شناسهٔ خبر: 35960727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

ذوالفقاری:

کمیته مشترک برای گشایش مرز سومار تشکیل می‌شود

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد: بعد از ایام اربعین کمیته مشترک ایران و عراق برای گشایش مرز سومار تشکیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حسین ذوالفقاری دوشنبه شب در نشست ستاد اربعین که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: براساس توافق انجام شده با طرف عراقی برای گشایش مرز سومار، پس از اربعین کمیته مشترک را تشکیل خواهیم داد.
وی در رابطه با مشکلات پیش روی بازگشایی مرز سومار گفت: طرف عراقی برای گشایش سومار با مشکل فراهم نبود زیرساخت ها روبه رو است از این رو ما پیشنهاد دادیم که فعلا این مرز فعال شود و عراقی ها همزمان با شروع به فعالیت کار تقویت زیرساخت ها را انجام دهند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به بازگشایی مرز خسروی برای تردد زایران اشاره کرد و گفت: در قدم نخست برای بازگشایی مرز خسروی ابتدا موافقت شورای امنیت ملی منوط به اعلام رسمی عراق را برای بازگشایی خسروی دریافت کردیم و سپس به دنبال مذاکره باطرف عراقی رفتیم.
ذوالفقاری با بیان اینکه نیروهای امنیتی انتظامی، سفارت ایران در عراق و استانداری کرمانشاه برای بازگشایی خسروی تلاش کردند، گفت: وزیر فعلی کشور عراق نیز با گشاده دستی و پذیرش مسوولیت برای بازگشایی مرز خسروی وارد میدان شد.
وی افزود: ابتدا بازگشایی مرز خسروی با روزی ۳۰۰ تا ۶۰۰ نفر آغاز شد و امروز می بینیم که زایران به راحتی و امنیت کامل از این مرز تردد می کنند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در رابطه با ۲۴ ساعته شدن تردد از مرز گفت: ما برای ۲۴ ساعته شدن تردد مرز خسروی زیاد اصرار نکردیم تا برای طرف عراقی مشکلی ایجاد نشود.
ذوالفقاری با بیان اینکه نخستین تجربه استان کرمانشاه برای مواجه شدن با ازدحام جمعیت زایران بود، گفت: استقبال خوب مردم برای تردد از خسروی نشان داد که این مرز مورد علاقه مردم است.
وی به مشکل تردد زایران در آن سوی مرز اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ دستگاه اتوبوس پشت مرزهای کشور است که اگر در زمان بازگشت زایران در هر ۲ سوی مرز مشکل جابجایی ایجاد شد، به کارگیری شوند.
رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز اتوبوس های بیشتری را به عراق اعزام کنیم، گفت: براساس هماهنگی های انجام شده خودروها یکسر خالی به کاظمین خواهند رفت و زایران را از برای بازگشت به مرز خسروی می آورند.
ذوالفقاری، همچنین به مشکلات ایجاد شده در مرزهای شلمچه و چذابه اشاره کرد و گفت: ما در مرزهای خسروی و مهران برای کمک به حمل و نقل مشکل نداشتیم اما در جذابه و شلمچه خودروهای ما برای رفتن به عراق با مشکل روبه رو شدند اما در نهایت پس از هماهنگی های طولانی اتوبوس ها به آن سوی مرز رفتند.
وی به برپایی موکب ها در عراق نیز اشاره کرد و اظهارداشت: ۱۰ هزار موکب در مسیر راهپیمایی وجود دارد و ما نیز به دنبال آن هستیم در نقاطی که نیاز است موکب ها را تلفیق کنیم.

نظر شما