شناسهٔ خبر: 35939336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

رای الیوم گزارش داد؛

سوریه پیروز میدان شد و روسیاهی ماند به دشمنانش

رای الیوم در گزارشی به شکست سیاست‌های دشمنان سوریه در قبال این کشور و پیروزی سوری‌ها در تمامی عرصه‌ها پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، رای الیوم نوشت سوریه با در پیش گرفتن سیاست صبر و بردباری از روز‌های سخت عبور کرد و به زودی به طور کامل پیروز خواهد شد، اما همه بدخواهان این کشور هنوز بهای دخالت‌های خود را می‌پردازند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: ناگهان و بدون مقدمات زیاد، کشور سوریه از میان آوار‌های فروپاشی عربی و منطقه‌ای قوی‌تر از هر زمان دیگر سر بر می‌آورد. همسایه ترک که دخالت‌هایش سوریه را به زحمت انداخت اکنون با یک رشته بحران‌های داخلی و خارجی بی‌پایان رو به روست و اتحادیه عرب که عضویت دمشق را تعلیق کرد به دنبال راهی برای بازگرداندن آن است و در جلساتش قطعنامه‌ای در محکومیت دخالت نظامی ترکیه در شمال این کشور صادر می‌کند و آن را تجاوزگری و تعدی می‌نامد و بر وحدت اراضی سوریه تاکید می‌کند. اما جدایی‌طلبان کُرد که علیه دولت دمشق شوریدند و از آمریکایی‌ها کمک گرفتند امروز بدترین روز‌های خود را سپری می‌کنند زیرا کفیل آمریکایی شان در چشم به هم زدنی آن‌ها را فروخت و دودستی تقدیم دشمن کرد.

اهمیت بیانیه اتحادیه عرب به محکوم کردن حمله و تجاوز ترکیه محدود نمی‌شود بلکه بازگشت عرب‌ها به سوریه و نه برعکس و نیز به رسمیت شناختن آن به عنوان کشوری مستقل و دارای حاکمیت را شامل می‌شود. اتحادیه عرب خودش به ویژه اعضایش در حوزه خلیج فارس صفت عربی را از سوریه گرفتند و تا همین دیروز آن را متهم می‌کردند که به کشوری وابسته به فارس‌ها تبدیل شده است. آن‌ها تاکید کردند حمله ترکیه به سوریه باعث تهدید امنیت ملی عربی می‌شود.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب غافلگیرانه گفت: ”باید از رویداد‌ها با نام واقعی آن‌ها یاد کنیم. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه فقط یک اسم دارد و آن هم تجاوز و تعدی است“. البته او و کسانی که متن سخنرانی اش را تنظیم کردند و از او خواستند این عبارات را تکرار کند، خودشان نام واقعی رویداد‌ها را به کار نمی‌برند و نمی‌گویند که عرب‌ها و به ویژه کشور‌های خلیج فارس با فرستادن ده‌ها هزار جنگجو توان ارتش و اقتصاد سوریه را تحلیل بردند و صد‌ها میلیارد دلار برای ویرانی این کشور و سرنگونی نظامش و آواره کردن میلیون‌ها نفر از ساکنانش هزینه کردند، آن هم با مشارکت ترکیه که آن زمان متحد عزیزشان بود.

این‌ها قبل از آن که برای سوریه و وحدت اراضی آن اشک تمساح بریزند باید توبه خود را اعلام کنند و از کشور و ملت و نظام سوریه عذرخواهی کنند و طرحی مطالعه شده را با پشتوانه چندین میلیاردی برای بازسازی منابع مادی و انسانی که خود ویران کردند ارائه کنند. بهترین اشتباه کنندگان کسانی هستند که توبه می‌کنند و شاید ملت سوریه توبه و عذرخواهی آنان را بپذیرد.

جالب توجه بود که سوریه به نشست اتحادیه عرب هیچ توجهی نکرد و هیچ یک از مسئولان این کشور کلمه‌ای به زبان نیاوردند که نشانگر تمایل آن‌ها برای بازگشت به این اتحادیه رنجور و ضعیف باشد. آن‌ها قبلا هنگامی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابوالغیط سرزده وارد جمع اعضای هیئت سوری به ریاست ولید المعلم شد با سردی و خویشتنداری و عزت نفس برخورد کردند و به سوی او یا سایرین ندویدند حال آن که همه آن‌ها (مقامات عربی) به دنبال دیداری تصادفی یا سلام و احوالپرسی گذرا (با مسئولان سوری) بودند.

دولت سوریه چنان که از بررسی واکنش هایش در قبال تحولات اخیر برمی‌آید سیاست صبر و خویشتنداری و خودداری از ریسک‌پذیری و دور ماندن از شتاب‌زدگی و انتقام‌جویی دستکم در شرایط کنونی را در پیش گرفته است. همین سیاست‌ها سوریه را از بخش بزرگی از بحران‌ها نجات داد، اما دیگران اعم از کُرد و عرب و ترک هنوز بهای دخالت‌های خونین خود را با غرق شدن در بحران‌های خطرناک‌تر می‌پردازند.

نظر شما