شناسهٔ خبر: 35938041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

چند خبر از صدا و سیما

صاحب‌خبر -

یک استاد فیزیک مهمان سروش صحت در «کتاب‌باز»

یک استاد فیزیک مهمان سروش صحت در «کتاب‌باز» شد.

به گزارش رسیده،امشب دوشنبه ۲۲ مهرماه، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز» میزبان دکتر سید محمود طاهری، استاد فیزیک است.

محمود طاهری که مدرس دانشگاه است، مقالات و نوشته‌های فراوانی درباره علم فیزیک دارد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

 

روایت «چرخ» از مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد!

سی‌ونهمین قسمت از فصل ششم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۲۲ مهر، با موضوع «جایزه‌ی نوبل فیزیک امسال» از شبکه‌ی چهار سیما پخش خواهد شد.

در این برنامه حافظ آهی مجری «چرخ» با دکتر سهراب راهوار، کیهان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ گفت‌وگو خواهد کرد. کمیته‌ی نوبل «جیمز پیبلز»، کیهان‌شناس آمریکایی-کانادایی و دو اخترشناس سوییسی به نام‌های «دیدیه کلاز» و«میشل مایور» را به‌عنوان برندگان جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ اعلام کرد. این جایزه به پاس مطالعات این سه متخصص در زمینه‌ی تکامل جهان و جایگاه زمین در کیهان به آنها اهدا شده است. بر اساس بیانیه‌ی «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون به خاطر «کشفیات نظری در زمینه‌ی کیهان شناسی فیزیکی» نیمی از این جایزه‌ی ۹۱۸ هزار دلاری را دریافت خواهد کرد و نیم دیگر آن به واسطه‌ی «کشف اگزوپلنت پگاسی۵۱ در اطراف ستاره‌ای شبیه خورشید» به مایور و کلاز، اساتید دانشگاه ژنو خواهد رسید. این اگزوپلنت که در سال ۱۹۹۵ کشف شده بود، نخستین سیاره‌ی فراخورشیدی محسوب می شود. پس از این اکتشاف اخترشناسان حدود ۴ هزار سیاره با ویژگی‌های مشابه را کشف کردند که برخی از آنها روی کاغذ شرایط لازم برای حیات را دارند.

در بخش دیگری از برنامه، احسان یوسفی، کارشناس نجوم «چرخ»، داستان مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد، مرور خواهد کرد.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ»در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

ماجرای حضور یک مسیحی کاتولیک در پیاده‌روی اربعین

جدیدترین قسمت از برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «من یک کاتولیک هستم» از شبکه مستند پخش خواهد شد. در این قسمت و پس از پخش مستند، حسین شیخ‌الاسلام، معاونت امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل منطقه مهمان برنامه خواهند بود و به بررسی ظرفیت‌های پیاده‌روی اربعین برای همسبتگی مسلمانان در جهان خواهند پرداخت. علاوه بر این، محمدتقی فهیم و سعید قطبی‌زاده به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.

مستند «من یک کاتولیک هستم»، روایتی متفاوت از حماسه حسینی در پیاده‌روی میلیونی اربعین است که از دیدگاه یک مخاطب بین‌المللی روایت می‌شود. سوژه اصلی این مستند، یک مسیحی کاتولیک هست که با حضور در پیاده‌روی اربعین و مشاهده عاشقان اباعبدالله، تصاویر منحصربه‌فردی را ثبت کرده است.

پیاده‌روی اربعین را باید یکی از بزرگترین مناسک دینی در سراسر دنیا بدانیم؛ جایی که میلیون‌ها زائر عاشق امام حسین، بدون توجه به سختی‌ها و خطرات، پای در مسیر نهاده و به شوق زیارت امام حسین در روزاربعین راهی کربلا می‌شوند. تاکنون مستندهای زیادی از این حماسه ساخته شده است که بسیاری از آنان از منظر یک مسلمان ایرانی روایت شده است. مستند من یک کاتولیک هستم با انتخاب یک چهره بین‌المللی، این مراسم عظیم را برای مخاطبان خارجی به تصویر کشیده است.

مستند «من یک کاتولیک هستم» برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شود و در برنامه «به اضافه مستند» رونمایی خواهد شد. این قسمت از برنامه روز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۴ مهر ساعت ۹ و جمعه ۲۶ مهر ساعت ۱۳:۳۰ است.

«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان با دکوری جدید و آیتم‌هایی متنوع سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

 

پخش «جاده آفتاب» با موضوع پیاده روی اربعین از رادیو نمایش

هر روز شنونده سریال جدید «جاده آفتاب» با موضوع پیاده روی اربعین از رادیو نمایش باشید.

این سریال رادیویی را حمید رضا پورعلی محمد نوشته و در خلاصه داستان آن آمده است : راه پیمایی اربعین در طول تاریخ ، فراز و فرودهای بسیاری داشته است و در مقاطع گوناگون تاریخی وضعیت های متفاوت و متغیری داشته است . در این مجموعه ی پنج قسمتی،پنج داستان مختلف از پنج مقطع تاریخی روایت می شود .

