شناسهٔ خبر: 35939027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مستاجران کابینه ترامپ

تهران- ایرنا- تصمیم‌گیری در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکا از زمانی که «دونالد ترامپ» در مسند کاخ سفید نشسته به سمتی پیش رفته که وزیران و مقام‌هایی منصوب شده از سوی رئیس جمهوری، یا برکنار شده یا خود عطای همکاری با ترامپ را به لقایش بخشیده و کناره‌گیری کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

«کوین مک آلینان» سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز در ادامه روال طی شده در دولت ترامپ،در روزهای اخیر «مسایل خانوادگی» را بهانه آورد و از ادامه حضور در دولت ترامپ خودداری کرد تا به جمع دیگر افرادی اضافه شود که نتوانند با رفتار و عملکرد رئیس کاخ سفید کنار بیایند.
رئیس جمهوری آمریکا در توجیه کناره‌گیری سرپرست وزارت امنیت داخلی در توئیتر نوشت که او می‌خواهد وقت بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند و به بخش خصوصی می‌رود.
«مک آلیان» چهارمین کسی است که در دولت ترامپ مسئولیت وزارت امنیت داخلی را عهده‌دار شده بود. گفته شده روابط او با  رئیس‌جمهوری بویژه در موضوع مهاجرت، پر جدل بود. از جمله انتقادها به سیاست ترامپ در این زمینه، جدا کردن کودکان از پدر و مادرشان است.
مک آلینان آوریل امسال(فروردین-اردیبهشت) بعد از استعفای «کرستن نیلسن»، به سرپرستی وزارت امنیت داخلی منصوب شد. ترامپ نسبت به عملکرد خانم نیلسن انتقاد داشت.

استعفاها و برکناری‌ در وزارتخانه‌ها
رئیس جمهوری آمریکا از زمانی که پای در کاخ سفید گذاشته،‌ با تصمیم‌های یکجانبه، افراد زیادی را بعد از انتصاب، برکنار کرده و شماری نیز شخصا از ادامه همکاری با دولت دست کشیده‌اند. این روند در یکسال اخیر شدت بیشتری یافته است. بعد از کناره‌گیری سرپرست وزارت امنیت داخلی، اعلام شده «ریک پِری» وزیر انرژی آمریکا نیز قصد دارد اواخر ماه نوامبر امسال(آذرماه) از دولت برود. گفته شده «دن برویلت» معاون وزیر انرژی جانشین ریک پِری می‌شود.
سفرهای پِری به اوکراین سبب شده تا پای وی نیز به تحقیقات کنگره درباره استیضاح ترامپ کشیده شود. هرچند که برخی مدعی شده‌اند که استعفای او ارتباطی به تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا درباره استیضاح رئیس جمهوری ندارد.
مجلس نمایندگان در روند تحقیقات انجام شده برای استیضاح ترامپ، خواستار احضار وزیر انرژی شده تا اسنادی مهم را ارائه کند؛ هرچند که رئیس جمهوری به صراحت این درخواست‌ها را رد کرده است.
پِری ۶۹ ساله در سال ۲۰۱۷ میلادی به دولت ترامپ پیوست و پیش از آن فرماندار ایالت تگزاس بود. او در سال ۲۰۱۵ ترامپ را «سرطان محافظه‌کاری» نامیده و گفته بود اگر رئیس جمهوری شود، وزارت انرژی را تعطیل می‌کند. اما ترامپ زمانی که رئیس جمهوری شد پِری را برای هدایت وزارت انرژی انتخاب کرد.

این کناره‌گیری‌ها به دیگر بخش‌های دولت ترامپ نیز سرایت کرده به گونه‌ای که «مایکل مک‌کینلی» مشاور ارشد وزیر خارجه در روزهای اخیر در اعتراض به عدم حمایت «مایک پمپئو» از مقام‌های درگیر در «پرونده اوکراین» استفعا داد. مک‌کینلی سابقه سفارت در کشورهای افغانستان، کلمبیا، پرو و برزیل را در کارنامه خود دارد.

