شناسهٔ خبر: 35957273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هایلایت های سخنان روحانی در نشست خبری با رسانه ها

از اقدامات دولت در طوفانی که گذشت تا مذاکره با آمریکا و جراحی اقتصادی و ورود بانوان به ورزشگاه ها

رئیس جمهور دیروز و در پاسخ به سوال 19 خبرنگار از رسانه های داخلی و خارجی که فرصت طرح سوال پیدا کردند، ضمن مرور اتفاقات 20 ماه اخیر، برنامه های دولت در ماه های آینده را تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، رئیس جمهور در این نشست خبری به بسیاری از موضوعاتی که در جامعه وجود داد پاسخ گفت. بخش های مهم این نشست خبری را در زیر می خوانید:

- از اردیبهشت سال 98 شاخص های ما مسیر درستی را طی می کند یعنی تورم  از 52 درصد امروز به 34 درصد رسیده  و در این چند ماه تورم نطقه به نطقه به سرعت کاهش پیدا کرده است. پیش بینی می کنیم تا پایان سال تورم روند کاهش خودش را ادامه دهد.

- رشد اقتصادی کشور در 6 ماهه اول امسال مثبت بوده و اشتغال در تابستان امسال رکورد خوبی داشت، در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته 843 هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری از بالای 12.3 به 10.5 درصد کاهش یافته است یعنی 1.8 منفی شده است و این به معنای موفقیت ایران در شرایط اقتصادی است.

- نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از سال گذشته نسبت به امسال روند کاهشی داشته است و طبق آمار بانک مرکزی از این مهرماه  تا مهرماه سال قبل حدود 47 درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

- در طول 7 ماهه گذشته معمولاً در روزهای چهارشنبه در دولت مسایل مهم را مطرح می‌کنم، صدا و سیما نیز در بعضی از هفته‌ها ما را یاری می‌کند و بعضی از هفته‌ها هم ممکن است از نوع صحبت‌های ما خوشحال نباشد و یاری نکند. به هر حال باید بسازیم و این صدا و سیما است و باید به گونه ای ما  با هم بسازیم و از  این 2 سال به حول و قوه الهی عبور کنیم.

- جمهوری اسلامی ایران کار هوشمندانه و عاقلانه‌ای انجام داد چراکه توقع آنها این بود ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا در ادامه در شورای امنیت، یک تحریم بین‌المللی علیه ایران وضع کنند و آمریکا این بار تخلف خودش را تحمل نکند.

- روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین، خوب است و آنها در حد خودشان تلاش‌های زیادی کردند، اما متأسفانه 3 کشور اروپایی پای تعهد خودشان نایستادند و به آنچه که لازم بود عمل کنند، عمل نکردند و قول‌هایی که دادند را نتوانستند عملی کنند.

- امروز آی‌آر6 در حال فعالیت است و تزریق یواف6 انجام می شود و آی آر4 و آی آر2 نیز کار می‌کند و به زودی آی‌آر9 هم شروع به فعالیت می‌کند. آی‌آر7، همزمان با آی‌آر9 و  البته آی‌آر8  کار می‌کند و  گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است، اگر آنها به تعهدات‌شان در این فرصت برگردند، می‌توانیم به تعهدات کامل‌ برگردیم و اگر آنها همین مسیر را ادامه دهند گام‌های بعدی را در این زمینه برخواهیم داشت.

- بیش از 30 هزار میلیارد تومان برای بخش عمرانی پرداخت شده و این روند ادامه پیدا می‌کند و طبق وعده‌ای که دادیم، خوشبختانه تا امروز هم حقوق و هم یارانه‌ها و هم پول اوراقی که منتشر کردیم را درست و سر وقت دادیم و اینها برای آسایش و اعتماد مردم بسیار مهم است.

- بودجه جاری کشور باید از درآمد نفتی جدا شود، جدا کردن این دو قلو، نیازمند جراحی دقیقی است به نحوی که هر دو زنده بمانند و جراحی به خوبی پیش برود. این کار در حال انجام است البته آغاز سختی است بالاخره کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد یک دفعه  تکیه‌اش را از درآمد نفت برداشته و بر مبنای مالیات، اوراق ویا فروش سهام اقدام کند، کار سختی پیش رو دارد ولی مصمم هستیم که این اصلاح را انجام دهیم.

- طرح صلح هرمز» امروز برای 8 کشور منطقه ارسال شده است، با سازمان ملل در این زمینه در حال گفتگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسایل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند، حل کند.

- ارتباطاتی بین ایران و امارات در ماه‌های اخیر وجود دارد. برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند و برخی از مقامات ایران به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

- پیش‌بینی 96 را نمی‌کردم که یک عده افراد کم‌ خِرد یک حادثه بزرگ را در کشور بوجود بیاورند و بعد ضدانقلاب موج‌سواری کند و بعد از آن اشتباه، چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود تا از برجام خارج شود و تحریم‌ها را داشته باشیم، شدیدترین تحریم‌ها در سال 97 و 98 علیه ایران اعمال شد که فکر نمی‌کنم که در ایران در هیچ زمانی نه در زمان جنگ و نه در تحریم سال‌های گذشته، سابقه داشته باشد.

- کاری که امروز دولت  بعد از 18 ماه می‌تواند ارایه کند در محضر ملت ایران، کاملاً نشان می‌دهد که دولت خسته، ناتوان و ناکارآمد نیست و دولت برنامه‌ریز بوده و دولت قادر است از سخت‌ترین بحران‌های اقتصادی در زمان کوتاه خارج شود.

- آماده‌ بودیم در نیویورک اجلاس 1+5 در سطح سران تشکیل شود به شرط اینکه اطمینان پیدا کنیم که اجلاس 1+5 است، نه جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ، اگر مطمئن می‌شدیم این جلسه را می‌گذاشتیم. به سران کشورهای اروپایی به صراحت گفتم باید اطمینان پیدا کنم که منافع ملت ایران در یک جمع، اجلاس و جلسه‌ای تأمین می‌شود و بار فشار از روی دوش مردم برداشته می‌شود، اما من باید شخصاً قربانی شوم با افتخار این قربانی را می‌پذیرم و قبول می‌کنم.

- آغازگر بحث حقوق غیرعادلانه دولت بود تا همه مردم آنرا بدانند، در دولت این بحث را مطرح و آیین نامه آنرا در دولت تصویب کردیم بعد از اینکه در دولت اقدام کردیم، بعضی‌ها تبلیغات راه انداخته و مسایلی مطرح شد.

- دولت لایحه شفافیت را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است که لایحه بسیار مهمی است. این دیگر بحث حقوق نیست همه چیز طبق این لایحه باید شفاف شود هر کس برای مردم تصمیم می‌گیرد در هر کجا، نه تنها در مجلس، در دولت، در هر شورایی، در هر جمعی اگر برای ملت تصمیم‌گیری می‌شود، باید معلوم شود که چه تصمیمی گرفته می شود و چه کسانی چه رأی و نظری دادند و باید این موضوع در سامانه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد.

-  اساساً مشکل ما مواجه شدن با رئیس جمهور آمریکا یا مذاکره کردن نیست. مشکل ما این است که آیا در یک مذاکره‌ای، مسایل و مشکلات و منافع و خواست مردم ما تأمین می‌شود یا یک کار ظاهری و نمایشی است .با کار نمایشی و ظاهری مخالف هستیم، برای ما فرق نمی‌کند رئیس جمهور آمریکا چه کسی باشد. هر که می‌خواهد در آمریکا باشد این برای ما اهمیت ندارد.

- ویژگی‌های آقای ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید و حرفی می‌زند. امروز یکی را برای صحبت با ما واسطه می‌کند، فردا می‌گوید من اصلاً چیزی به او نگفته بودم. روز بعد یکی دیگر را می‌فرستد و در توئیت‌اش می‌گوید که من اصلاً به او چیزی نگفته بودم. این ویژگی‌های شخصیتی آقای ترامپ کار را نه برای ما بلکه برای همه دنیا بسیار سخت و مشکل کرده  است، هر که می‌خواهد با آمریکا حرف بزند نمی‌تواند درست پیش‌بینی کند که فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود. تقریبا همه رهبرانی که با آنها ملاقات و صحبت می کنیم این مشکل را دارند و فقط مشکل ایران نیست.

- هر زمان در چارچوبی که اعلام کردیم، تحریم ها برداشته شود و شرایط برای مذاکره 1+5 واقعی آماده باشد، آماده‌ایم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رئیس جمهور آمریکا است برای ما فرقی نمی‌کند.

- همه گروه‌های سیاسی، همه جناح‌ها وهر کس که این قانون اساسی را قبول دارد و عزت ایران را می‌خواهد و هر که نظام ما را پذیرفته و قبول دارد، حالا دارای هر سلیقه ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند.

- شورای محترم نگهبان قضاوت‌کننده نیست، دخالت‌کننده هم نیست، فقط نظارت‌کننده است، امیدواریم شورای نگهبان کار نظارتی را با دقت انجام دهد.

- ترکیه نسبت به شمال سوریه نگرانی هایی دارد که ما اصل این نگرانی را می‌پذیریم و هر کشوری ممکن است نگرانی امنیتی داشته باشد. ما در اصل این هدف مشکلی با ترکیه نداریم. دولت ترکیه دوست ما است اما شیوه‌ای که آنها انتخاب کرده اند شیوه خوبی نیست و معتقدیم شیوه‌های بهتری وجود دارد.

