شناسهٔ خبر: 35963233 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه رسانه های جهان عرب

تونس؛ الگوی تحقق دموکراسی در کشورهای عربی

تهران-ایرنا- رسانه های عربی در گزارشی با استقبال از پیروزی «قیس سعید» نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری تونس، به تحلیل این رویداد پرداختند و نوشتند که پیروزی سعید شهروندان تونسی و سایر کشورهای عربی را به ایجاد «تغییر» در کشورشان امیدوار کرد و نشان داد که تحقق دموکراسی در این کشورها امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در انتخابات ریاست جمهوری تونس، قیس سعید نامزد مستقل در دور دوم این انتخابات به پیروزی رسید.

ستاد عالی انتخابات تونس چند روز گذشته با اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، قیس بن سعید را با کسب 72.71 درصد آرا، پیروز این انتخابات معرفی کرد.

شبکه خبری بی بی سی عربی در گزارشی به آرا و نظرات صاحب نظران و نویسندگان عرب زبان در روزنامه  های عربی پرداخته و دیدگاه آنان را درباره انتخابات تونس به شرح زیر آورده است:

تجربه دموکراسی

«المنصف بن فرج» در مطلبی در روزنامه تونسی «الشروق» از هوشیاری و آگاهی شهروندان تونسی در شمال و جنوب این کشور سخن گفت و نوشت: آنان دریافته اند که زمان تغییر و روی کار آمدن شخصیت های جدید برای به دست گرفتن قدرت فرا رسیده است. زمان آن رسیده که نمادهای پوپولیسم که در کشمکش های سیاسی و حساب و کتاب های شخصی خود، چوب حراج به وطن و منافع ملت برای رسیدن به قدرت زدند، کنار بروند.

المنصف نوشت: طبیعی بود که نقشه انتخابات پس از نه سال فریب و نیرنگ تغییر کند. همه باید درس عبرت بگیرند تا فرصت برای سخن گفتن از آینده سیاسی برای همه فراهم شود. احزاب باید بفهمند که عمر دروغ گفتن و وعده توخالی دادن به سرآمده است و مردم تونس باهوش تر از آن هستند که فریب ترفند ها و شعارهایی را بخورند که نفعی برای آنها ندارد. بنابرین زمان تفکر، بازنگری، تدبر و ارائه برنامه هایی که مردم را راضی کند و برای کشور سود داشته باشد، فرا رسیده است.

تغییر در کشورهای عربی امکان پذیر است

روزنامه اماراتی الخلیج نیز در مطلبی نوشت: سعید پیروز شد تا شهروند تونسی و شهروندان کشورهای عربی امید داشته باشند که تغییر امکان پذیر است و دموکراسی در جهان عربی در صورتی که شرایط و فضای طبیعی اش مهیا باشد، امکان تحقق دارد. این مسئله خود را در انتخابات تونس و رسیدن به کاخ قرطاج و البته پیش از آن انتخابات پارلمانی که در آن قدرت های جدیدی روی کار آمدند، نشان دهد.

الخلیج افزود: با پیروزی سعید می توان گفت که تونس از ارث احزاب سنتی که ثمره و نتیجه ای برای مردم نداشت، رهایی یافت. همچنین تا حد زیادی از نفوذ احزاب مرتبط با نهادهای دولتی نجات پیدا کرد. نهادهایی که بزرگترین بازنده در انتخابات ریاست جمهوری و پیش از آن پارلمانی بودند. بی شک این تغییر انگیزه  ای برای تقویت تجربه دموکراسی حساب می شود که بسیاری از ملت های عربی به آن نیاز دارند.

تونس ارتجاع را پس زد و رو به آینده حرکت کرد

«حمود ابوطالب» نویسنده روزنامه سعودی «عکاظ» نیز نوشت: مردم تونس نیز بهار عربی را تجربه کردند، بهاری که به خزان زرد بدل شد. اما عقبه معرفتی و فرهنگی تونسی ها، اجازه نداد مانند سایر کشورها به طور کامل دچار فروپاشی شوند. تروریسم را پشت سر گذاشتند و موفق شدند با وجود همه کارشکنی ها و مشکلات و از طریق روند سیاسی قانونی، وطن را نجات بدهند و روی پا بایستند.

وی افزود: همه از این پایان زیبا در انتخابات تونس مسرور شدند. این کشور متمدن، ارتجاع و عقب گرد را پس زد و با هوشیاری و آگاهی رو به آینده حرکت کرد.

برتری تونسی ها بر سایر ملت های عربی انکارناپذیر است

«محمد عایش» نیز در مطلبی در «القدس العربی» چاپ لندن، نوشت: مهمترین پیامی که طی روزهای اخیر از تونس به ما رسیده این است، که جهان عربی مستحق زندگی کردن است. روند تغییر اگرچه گاهی اوقات متوقف شده اما همواره رو به حرکت بوده است. توحش و سرکوب گری غیرمنطقی برخی از رژیم ها تنها به این دلیل است که نفس های آخر خود را می کشند اما زمان تغییر ناگزیر فراخواهد رسید. مردم ممکن است کمی عقب نشینی کنند اما هرگز تن به مرگ نمی دهند.

عایش افزود: از این به بعد کسی نمی تواند فضل و برتری تونسی ها بر امت عربی را انکار کند. برتری تونسی ها بر اعراب، مانند برتری عالم بر جاهل و حتی بیشتر از آن است. از تونس و دموکراسی آن و رئیس جمهورش تشکر می کنیم.

وفی العرب اللندنیة، یقول إبراهیم الزبیدی إن "الرئیس التونسی الجدید لم یدخل القصر الجمهوری بانقلاب عسکری ولا بفتوی معمم ولا بصفقة ومساومة ومقایضة وببیع وشراء مثلما جری ویجری فی دول عدیدة من عالمنا الثالث المتخلف المریض".

رئیس جمهوری تونس با کودتای نظامی قدرت را به دست نگرفت

«ابراهیم الزبیدی» نویسنده دیگر در روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: رئیس جمهوری جدید تونس وارد کاخ ریاست جمهوری شد اما نه با کودتای نظامی، نه فتوای کسی، نه با سازش یا معامله با کسی؛ اتفاقاتی که در بسیاری از کشورهای بیمار جهان سوم ما روی می دهد.

وی افزود: رئیس جمهوری جدید تونس اهل علم و فرهنگ است. نیازی به تملق گویی نزد فلان روحانی یا فلان فرد نظامی یا سفارتی را ندارد. به احتمال خیلی زیاد او یک تونسی آزاد و شریف خواهد بود که مردمش به او، عدالت و تدبیرش خوشبین هستند. به مردمش خدمت خواهد کرد و با اخلاص، عزم، بدون به حاشیه راندن کسی و جانبداری از گروهی، سکان هدایت کشور را به دست خواهد گرفت.

نظر شما