شناسهٔ خبر: 35940747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

ترکی الفیصل: امکان گفت وگو با ایران درباره منطقه وجود دارد

ایرنا

"ترکی الفیصل"، رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان در مصاحبه با شبکه خبری "سی ان ان" گفت که امکان گفت وگو با ایران نه تنها در حوزه خلیج فارس که در خصوص کل منطقه وجود دارد .

صاحب‌خبر -

"ترکی الفیصل"، رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان در مصاحبه با شبکه خبری "سی ان ان" گفت که امکان گفت وگو با ایران نه تنها در حوزه خلیج فارس که در خصوص کل منطقه وجود دارد .


به گزارش روز نو :ترکی الفیصل که با سکونت در لندن برای ترمیم وجهه مخدوش شده ریاض در منطقه و جهان رایزنی و لابی می کند ، در مصاحبه با "بکی اندرسون" خبرنگار سی ان ان افزود : اگر ایرانی ها به دنبال ایجاد صلح و امنیت هستند نه تنها در حوزه خلیج فارس که در کل منطقه امکان بحث و گفت و گو وجود دارد.

وی در عین حال ادعا کرد که اگر ایرانی ها خواهان تنش هستند ، عربستان و هم پیمانانش آمادگی لازم را دارند.

مقام امنیتی سابق عربستان که کشورش به دلیل عدم توانایی در تامین امنیت در آخرین درخواست خود از واشنگتن میزبان نظامیان جدید آمریکایی شده است ، گفت که اعزام این نیروها برای زمان جنگ نیست بلکه این اقدام به ویژه بعد از حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، با هدف مشارکت استراتژیک در زمان مقتضی است .

فیصل در پاسخ به این سوال خبرنگار سی ان ان که آیا ریاض از طریق کانال های پنهانی با ایرانی ها مذاکره داشته یا این که ریاض باید اختلافات خود با ایران را در این مرحله حل و فصل کنند، تاکید کرد: من اطلاعاتی در مورد کانال های ارتباطی پنهانی با ایران ندارم اما ما تأسیسات نفتی ایران را هدف قرار ندادیم و ما تاکنون کارشناسان و نیروهای جنگی به خاک ایران نفرستاده ایم و به هیچ شکل و شیوه ای ایرانی ها را نکشته ایم بنابراین ما در این موارد حسن نیت داشته ایم .

اظهارات این شاهزاده مورد اعتماد دربار سعودی در حالی است که او به عنوان نماینده دولت عربستان با سران برخی گروهک های تروریستی ایرانی از جمله سازمان مجاهدین خلق ( منافقین) دیدار و ضمن شرکت در نشست های مختلف آنان صراحتا از کمک های مالی ریاض به این گروهک ها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته بود.

همچنین "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان پیشتر وعده داده بود کشورش تلاش خواهد کرد تا جنگ را به داخل ایران بکشاند.

ترکی الفیصل در ادامه این مصاحبه با اشاره به خروج نیروهایی آمریکایی از سوریه، این اقدام "دونالد ترامپ" رییس جمهور آمریکا را "غیر حکیمانه " خواند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دیروز (یکشنیه) اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور به نظامیان مستقر درشمال سوریه دستور داده که به سوی بخش های جنوبی تغییر مکان دهند، اما خاک سوریه را ترک نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما