شناسهٔ خبر: 35954535 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

گزارش «اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های تازه کارلوس کی‌روش در تیم ملی کلمبیا:

کلمبیا هم راه ایران را می‌رود؟/ عصبانی شدن‌ کی‌روش همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از تساوی کلمبیا برابر شیلی در یک دیدار دوستانه خبرنگاران کلمبیایی از کی‌روش دلیل دعوت نشدن رادامل فالکائو و خامس رودریگز، 2 کاپیتان تیم ملی این کشور، را پرسیدند. سوالی که ناراحتی کی‌روش را برانگیخت.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|کلمبیا با کی‌روش همان مسیری را می‌رود که با ایران رفت. این مربی پرتغالی در کلمبیا هم حسابی گردوخاک به پا کرده و با رسانه‌های این کشور دچار مشکل شده است.

 

پرده اول؛ جنگ کی‌روش با خبرنگاران کلمبیایی

 

بعد از تساوی کلمبیا برابر شیلی در یک دیدار دوستانه خبرنگاران کلمبیایی از کی‌روش دلیل دعوت نشدن رادامل فالکائو و خامس رودریگز، 2 کاپیتان تیم ملی این کشور، را پرسیدند. سوالی که ناراحتی کی‌روش را برانگیخت.

 

او در پاسخ این سوال خبرنگاران گفت: «این تیم طبق اطلاعات من با کاپیتان‌هایش بازی کرد. کاپیتان‌های ما اوسپینا و کوادرادو بودند. کلمبیا با کاپیتان‌های خود بازی کرد؛ اوسپینا و کوادرادو. من سوال را نمی‌فهمم. کاپیتان‌ها اوسپینا و کوادرادو هستند، آنها خیلی خوب بازی کردند. کل تیم بسیار خوب کار کرده است. اگر فردا جیمز یا فالکائو [با ما] باشند، طبیعتاً معیارهای انتخاب کاپیتان متفاوت خواهد بود. ما نمی‌توانیم با این ذهنیت ادامه دهیم؛ اینکه اگر کسی در جمع ما نباشد برایش اشک بریزیم. بازی بعدی ما با الجزایر خیلی زود از راه می‌رسد و فردا باید در مورد این تیم فکر کنید و به‌ سرعت زمان تصمیم‌گیری است؛ پس باید گزینه‌ها را ارزیابی و انتخاب کنید. تیم ملی کلمبیا برای همه ماست. اما من تصمیم می‌گیرم چه کسانی برای حضور در اردو و ترکیب مناسب‌اند.»

 

این صحبت‌های کی‌روش نشان می‌دهد او، مانند زمان حضورش در ایران، تحمل انتقاد خبرنگاران و کارشناسان فوتبال را ندارد. کی‌روش به‌ خوبی می‌داند که بهترین دفاع، حمله است و این اصل را هم در تمام مصاحبه‌هایش اجرا می‌کند.

 

پرده دوم؛ خبرنگاران ایرانی قربانی عصبانیت کی‌روش

 

