شناسهٔ خبر: 35964469 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دومین نمایشگاه خرما در فارس آغاز به کار کرد

شیراز- ایرنا- دومین نمایشگاه بین‌المللی خرما، تولید، فرآوری و صنایع وابسته با حضور برترین فعالان این حوزه عصر سه‌شنبه ۲۳مهرماه در آیینی با حضور استاندار فارس در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در شهرک گلستان شیراز شروع به کار کرد.

صاحب‌خبر -

استاندار فارس در این آیین با اشاره به کارکردهای موثر برپایی نمایشگاه گفت: تسهیل در زنجیره تولید و مصرف از مهمترین دست آوردهای برپایی نمایشگاه ها است و جذب سرمایه گذار نمود اصلی آن به شمار می رود.

عنایت الله رحیمی با اشاره به شرایط اقلیمی فارس و تناسب آن با تولید محصولات خرما افزود: ۳۰ هزار هکتار از اراضی فارس زیر کشت خرما قرار دارد و سالیانه ۱۸۰ هزار تن انواع خرما در فارس تولید می‌شود اما نگاه ما باید به موضوع بهره وری و بازار پسند سوق پیدا کند.

وی با تاکید بر حمایت از فعالان این بخش افزود: در این بخش در ابتدای راه قرار داریم و امید داریم که فارس به جایگاه شایسته خود در تولید و صادرات خرما پیدا کند.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس نیز در آیین از خرما با عنوان محصولی استراتژیک یاد کرد و افزود: خرما با ارزش غذایی بسیار، اهمیت اقتصادی و نیز قابلیت اشتغال‌زایی فراوان می‌تواند به‌عنوان محصولی اساسی در توسعه صادرات غیرنفتی نقشی شایان توجه بیابد.
سید محمود موسوی با بیان اینکه فارس از ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تولید خرما، فرآوری آن و توسعه صنایع مرتبط با این محصول برخوردار است، از این استان به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور یاد کرد.
وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد محیطی مناسب به‌منظور تبادل اندیشه و تجربیات، بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها و علوم روز کشاورزی در این حوزه، کمک به افزایش و رونق تولید، همچنین تسهیل بازاریابی و ارائه مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات، ارتقای سطح فرآوری و صنعت بسته‌ بندی این محصول و معرفی فعالان برتر عرصه تولید و فرآوری خرما به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی نمایشگاه با هدف فروش و صادرات بیشتر برشمرد.
موسوی با اشاره به اینکه ابتکار برگزاری نمایشگاه خرما در سال گذشته برای اولین بار در فارس رقم زده شد، اعلام کرد که  ۷۰ شرکت کننده در سالن حافظ به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع و فزونی ۴۵ درصدی مشارکت‌کنندگان در مقایسه با سال گذشته حضور دارند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس ادامه داد: ۶۰ درصد مشارکت کنندگان این نمایشگاه را فعالان و تولیدکنندگان این حوزه از استان فارس تشکیل داده‌اند و مابقی از استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی، بوشهر، اصفهان، کرمان، خوزستان، هرمزگان و یزد هستند؛ همچنین دو شرکت از کشورهای پاکستان و تونس نیز در این نمایشگاه حضور مستقیم دارند.
وی همچنین اعلام کرد: همزمان با برگزاری این نمایشگاه بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی، همایش با موضوع های مختلف از جمله فرآیند و قوانین صادرات خرما، مدیریت محصول، توسعه ارقام تجاری و بازارپسند، فناوری‌های نوین بسته‌بندی، بهداشت و سلامت، پخت محصولات سنتی خرما، فرآوری و توسعه اقتصادی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی استان فارس برگزار می شود.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی فارس با بیان اینکه در این نمایشگاه رایزنان بازرگانی ایران و کشورهای پاکستان، عمان، ایتالیا، آفریقای جنوبی، روسیه و افغانستان حضور دارند، برگزاری نشست‌های تخصصی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرما و محصولات وابسته به آن را نوید داد.
موسوی بیان داشت: در ایام برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته علاوه بر هیئت هایی که از  استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و کرمان در قالب تور صنعتی از نمایشگاه بازدید می‌کنند، هیئت های تجاری بین المللی از کشورهای پاکستان، هندوستان، تونس، ترکمنستان، افغانستان، عمان و فرانسه نیز حضور دارند.
تمام علاقمندان، فعالان و متخصصان این عرصه می‌توانند به‌منظور بازدید از این نمایشگاه تا روز جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس واقع در شهرک گلستان سالن حافظ مراجعه کنند.
۹۸۸۵ /۱۸۷۶ 

نظر شما