«کورت وولکر» نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین نیز در هفته‌ نخست مهرماه، در پی افشاگری‌ها از مکالمات تلفنی ترامپ با همتای اوکراینی‌، از سمت خود استعفا کرد. او زمانی کناره‌گیری خود را اعلام کرد که سه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا «مایک پمپئو» وزیر خارجه، وولکر و چند مقام دیگر وزارت خارجه را برای ادای شهادت و ارائه اسناد و اطلاعات درخصوص تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ به کنگره فرا خواندند.

«ماری یووانوویچ» سفیر سابق آمریکا در اوکراین نیز از جمله افرادی است که اعلام کرده با وجود مخالفت‌های وزارت امور خارجه، ترامپ دستور برکناری وی را صادر کرد.
در همین مهرماه، «سیگال مندلکر» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش تروریسم و ‌اطلاعات مالی نیز اعلام کرد در آینده نزدیک از دولت ترامپ کناره‌گیری می‌کند و به بخش خصوصی می‌رود. او بیش از یک سال در این مسند بود که در اجرای تحریم‌های مالی علیه ایران نقش بسزایی داشته است.


رکوردزنی در عزل و نصب‌ها در دولت ترامپ
نگاهی به مجموعه افرادی که در دولت ترامپ منصوب شده و بعد از مدتی،‌ استعفا داده یا برکنار شدند، به خوبی چهره دیگری از شیوه تصمیم‌گیری رئیس جمهوری آمریکا را آشکار می‌سازد به گونه‌ای که در تاریخ ریاست جمهوری این کشور، تاکنون سابقه نداشته این تعداد مقام منصوب و بعد از مدتی، عزل شده یا استعفا دهند.

_ مشاور امنیت ملی
ترامپ ۱۰ سپتامبر(۱۹ شهریور) در توییتی از برکناری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی خود خبر داد و گفت، با بسیاری از پیشنهادهایش مخالف بوده است. بولتون سومین مشاور امنیت ملی ترامپ بود که برکنار شد. بولتن در آوریل ۲۰۱۸ (فروردین-اردیبهشت ۹۷) به این سمت منصوب شد.

_ دستیار شخصی ترامپ
هشتم شهریورماه امسال نیز اعلام شد که «مادلین وسترهوت» (Madeleine Westerhout) دستیار شخصی ترامپ به بهانه عبور از خط قرمز انتشار اطلاعات خانوادگی رئیس جمهوری عزل شده است. هرچند که گفته شد که او کناره‌گیری کرده اما وی زمانی که خواسته وارد کاخ سفید شود، مانع ورودش شده‌اند؛ زیرا ترامپ مطلع شد دستیار شخصی‌اش در یک نشست محرمانه، اطلاعات خانوادگی ترامپ را در اختیار خبرنگاران قرار داده بود.

_ مدیر اطلاعات ملی
«دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز ۲۴ مردادماه امسال به دلیل روابط پرتنشی که با ترامپ داشت، استعفا کرد. اختلافات عمومی و شخصی او با ترامپ بر سر مسائل سیاسی و اطلاعات مختلفی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گرفته تا توان هسته‌ای کره شمالی بود.

_ وزیر کار
«الکس آکوستا» وزیر کار ترامپ در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۱ تیر) به دنبال پرونده آزار جنسی «جفری اپستین» و اتهاماتش در زمینه قاچاق جنسی، مجبور به استعفا شد. از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، اتهام‌های زیادی درباره سوء‌استفاده از زنان به او و برخی از اعضای کابینه‌اش وارد ‌شده است.

_ سخنگوی کاخ سفید
«سارا سندرز» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز ۱۳ ژوئن ۲۰۱۹ (۲۳ خرداد) از فعالیت در این بخش کناره‌گیری کرد.

_ وزیر امنیت ملی
خانم «کرستن نلسون» دومین وزیر امنیت داخلی ترامپ نیز هفتم آوریل(۱۸ فروردین) ۲۰۱۹ در نتیجه تغییرات مورد نظر «استفن میلر» مشاور ارشد ترامپ در وزارت امنیت داخلی این کشور، استعفا داد. او دسامبر ۲۰۱۷ وزیر امنیت ملی شد و به دفاع از سیاست‌های جنجالی آمریکا در امور مرزی پرداخت که با انتقادهای شدیدی مواجه شد.