ایران با حذف در مرحله گروهی جام‌جهانی به خانه بازگشت تا خود را برای جام ملت‌های آسیا آماده کند. قرارداد کی‌روش با فدراسیون ایران به پایان رسیده بود و فدراسیون فوتبال ایران هم علاقه‌ای به ادامه همکاری با کی‌روش نداشت. اما تاج و دوستانش در فدراسیون فوتبال به‌ خوبی می‌دانستند که فرصت کمی تا جام ملت‌ها باقی‌ مانده و هیچ‌کس بهتر از کی‌روش نمی‌تواند تیم ملی را در جام ملت‌ها رهبری کند. فدراسیون پیشنهاد تمدید 6 ماهه قرارداد را به کی‌روش داد. پیشنهادی که حسابی عصبانیت کی‌روش را برانگیخت. او هرگز فکر نمی‌کرد که بعد از هشت سال حضور در ایران با چنین پیشنهادی روبه‌رو شود. این مربی پرتغالی هرچند از این پیشنهاد ناراحت بود، اما آن را پذیرفت. او دوباره به ایران بازگشت و کارش را با تیم ملی آغاز کرد. تیم ملی بعد از یک اردوی کوتاه‌مدت در قطر، راهی امارات شد تا بازی‌ در جام ملت‌ها را آغاز کند. شروع توفانی تیم ملی در این رقابت‌ها باعث شد هواداران فوتبال ایران امیدوار به کسب موفقیت در این دوره از رقابت‌ها شوند؛ اما نمایش ضعیف ایران برابر عراق نشان داد کی‌روش بعد از هشت سال حضور در ایران همچنان به همان اصول اولیه خودش پایبند است و هیچ علاقه‌ای به تغییر سبک فوتبال ایران ندارد. تیم‌ملی در نیمه‌نهایی این رقابت‌ها برابر ژاپن قرار گرفت و یکی از سنگین‌ترین شکست‌های ایران برابر ژاپن را متحمل شد. خبرنگاران ایرانی بعد از این بازی از کی‌روش درباره این بازی پرسیدند و از او خواستند از مردم ایران بابت این شکست عذرخواهی کند. اما کی‌روش به‌ جای عذرخواهی شروع به انتقاد از خبرنگاران کرد. او خطاب یه یکی از خبرنگاران گفت: «شما در این هشت سال کجا بودید که الان این‌طور صحبت می‌کنید؟ نقش شما در این هشت سال چه بوده است؟» همه هشت سالی که کی‌روش هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، تمام تلاشش را به کار بست تا با تمام قدرت از مربیان، کارشناسان و خبرنگاران انتقاد کند. اتفاقی که در کلمبیا هم در حال رخ دادن است. او به‌ خوبی می‌داند چگونه از زیر بار فشار رسانه‌ها فرار کند و همین باعث شده تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین مربیان فوتبال معاصر جهان شود.

 

پرده سوم؛ دعوای کی‌روش و برانکو

 

دعوای کی‌روش و برانکو شاید یکی از جنجالی‌ترین موضوعات فوتبال ایران در سال‌های آخر حضور این مربی پرتغالی در ایران بود. این 2 مربی بارها با یکدیگر درگیر شدند. ماجرا از آنجا آغاز شد که فدراسیون از باشگاه‌هایی که بازیکن ملی‌پوش داشتند درخواست کرد به مدت 2 هفته از بازیکنانی که در اردوهای تیم ملی شرکت کرده‌اند استفاده نکند. برانکو به این درخواست اعتراض کرد و از بازیکنان خودش خواست در تمرین پرسپولیس شرکت کنند. این موضع‌گیری برانکو به مذاق کی‌روش خوش نیامد و جواب برانکو را این‌گونه داد: «اگر با مارها بگردید، می‌خزید و سم تف می‌کنید!» پس از آن بود که برخی از پیشکسوتان فوتبال ایران از برانکو حمایت کردند و کی‌روش هم با هر مصاحبه برانکو را به باد انتقاد می‌گرفت. وقتی تیم ملی راهی جام جهانی شد همه فکر می‌کردند فعلاً دعوای کی‌روش و برانکو به پایان رسیده است، اما کی‌روش گویا علاقه‌ای به تمام کردن این جنگ نداشت. او درست بعد از برد ایران در جام جهانی برابر مراکش در مصاحبه با صداوسیما دوباره از برانکو انتقاد کرد. او در این مصاحبه برانکو را مانع آماده‌سازی تیم ملی برای جام جهانی نامید و عنوان کرد دخالت‌های برانکو باعث شد بین بازیکنان و کادر فنی تیم ملی اختلافاتی پیش بیاید و همین موضوع هم باعث لطمه خوردن به تیم ملی شد.

 

پرده آخر؛ کلمبیا هم راه ایران را می‌رود؟

 

انفعال فدراسیون فوتبال ایران و شخص مهدی تاج در قبال کی‌روش فوتبال ایران را با مشکل مواجه کرد. اکثر کارشناسان فوتبال ایران از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کرده بودند که مانع قدرت‌گیری کی‌روش شود، اما فدراسیون فوتبال ایران توان مقابله با او را نداشت و با تصمیمات غلطی هم که می‌گرفت باعث می‌شد کی‌روش بیشتر از روز قبل به خودش اجازه بدهد به بزرگان فوتبال ایران توهین کند. امروز فوتبال کلمبیا در همان مسیری قدم برمی‌دارد که روزی مسئولان فوتبال ایران در آن گام گذاشتند. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا فدراسیون کلمبیا مانند همتای ایرانی خود، منفعلانه با کی‌روش برخورد می‌کند یا اینکه مسیری بهتر برای برقراری آرامش در تیم ملی را انتخاب می‌کند؟

 

نظر شما