شناسهٔ خبر: 35963542 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نگاهی چند وجهی بر جشنواره موسیقی فجر

صاحب‌خبر -


کیاوش صاحب نسق
آهنگساز و از اعضای هیأت انتخاب جشنواره موسیقی فجر
هفته‌ گذشته سومین جلسه هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با موضوع چگونگی انتخاب گروه‌های بخش بین‌الملل در دفتر موسیقی برگزار شد. در این جلسه محمد اله­یاری فومنی (رئیس جشنواره)، شاهین فرهت (دبیر جشنواره) و کیاوش صاحب‌نسق (اعضای هیأت انتخاب) حضور داشتند. انتخاب گروه‌های موسیقی برای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر آن هم در فاصله نه چندان دور از برگزاری دوره قبل این جشنواره نشان از اهمیت موضوع دارد.

در هفته‌ای که گذشت سومین جلسه این هیأت انتخاب با حضور تعدادی از همکاران و صاحبنظران متخصص در حوزه‌های مختلف موسیقی و هنرهای نمایشی تشکیل شد و به نظر می‌رسد با انتخاب موجه اعضا آن و با هدف انتخاب اصلح گروه‌ها با اجماع فکری از زاویه سلایق و نقطه‌نظرهای مختلف بتواند در این بررسی کم‌خطا‌تر عمل کند. قرار بر این است که هیأت به موازات فراخوان با انتخاب و پیشنهاد گروه‌ها و هنرمندان صاحبنام، خود نیز به دعوت آنها اقدام نماید. نقد شخصی من و بعضی اعضا به مفاد وشیوه ارائه فراخوان جشنواره برمی‌گردد که متأسفانه با حضور تمامی این هیأت انتخاب نوشته نشده و هنوز اشکالاتی دارد. در این نشست‌ها از حضور اعضای برگزارکننده جشنواره موسیقی جوان کمک گرفته شده و شاید الگوهایی از آن جشنواره در فراخوان فجر نیز گرته‌برداری شده و توسط انجمن موسیقی و دبیر محترم جشنواره به شکل فراخوان موجود نهایی شده باشد؛ البته دفتر موسیقی نظارت ومدیریت این تصمیمات و پیشنهادات را به عهده دارد و از نظر من می‌توان این جلسات را به عنوان یک اتاق‌ فکر کافی دانست و چندوجهی بودن نگاه هیأت به عنوان اعضای شورای نظارت بر جشنواره موسیقی فجر را یک اتفاق مثبت تلقی کرد؛ البته درایت مدیر دفتر موسیقی در این مهم بی‌تأثیر نبوده است اما بحق‌تر و درست‌تر آن بود که این فراخوان و سیاستگذاری‌ها زیرنظر این مجموعه 10-12 نفره جمع‌آوری می‌شد تا هرکدام نگاه‌های متفاوت خود را ارائه کنند و بطور یقین این هم‌اندیشی دربرگزاری بهتر جشنواره موسیقی فجر بی‌تأثیرنخواهد بود.
البته هدف این هیأت باید بیان هویت فرهنگی موسیقی کشورمان باشد که بخش اصلی آن باید به نمایش آنچه در چنته هنرمندان ایرانی است اختصاص داده شود که البته تنها به صرف حضور نوازندگان متبحر یا چهره‌های صاحبنام اجرای موسیقی این مهم به ثمر نمی‌رسد و بحث محتوا یعنی صیانت از اجرای آثار آهنگسازان ایرانی و آثار منتخب غیرایرانی در اینجا و بُعد ارتقای فرهنگی، آموزشی و هنری برای مخاطب خاص و عام موسیقی بسیار مهم است. درباره‌ بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر باید بگویم در جلسه‌ای که گذشت انتخاب و پیشنهادات دوستانی که با مسئولان فستیوال‌های خارجی در ارتباط اند و همچنین افرادی که تجربه دعوت از شرکت کنندگان خارجی در ایران  دارند بهره ببریم. لیستی که در این جلسه پیشنهاد شد بسیار درخشان بود و این تنوع از انتخاب گروه‌های خارجی قطعاً برای مخاطبان هم جذاب است. عملی شدن همه این اتفاقات منوط به تخصیص بودجه مکفی است تا دفتر موسیقی بتواند با فراغ خاطر از این گروه‌ها دعوت نماید. با شرایط فعلی و وضعیت ارز و... مدیریت این بخش به هیچ ‌وجه آسان نخواهد بود. طرح چنین جشنواره‌هایی معرف دستاوردهای فرهنگی و هنری کشورمان به جهان است و آنچه  برای ارتقای ذهن شنونده عام و خاص طرح شده است بنابراین بخش مدیریت هنری این جشنواره باید به جنبه ارتقای کیفیت از منظر بعد فرهنگی،هنری،  آموزشی در کنار جذابیت عمومی برنامه‌ها بسیار توجه داشته باشد و این مهم باید در بخش بین‌الملل جشنواره هم لحاظ گردد.

نظر شما