شناسهٔ خبر: 35941541 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

شبکه‌های رادیویی همراه با سوگواران اربعین حسینی

باشگاه خبرنگاران

معاونت صدا همگام با مردم و عاشقان طریقت حسینی (ع) علاوه بر تولید برنامه‌های مختلف با راه اندازی رادیو اربعین ارتباط میان مخاطب و رسانه را به کمترین میزان خود رسانده است.

صاحب‌خبر -

شبکه‌های رادیویی همراه با سوگواران اربعین حسینیبه گزارش شفاف، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی درباره روند برنامه‌سازی در ایام اربعین گفت: با تمهیدات درنظر گرفته شده و همراه با گروه‌های اعزامی برنامه ساز به کشور عراق، که به صورت میدانی و در میان زائران اقدام به تولید برنامه‌های مختلف می‌کنند، گروه‌های تصویربردار نیز در کنار برنامه سازان به فعالیت مشغول هستند و با تهیه مستند‌های تصویری به صورت لحظه به لحظه، سهم قابل توجهی از انعکاس سیل خروشان پیروان مکتب اهل بیت خواهند داشت. همچنین زائران علاقه‌مند نیز می‌توانند تصاویری که خودشان تهیه کرده‌اند را در اختیار رادیو اربعین قرار دهند تا از طریق رادیو نما و سایر خروجی‌ها منتشر شود.

وی درخصوص تعداد برنامه‌های تولید شده در ایام پایانی ماه صفر نیز گفت: شبکه‌های رادیویی برای مناسبت‌های پایانی ماه صفر ۱۲۶۸ برنامه به تعداد ۲۲۹ عنوان و به مدت ۵۹۷ ساعت تهیه کرده‌اند که جزئیات برنامه‌های منتخب قبل از هر مناسبت به اطلاع مخاطبان رسانده می‌شود.

شاه آبادی تصریح کرد: معاونت صدا می‌کوشد تا از زوایای مختلف اربعین حسینی را بررسی کند، از این رو محور‌هایی از قبیل پرداختن به ادبیات آئینی و گزارش متناسب با حال و هوای روز‌های پایانی ماه صفر، معرفت در هنر‌های عاشورایی و معرفی و بازخوانی کتب مربوط به امام حسین (ع)، تاریخچه پیاده‌روی اربعین، تجلی اربعین حسینی (ع) در آثار نظم و نثر فارسی، پوشش مراسم راهپیمایی اربعین توسط گزارشگران، جهانی کردن فرهنگ عاشورا و اربعین با استفاده از ظرفیت ورزش و حضور ورزشکاران، شرح دیدار‌های حضرت سید الشهدا، نمایش‌های متنوع رادیویی، بیان نکات مهم بهداشتی در سفر پیاده روی اربعین، همراهی با جاماندگان راهپیمایی اربعین و ... در برنامه‌های شبکه‌های رادیویی لحاظ شده است.

 شبکه رادیویی ایران برنامه «چهل پرده اشک» را در روز اربعین ساعت ۹ صبح پخش می‌کند. در این برنامه رمز ماندگاری و زنده ماندن قیام امام حسین (ع)، علل راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) و درس گرفتن از قیام امام حسین (ع) بررسی می‌شود.

رادیو ورزش نیز در ویژه برنامه «با کاروان تا آسمان» از ۲۵ تا ۲۷ مهر با دعوت از مهمانان ورزشی و گفت و گو با ورزشکاران حاضر در پیاده روی اربعین، همراه عزادارن می‌شود. گفتنی است این برنامه از ساعت ۲۱ تقدیم شنوندگان می‌شود.

 شبکه رادیویی قرآن برنامه «تسنیم» را از ۲۷ مهر تا ۶ آبان از ساعت ۶:۳۰ صبح به روی آنتن می‌برد. احادیثی از امام حسین (ع) و انعکاس برنامه‌ها و محافل پیاده‌روی اربعین از آیتم‌های برنامه است.

رادیو معارف نیز با برنامه «در مسیر بهشت» تا ۲۷ مهرماه هر روز از ساعت ۱۶ مخاطبان را همراهی می‌کند. علاقه‌مندان در این برنامه شنونده حال و هوای پیاده‌روی از نجف تا کربلای معلی می‌شوند.