_ رئیس صنایع تجاری
«لیندا مک ماهان» ریئس صنایع تجاری کوچک نیز ۲۹ مارس (۹ فروردین ۹۸) از مسئولیت خود کناره‌گیری کرد.

_ وزیر دفاع
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا نیز ۲۰ دسامبر سال گذشته(۲۹ آذرماه) دی‌ماه سال گذشته در اعتراض به تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه، استعفا کرد. او در نامه استعفایش نوشت که قدرت آمریکا به طور لاینحلی با قدرت سیستم منحصر به فرد و جامعه ائتلاف ما درآمیخته است. ترامپ در این زمینه در توییتی اعلام کرد که متیس در پایان ماه فوریه (اسفندماه) بازنشسته می‌شود. متیس، ژنرال سابق نیروی دریایی از زمان روی کار آمدن ترامپ به این سمت منصوب شده بود.

_ وزیر کشور
«راین زینکی» وزیر کشور آمریکا نیز آذرماه سال گذشته اعلام کناره‌گیری کرد. ترامپ نیز در این زمینه در توئیتی نوشت: زینکی در پایان سال (۲۰۱۸) از مقامش کناره‌گیری می‌کند. درباره استعفای او هیچ مطلبی گفته نشد. او نزدیک به دو سال در این سمت بود.

_ رئیس دفتر ترامپ
۸ دسامبر سال گذشته(۱۷ آذرماه) اعلام شد که «جان کلی» رئیس دفتر ترامپ از این مسئولیت عزل می‌شود. رئیس کاخ سفید گفت که کلی در پایان سال ۲۰۱۸ از این مسئولیت کنار خواهد رفت. او که ژنرال بازنشسته نیروی دریایی بود، نزدیک به ۱۷ ماه در این سمت بود.

_ دادستان کل
«جف سشنز» دادستان کل آمریکا نیز هفتم نوامبر سال گذشته(۱۶ آبان) بعد از ۲۱ ماه حضور در این مسند، استعفا داد. دلیل این کناره‌گیری ارتباط نه چندان خوب ترامپ با او به دلیل کنار کشیدن از تحقیقات درباره تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه اعلام شد. سشنز در نامه استعفایش نوشت که «رئیس جمهور عزیز، به درخواست شما استعفا می‌دهم.»

_نماینده آمریکا در سازمان ملل
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز ۹ اکتبر سال گذشته(۱۷مهرماه) اعلام کرد که در پایان سال ۲۰۱۸ از مسئولیتش استعفا می‌دهد. او نخستین زن غیرسفیدپوست بود که در دولت ترامپ فعالیت خود را شروع کرد. مدت زمان حضور او در کابینه ترامپ به یک سال و ۱۱ ماه رسید.

_ مسئول سازمان حفاظت محیط زیست
«اسکات پروییت» مسئول سازمان حفاظت محیط زیست نیز ششم ژوئیه ۲۰۱۸،  کمتر از ۱۷ ماه بعد از حضور در این مسئولیت، استعفا داد. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ دادستان کل ایالت اوکلاهما بود. گفته شد از زمان حضور در این سمت، خبرهایی از رسوایی‌هایی اخلاقی او منتشر می‌شد که در نتیجه تصمیم به کناره‌گیری گرفت.

_ وزیر امور بازنشستگان نظامی
«دیوید شولکین» وزیر امور بازنشستگان نظامی(کهنه‌سربازان) نیز ۲۸ مارس(۸ فروردین) سال گذشته استعفای خود را اعلام کرد. البته ترامپ طبق روال، در توئیتی کناره‌گیری او را اعلام کرد. شولکین پزشکی بود که در دوران باراک اوباما، سمت معاون وزیر امور بازنشستگان نظامی را عهده‌ داشت. مدت زمان مسئولیت او به ۱۴ ماه رسید. بعد از او «رونی جکسون» پزشک کاخ سفید از سوی ترامپ برای جانشینی انتخاب شد اما او نیز به دلیل اینکه متهم به مصرف الکل در محل کار شده بود، از نامزدی برای این پست انصراف داد.

_ مشاور امنیت ملی
«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی نیز ۲۲ مارس سال گذشته استعفا داد. البته او نیز جانشین «مایکل فلین» شد که در نتیجه افشای تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشنگتن کناره‌گیری کرده بود. طبق اعلام کاخ سفید، ترامپ و مک‌مستر مدت زمان زیادی درباره استعفایش حرف ‌زدند و تصمیم گرفتند آن را زودتر اجرا کنند «زیرا هر دو حس کردند که به جای گمانه‌زنی، زودتر تیم جدید مستقر شود.» او ۱۳ ماه سکاندار این مسئولیت بود.

_ وزیر امورخارجه
۱۳ مارس سال گذشته(۲۲ اسفندماه) ترامپ در توئیتی اعلام کرد که «رکس تیلرسون» را برکنار و «مایک پومپئو» را جایگزین او کرده است. رئیس کاخ سفید در چرایی عزل تیلرسون که ۱۴ ماه در این مسند بود، اختلاف نظر درباره پرونده هسته‌ای ایران را اعلام کرد.

_ مشاور امور اقتصادی
۶ مارس (۱۵ اسفند) سال گذشته اعلام شد که «گری کوهن» مشاور ارشد ترامپ در امور اقتصادی بعد از ۱۴ ماه فعالیت، از سمت خود کناره‌گیری کرده است؛ آن هم چند روز پس از تصمیم رئیس جمهوری در اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم.

_مدیر ارتباطات کاخ سفید
خانم «هوپ هیکس» ۲۹ ساله مدیر ارتباطات کاخ سفید ۲۸ فوریه(۹ اسفند) سال گذشته استعفا داد. او از ابتدای شروع به کار ترامپ در کاخ سفید، به عنوان مدیر روابط عمومی منصوب شد.
او یک روز پس از شهادت در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان درباره تحقیقات کنگره از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا گفته بود کارش اقتضا می‌کند گاهی «دروغ مصلحتی» بگوید.
هیکس پیش از راهیابی به کاخ سفید به عنوان مدل و مالک یک مؤسسه روابط عمومی در حوزه مد و پوشاک فعالیت می‌کرد. البته او سابقه همکاری سه سال با ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ داشت.

_ رئیس دبیرخانه کاخ سفید
«راب پورتر» رئیس دبیرخانه کاخ سفید که از وی به عنوان «دست راست» ترامپ نام برده می‌شد، پس از اتهام خشونت نسبت به همسران سابقش ۸ فوریه(۱۹ بهمن ماه) سال گذشته بعد از یکسال فعالیت در این مسئولیت، استعفا داد.

_ معاون پلیس فدرال
«اندرو مک‌کیب» معاون پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ۲۹ ژانویه(۹بهمن‌ماه) سال گذشته یک هفته پس از انتشار گزارشی مبنی بر اینکه ترامپ به دنبال عزل اوست، استعفا داد. ترامپ بارها از مک‌کیب به دلیل ارتباط با دموکرات‌ها انتقاد می‌کرد.
او ۲ سال در این سمت بود که یکسال آن در دوره ترامپ بود.

_ وزیر بهداشت
«تام پرایس» وزیر بهداشت آمریکا ۲۹ سپتامبر(۷ مهرماه) سال گذشته در نتیجه افزایش انتقادها از سفرهای متعددش با جت‌های اختصاصی و صرف صدها هزار دلار از بودجه دولتی برای این سفرها، مجبور به کناره‌گیری شد. طبق اعلام رسانه‌ها، او در ۸ ماه فعالیتش در دولت دونالد ترامپ،‌ ۲۴ پرواز اختصاصی به هزینه دولت داشته و در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار دلار برای اجاره جت‌های خصوصی خرج کرده بود.

_مشاور استراتژیست ترامپ
«استیو بنن» از راست‌گرایان افراطی که پیش از پیوستن به کارزار انتخاباتی ترامپ، وبسایت افراط گرایانه «بریتبارت» را راه‌اندازی کرد، یکسال پس از فعالیت در این مسند، با انتقادهای مطرح شده علیه او به نژادپرستی، ۱۸ آگوست(۲۷ مردادماه) ۲۰۱۷ از این سمت کناره‌گیری کرد.

_ مدیر ارتباطات کاخ سفید
«آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید در حالی که فقط ۱۰ روز از حضورش در این مسند می‌گذشت ۳۱ ژوئیه(۹ مردادماه) ۲۰۱۷ از سوی ترامپ عزل شد. از جمله دلایل برکناری او، بدگویی با الفاظ رکیک درباره «راینس پریبوس» رئیس دفتر پیشین ترامپ عنوان شد.

_ رئیس دفتر کاخ سفید
«راینس پریبوس» رئیس دفتر کاخ سفید نیز بیشتر از ۶ ماه در این مسئولیت نماند و ترامپ او را در ۲۸ ژوئیه(۶ مردادماه) ۲۰۱۷ عزل کرد.

_ سخنگوی کاخ سفید
«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید نیز مدت عمر مسئولیتش به ۶ ماه رسید و در ۲۱ ژوئیه(۳۰ تیرماه) ۲۰۱۷ از این مسئولیت کناره‌گیری کرد. واکنش‌ها به اظهارنظرهای گاه جنجال برانگیزش سبب شد تا تصمیم به استعفا بگیرد.

_ رئیس پلیس فدرال
«جیمز کومی» رئیس پلیس فدرال امریکا(اف بی آی) که ۳ سال و ۴ ماه در این مسئولیت بود و با شروع به کار ترامپ، کمتر از ۴ ماه دیگر نیز در این مسئولیت ماند، در ۹ مِی(۱۹ اردیبهشت) ۲۰۱۷ به یکباره از سوی رئیس جمهوری برکنار شد. شیوه رسیدگی کومی به ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون، دلیل این عزل اعلام شد اما منتقدان ترامپ، انجام تحقیقات او درباره تماس‌های احتمالی تیم ترامپ با روسیه در جریان کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را دلیل برکناری اعلام کردند.

_ مشاور امنیت ملی
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی ۱۴ فوریه(۲۵ بهمن‌ماه) ۲۰۱۷، در حالی که ۲۳ روز آغاز به کارش نمی‌گذشت، از سوی ترامپ برکنار شد. دلیل عزل او انجام گفت‌وگو با سفیر روسیه در این کشور پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، درمورد آینده تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو بوده و در این‌باره اطلاعات اشتباه به «مایک پنس» معاون ترامپ داده بود.

_ کفیل دادستان کل
ترامپ، خانم «سالی ییتس» کفیل دادستان کل را ۳۱ ژانویه(۱۱ بهمن‌) ۲۰۱۷ در حالی که ۱۰ روز از فعالیتش در دوره ترامپ می‌گذشت، برکنار شد. آن هم به دلیل زیرسوال بردن مشروعیت قانونی فرمان ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا. بیتس که از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین منصوب شده بود، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به عنوان معاون دادستان کل خدمت کرد.

_ مدیر کمپین انتخاباتی
«پل منافورت» مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ، پس از سه ماه فعالیت در این سمت، ۱۹ اوت ۲۰۱۶(۲۹ مرداد ۹۵) از این سمت عزل شد.

موارد اعلام شده، بخشی از مهمترین عزل‌ها و استعفاها در دولت ترامپ از زمان آغاز به کار او در کاخ سفید است. کارشناسان سیاسی این کشور تاکید دارند با توجه به رفتارها و سیاست‌های در پیش گرفته رئیس جمهوری آمریکا که مبتنی بر دیدگاه‌های شخصی او و نزدیکانش است، این روند انتصاب و عزل‌ها، همچنان ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌توان پایانی برای آن متصور شد.۲۰۲۳

نظر شما