در این نمایش رادیویی رضا عمرانی ، شمسی صادقی، امیر فرحان نیا، احمد گنجی، شیوا رفیعیان، محمد رضا علی، بهادر ابراهیمی  و تعداد دیگری از هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش می پردازند.

«جاده آفتاب» به کارگردانی مهرداد مهماندوست ، تهیه کنندگی : اشرف السادات اشرف نژاد ، صدابرداری : علی اکبر طاهری  و افکتوری : نرگس موسی پور  ، هر روز ساعت ۱۲:۱۵ از رادیو نمایش پخش می شود.

علاقه مندان می توانند نمایش ها و برنامه های رادیو نمایش را بر روی موج اف ام ردیف ۵و۱۰۷ مگاهرتز بشنوند.

 

ویژه های اربعین حسینی شبکه سه سیما

به مناسبت اربعین سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) ،شبکه سه سیما ویژه برنامه هایی را تدارک دیده است که برخی از آنها به شرح زیرند:

مان با فرارسیدن اربعین حسینی روز دوشنبه ۲۲ مهر  از عمود ۱۰۸۰ (مسیر نجف به کربلا) با حضور حجت الاسلام و المسلمین  فرحزاد و اجرای علی اسماعیلی پیرامون ثواب پیاده روی اربعین پخش می شود. همچنین روز شنبه ۲۷ مهر این برنامه میزبان حجه الاسلام والمسلمین کاشانی در کربلای معلی در خصوص جابربن عبدالله انصاری، اولین زائر حضرت امام حسین(ع) گفتگو خواهد کرد . این برنامه هر روز ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه از شبکه سه پخش می شود .

برنامه تلویزیونی مخاطب خاص به صورت مستقیم  از کربلای معلی هر شب  بعد از اخبار شبانگاهی  روانه آنتن می شود.

این برنامه با اجرای  رسالت بوذری میزبان  حجج اسلام میر باقری،حسینی قمی ،حامد کاشانی و میر هاشم حسینی  خواهد بود و به مبحث اربعین، میعادگاه منتظران می پردازد.

مجموعه برنامه در آستان خورشید به تهیه کنندگی   مهدی زمانی بیدختی است که  پیاده روی از بصره تا کربلا را با اجرای میثم آقا بیگی و کاظم احمدزاده  به تصویر می کشد .این برنامه  هر روز در ۴ قسمت ۱۵ دقیقه ای به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه سیما می شود.

سیاهپوش

این برنامه  با اجرای رسالت بوذری میزبان  مهدی امین فروغی -کارشناس مذهبی ،امیر محمد زند –بازیگر و شهروز حبیبی ، خواننده خواهد بود. تهیه کننده سیاهپوش جواد بیک محمدی است که جمعه ۲۶ مهر حدود ساعت ۱۸:۰۰ روی آنتن شبکه سه قرار می گیرد.

مجموعه مستند موکب ایرانی با موضوع استقبال از زوار از کشور های همسایه توسط مواکب ایرانی مستقر در مرز ها به تصویر می کشد. این برنامه  به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد، هر شب روانه آنتن می شود.

مجموعه برنامه چهل چراغ با  موضوع  امام حسین(ع) ،کربلا و محرم   در ۴۰ قسمت حدود ساعت ۱۹:۱۵ هر شب روانه آنتن می شود.
میهمانان  این برنامه چهره هایی که به واسطه امام حسین (ع) اتفاقی در زندگی آنها رخ داده است که باعث تغییر مسیر زندگی آنها شده، به شرح داستان زندگی خود می پردازند.

مجتبی امینی تهیه کننده برنامه چهل چراغ به عنوان راوی برنامه نیز در برابر میهمانان به گفتگو می نشیند.

 

تحلیل فیلم «درخونگاه» با حضور سیاوش اسعدی در رادیو نمایش

امشب دوشنبه ۲۲ مهر ماه ، فیلم سینمایی «درخونگاه» با حضور سیاوش اسعدی در«نمای نقره ای» رادیو نمایش تحلیل می شود.

در این برنامه که اجرای آن را محمود گبرلو بر عهده دارد با سیاوش اسعدی کارگردان فیلم «درخونگاه» گفتگو می شود و سحر عصر آزاد منتقد سینمای ایران نیز به تحلیل و بررسی این فیلم و وضعیت فروش فیلم ها در سینمای امروز خواهد پرداخت.

«نمای نقره ای» دوشنبه ها با اجرای محمود گبرلو و به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر ، ساعت ۲۱:۰۰ از رادیو نمایش پخش می شود و علاقه مندان می توانند پس از پخش این برنامه برای دریافت فایل کامل آن به سایت رادیو نمایش به نشانی www.radionamayesh.ir مراجعه و در قسمت جدول پخش این برنامه را دانلود کنند.

برنامه ها و نمایش های رادیو نمایش را بر روی موج اف ام ردیف ۵و۱۰۷ مگاهرتزبشنوید.

 

اشتراک گذاری در:

نظر شما