رادیو جوان برنامه «زیردستان بارانیت» را در روز ۲۷ مهر ساعت ۶:۴۰، با موضوع پوشش مراسم راهپیمایی اربعین حسینی (ع) توسط گزارشگران پخش می‌کند.

 رادیو اقتصاد برنامه «مسیر» را ساعت ۹ صبح ۲۷ مهرماه پخش می‌کند. مخاطبان در این برنامه با مناسبت اربعین و تاکید بر اقتصاد نذر، در کنار حضور صنوف مختلف برای خدمات رسانی به زوار حسینی آشنا می‌شوند.

 رادیو نمایش و اداره‌کل هنر‌های نمایشی رادیو در این ایام علاوه بر پخش نمایش های‌مختلف، آثار ارزشمند دیگری را در اختیار سایر شبکه‌ها قرار داده است. در نمایش «با پای پیاده» فردی که در دوران جنگ به اسارت نیرو‌های بعثی درآمده بود و پس از جنگ آزاد شده، اکنون پس از سال‌ها او و همسرش به پیاده‌روی اربعین می‌روند و در آنجا با زندان‌بان دوران اسارت خود آشنا می‌شود. نمایش «با پای پیاده» ۲۶ مهر ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه از رادیو نمایش شنیده می‌شود.

 رادیو فرهنگ برنامه «چهل منزل شیدایی» را ۲۷ مهر ساعت ۱۴:۳۰ با رویکرد تجلی اربعین حسینی (ع) در آثار نظم و نثر فارسی پخش می‌کند.

رادیو گفتگو از ۲۵ تا ۲۷ مهر ساعت ۸:۳۵ در برنامه «از سکوت تا بایکوت»، اهمیت راهپیمایی اربعین در وحدت میان مسلمانان جهان و سکوت رسانه‌های غربی از این رویداد عظیم را بررسی می‌کند.

معاون صدا گفت: اطلاع‌رسانی آخرین اخبار، پخش آنونس‌های مختلف با هدف دعوت به راهپیمایی، کلام رهبری درخصوص اربعین، پیام‌های بهداشتی و آداب سفر، پخش روضه و مداحی و ارتباط با پلیس راه و مسئولان از بخش‌های مختلف برنامه‌های رادیو پیام و آوا است.

 رادیو تهران برنامه «با کاروان اربعین» را از ساعت ۸:۵۰ روز ۲۷ مهر با موضوع بررسی روز اربعین و همچنین پرداختن به جاماندگان راهپیمایی اربعین پخش می‌کند.

کتاب «از سرزمین نینوا» اثر ارزشمندی است که در آن به ماجرای دلدادگی و اتفاقات بازماندگان عاشورای حسینی (ع) و کربلا تا اربعین اشاره می‌کند. این کتاب گویای ۴ جلدی بر اساس کتاب ۴۰ روز عاشقانه دکتر سنگری و استفاده از صدای بهترین دوبلور‌های ایران تهیه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه کتاب گویای ایرانصدا به نشانی WWW.BOOK.IRANSEDA.IR و یا اپلیکیشن تلفن همراه رادیو به نشانی WWW.IRANSEDA.IR این اثر را رایگان دریافت کنند.

معاون صدا توجه به نکات و مسائل بهداشتی را در طول پیاده روی اربعین مهم ارزیابی کرد و گفت: رادیو سلامت به مناسبت این ایام علاوه بر اینکه در ویژه برنامه‌های خود به ذکر نکات موثر بهداشتی می‌پردازد، در برنامه «مستان سلامت می‌کنند» حال و هوای زائرین و عشاق حسینی (ع) در پیاده روی اربعین را منعکس می‌کند. مروری بر خاطرات اربعینی‌های گذشته، حال و هوای اولین زیارت و معرفی کتاب‌های اربعینی از دیگر بخش‌های این برنامه است که از ۲۴ تا ۲۷ مهر ساعت ۱۷ به روی آنتن می‌رود.

شبکه رادیویی صبا در روز اربعین برنامه «همپای صبا» را از ساعت ۱۴ به سمع مخاطبان می‌رساند. در این برنامه مسابقه پیامکی با موضوع ابعاد مختلف پیاده روی اربعین، اربعین در اشعار مختلف و موارد متعدد دیگر مطرح شده است.

انتهای پیام/

نظر شما