-  دولت در ابتدای کار با دو گرفتاری مواجه بود که یکی 43 هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی رفته بود و این مشکلات، تورم و گرفتاری داشت، اینگونه مسکن ساختن آسان است و ما می‌توانیم فردا صبح  از جیب بانک مرکزی 60 هزار میلیارد تومان بگیریم و مسکن درست کنیم اما چه بلایی سر مردم می‌آید که یعنی از جیب مردم برداشتیم.

- مشکل دوم  این بود که خانه‌ها نیمه کاره بودند و نمی توانستیم رها کنیم، گفت: برای تکمیل بودجه بالایی می‌خواستیم اما یک میلیون و 100 هزار از این خانه‌‌های نیمه کاره را تکمیل کردیم که یک کار بسیار عظیم بود و بیش از آنکه آنها مسکن را ساختند ما این مسکن را ساختیم.

- وزیر راه و شهرسازی به مردم قول  900 هزار واحد مسکونی تا  پایان دولت دوازدهم داده است، تصریح کرد:  قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده، زمین‌ها اختصاص داده شده، قراردادها بسته شده و کارها در حال انجام است و در زمینه بافت‌های فرسوده نیز قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و امیدواریم در این زمینه به موفقیت برسیم.

- دنبال این نیستیم که بخواهیم یارانه را از قیمت بنزین یا سوخت و به طور کلی حامل‌های انرژی برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در این شرایط اقتصادی ، قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که یک تغییراتی در این زمینه انجام شود و اگر به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.

- وقتی در سخنرانی ها به بعضی از اصل‌های قانون اساسی اشاره می کنیم بعضی‌ها عصبانی می‌شوند  مثل اینکه از قانون اساسی آسمان هفتم حرف می‌زنم، این اصل ها در همین قانون اساسی است، همه پرسی در همین قانون اساسی است. اگر بد است بیاییم حذف کنیم اگر خوب است چرا نگران و ناراحت هستیم.

- شورای نگهبان درمورد اصل 113 قانون اساسی تفسیری کرده که تقریباً این اصل را بی‌اثر کرده است گو اینکه اصل 113 ای نداریم، با تفسیری که شورای نگهبان می‌کند بنده به عنوان رئیس جمهور به مجلس تذکر می‌دهم، رئیس مجلس پاسخ می‌دهد که طبق نظر شورای نگهبان این چنین است و وقتی به رئیس قوه قضائیه تذکر می‌دهم او در پاسخ به من می‌گوید طبق تفسیر شورای نگهبان فلان است.

- تفسیری که شورای نگهبان می‌کند این است که هر جایی یک مسئول مستقیمی ندارد، مثل اموال بلاصاحب، آنجا رئیس جمهور باید دخالت کند. یعنی چه مگر داریم همچین چیزی. هر کاری و هر چیزی مسئولی در این کشور دارد، پس این اصل را برای چه وضع کردند، به نظر من اگر اصل 113 اجرا شود، برخی از اشکالاتی که شما الان مطرح می‌کنید برطرف می‌شود.

- ( در مورد متهمان پرونده ترورهای هسته ای) وزارت اطلاعات پذیرفته از اول، وزیر هم با من مشورت کرد و گفت عده‌ای را در دولت قبلی به دلایل و شواهدی دستگیر کردند اما ما در عمل به نتیجه رسیدیم که آن شواهد و قرائن کافی نبوده است و پیشنهاد کرد یکی از معاونین مسئول شود و بررسی نهایی صورت گیرد و من هم قبول کردم. بررسی نهایی انجام و اعلام شد که دلایل کافی نبود و عده ای از اینها از نظر ما بی‌گناه هستند و باید به اینها خسارت پرداخت کنیم و یک رقم بزرگی گفت، در نهایت من پذیرفتم و گفتم خسارت را بدهید به مردم.

- درمورد پرونده مربوط به محیط زیست نیز وزارت اطلاعات ما کار بسیار خوبی انجام داده و گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده است که من آن را دیده و خوانده‌ام. گزارش بسیار دقیقی است امیدوارم، قوه قضائیه به آن توجه کند.

- ( در مورد حمله به نفتکش ایرانی) در حال بررسی هستیم که چه دولتی در این زمینه دخالت داشته، حتماً یک دولتی در این زمینه دخالت داشته است و اقدام تروریستی نیست، کار یک فرد و گروهک نیست بلکه کار دولت است. اما اینکه این دولت چه کسی است و چگونه بوده، این هنوز زود است و چنانچه به اطلاعات دقیقی رسیدیم به مردم اطلاع می‌دهیم و هر کشوری که این کار را کرده باید منتظر عواقبش باشد.

- این حرف کاملا غلطی است که 18 میلیارد دلار بر باد رفته است. از بانک مرکزی می خواهم پاسخ مفصل تری به این حرف نادرست و غلط بدهد، 18 میلیارد که می‌گویند بر باد رفته، 18 میلیارد دلار ثبت سفارش کردند برای خرید کالا، همین امسال هم از اول سال تا امروز 19 میلیارد خرج کردیم، مثل اینکه شما می‌گویید 19 میلیارد بر باد دادیم. بر باد ندادیم؛ بلکه 19 میلیارد دادیم به افراد آنها هم گفتند که می‌خواهیم این جنس را وارد کنیم.

-  کیهان هم از تعیین نرخ واحد تعریف کرد و گفت ای کاش زودتر می‌شد و چرا این کار دیر انجام شده است، مقام معظم رهبری هم به من فرمود که این کار بسیار خوبی بود و شما ای کاش زودتر انجام می‌دادید.

- خوشبختانه امروز بازار سرمایه ، بازار پرنشاطی است و یکی از شاخص‌های بزرگ اقتصادی این است که در این 6 ماه، بورس، بیش از 70 درصد رشد داشته است.

- این مصاحبه در زمانی انجام می‌گیرد که یک طوفان بزرگ از کشور ما در حال عبور است، البته هنوز آثار آن طوفان ممکن است باقی مانده باشد، ولی طوفان عبور کرده است ما در زمان طوفان کمتر آمدیم و صحبت کردیم و بیشتر کار کردیم و عمل کردیم که بتوانیم چگونه این مسأله را جبران کنیم.

- برای مذاکره در شرایط عادلانه هم با غرب و هم با کشورهای منطقه آمادگی داریم. اگر پایان 2 ماه اقدامی را از طرف 1+4 مشاهده نکنیم، در موعد مقرر گام بعدی را برخواهیم داشت.

- (در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد روند طی شده برای فراهم شدن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه ها)  تصور می کردم حتما این اتفاق بیفتد، از دولت یازدهم همواره با وزیران ورزش و جوانان و کشور صحبت می کردم که راه را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، آماده کنند.در یک ضیافت افطاری با حضور پیشکسوتان ورزش و فوتبال از آنها سوال کردم که در زمان رژیم گذشته که زن و مرد همه با هم در ورزشگاه بودند، این بداخلاقی‌هایی که گاهی نقل می‌شود آن وقت هم بود که گفتند نه اتفاقا وقتی خانم ها حضور داشتند مردها هم مراعات می‌کردند. من خیلی خوشحال شدم و در دولت هم مطرح کردم که حضور زن‌ها در ورزشگاه ها بر خلاف آنچه بعضی‌ها می‌گویند لطمه به اخلاق می‌زند، اتفاقاً اخلاق واقعی را در ورزشگاه‌ها و در میادین ورزشی ما بهتر مستقر می‌کند. البته خانم‌ها خودشان توجه دارند و بیش از همه دنبال یک زندگی توأم با عفت، اخلاق و فرزانگی هستند، گفت: هر وقت می‌گفتیم این کار انجام بگیرد، نیروی انتظامی مشکل داشت، یک مشکلاتی هم مطرح می‌کرد . برخی هم در کشور ما نگران بودند. نمی‌گویم جناح یا گروه خاص. عده‌ای بودند که نگران بودند می‌گفتند خانم‌ها بروند، در ورزشگاه، چه پیش می‌آید چه حادثه ای رخ می‌دهد. به نظر من بحمدالله با موفقیت انجام گرفت امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. ادامه این روند، اولاً به عهده خود خانم‌های عزیز است که در ورزشگاه‌ها حضور می یابند و همچنین به عهده مسئولین ورزشی و نیروهای امنیتی است امیدواریم روز  به روز آزادی مردم در مسایل اجتماعی بیش از گذشته باشد.

- زندگی و معیشت‌ حدود 18 میلیون خانوار تحت فشار بیشتری است در ذهن ما این است که هر درآمدی بیشتری که حاصل شود، زمانی که درباره آن تصمیم گیری می‌شود به این 18 میلیون خانوار برسد البته نه به صورت نقدی بلکه به صورت اعتباری تا آنها بتوانند کالاهای مورد نیازشان را خرید و تأمین کنند.

- نوع زندانی‌های ایرانی در آمریکا با زندانی‌هایی که در ایران هستند، متفاوت است. در اینجا اتهام‌شان عمدتا مسایل امنیتی است اما آنها اتهام‌شان این است که تحریم آمریکا را دور زدند و خیلی هم کار خوبی کردند که تحریم آمریکا را دور زدند، چون تحریم آمریکا یک تحریم غیرقانونی، ظالمانه و ضدبشری است. بنابراین آنها کارهای خیلی خوبی کردند.

نظر شما