شناسهٔ خبر: 35937099 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح انضباط شهری تعزیرات در بازارچه شهرستانی تهران اجرا شد

تهران- ایرنا- گشت تعزیرات حکومتی با حضور در بازارچه شهرستانی واقع در میدان امام حسین (ع) از فروشگاه‌های فعال در این منطقه به ویژه مغازه‌های فروش گوشت، مرغ و ماهی در قالب طرح انضباط شهری بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

طرح ضربتی انضباط اجتماعی تعزیرات حکومتی با همکاری عوامل نیروی انتظامی و با حضور نیروهای سد معبر ناحیه یک منطقه ۱۳ شهرداری، کارشناسان بهداشت و عوامل اداره برق منطقه مولوی امروز دوشنبه در بازارچه شهرستانی به مورد اجرا گذاشته شد.

بنابراین گزارش؛ مردم و کسبه محل با حمایت از این طرح خواستار استمرار آن به منظور ایجاد محیطی پاک و عاری از تخلف و جلوگیری از تضعیف حقوق مردم و رعایت در برقراری هر چه بیشتر قانون شدند. ضمن اینکه بازار شهرستانی در گذشته یکی از پرتخلف‌ترین بازارهای تهران بود اما امروز به لطف این نظارت ها روند تخلفات سیر نزولی داشته است.

همچنین موضوعات مهم از جمله پروانه کسب، پروانه بهداشت و نداشتن اتیکت قیمت و گران فروشی از سوی عوامل تعزیرات و شهرداری و اداره بهداشت صنوف مربوطه مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت.

بازار شهرستانی از جمله بازارهای روز تهران به شمار می رود که در ضلع جنوب شرقی میدان امام حسین (ع) قرار دارد. اغلب کسبه این راسته به عرضه میوه و تره بار، گوشت و ماهی، انواع لبنیات و بعضا پوشاک و لوازم منزل مشغول هستند.

این بازار در بافت مسکونی شکل گرفته است. به همین دلیل مغازه‌های این منطقه  در واقع پارکینگ و حیاط خانه‌هایی است که به مغازه تبدیل شده‌اند. این مرکز خرید مانند بسیاری از بازارهای سنتی تهران به صورت سطحی گسترش پیدا کرده و به مرور زمان، گستردگی بازار به اطراف میدان امام حسین (ع) کشیده شده است.

حسین ایزدی مدیر مجتمع گشت‌های تعزیراتی استان تهران در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طی دو هفته گذشته با هماهنگی نماینده دادستانی، ‌ شهرداری، ‌ نیروی انتظامی، بازرسی اصناف، ‌ بازرسی صمت استان تهران و مجموعه همکاران در سازمان تنظیم بازار، ‌ پیشنهاد بر هرچه بهتر شدن وضعیت صنوف بازارچه شهرستانی در میدان امام حسین (ع) ارائه شد، چرا که در این بازارچه ، بهداشت و مقررات صنفی به درستی رعایت نمی شد و از طرفی تعدادی از شاغلین بدون پروانه صنفی به فعالیت مشغول هستند.

وی گفت: به جهت اینکه شهرداری با توجه به وظایف ذاتی خود تا کنون نتوانسته بود به نحو مطلوب وضعیت بازارچه را مدیریت کند، عملا کل فضای تردد مردم با حضور کسبه غیرمجاز مسدود شده و نهاد تعزیرات حکومتی تهران از این رو با هماهنگی شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۳ موضوع سد معبر را در این حوزه پیگیری و با پشتیبانی نیروی انتظامی و به دستور دادستانی این تخلفات مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهارداشت: در این طرح مسئولین و ماموران تعزیرات حکومتی، ‌ بازرسی اصناف و اتحادیه ها و همچنین نماینده شبکه بهداشت،  مسائل گرانفروشی، ‌ داشتن پروانه کسب و پروانه بهداشت را بررسی و دستورات تعزیری و انضباطی دستگاههای مربوطه را صادر کردند.

ایزدی نسبت به برخی تخلفات عمده صنوف این بازارچه گفت: در اجرای این طرح مشاهده شد، برخی از کسبه تاریخ مصرف درج شده بر روی اجناس را تغییر داده و همچنین بالاتر از قیمت درج شده بر روی اجناس کالا را به مردم می فروختند که در این رابطه ۲۰ پرونده تعزیراتی و تخلف تشکیل و برخی حکم های قانونی در محل اجرا و تعدادی هم با دادن اخطار مهلت دوهفته ای به فروشنده، موضوع رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه مردم باید در رفت و آمد و خرید ارزاق عمومی و کالاهای اساسی خود در بازارچه های خرید احساس امنیت و اطمینان کنند، ‌ افزود: این طرح تا پیاده شدن کامل و ساماندهی مطلوب خرید در بازارچه شهرستانی که مردم بسیاری به آن مراجعه می کنند، ‌ ادامه خواهد داشت.    

ایزدی گفت: همانند این طرح،  ساماندهی کسبه جگرکی و سیراب و شیردان میدان بهمن تهران، ‌ بزودی و با جدیت بیشتر به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی و تره بار شهر تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی اصنافی که زیر نظر این اتحادیه هستند نسبت به رعایت مقرارات اعلامی ملزم به همکاری لازم هستند ولی بسیاری از این صنوف از حضور وانت بارهای دوره گرد که اقدام به فروش میوه و یا دیگر مایحتاج عموم مردم می کنند گله مند هستند و از شهرداری و نیروهای سد معبر انضباط شهری می خواهند که در جمع آوری این سودجویان همکاری لازم با کسبه محل بازارچه اعمال کنند.

وی با حضور در اجرای طرح انضباط شهری بازارچه شهرستانی گفت: این اتحادیه به فروشگاههایی که ۱۲ متر کمتر باشد پروانه کسب نمی دهد و در صورت مشاهده با اعلام اخطار کتبی و درصورت ادامه فعالیت فروشنده متخلف به اداره اماکن اعلام تا مغازه مربوطه پلمب شود.

ناصر مدیحی، رئیس شعبه ۱۴ تعزیرات حکومتی استان تهران هم در این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: طرح ضربتی پاکسازی کوچه شهرستانی سه سال پیش هم به مورد اجرا گذاشته شد ولی متاسفانه کسبه این محل مجددا قوانین مربوط در حوزه کسب و کار را زیر پاگذشته و به کارهای خلاف خود ادامه دادند.

وی اظهارداشت: در طرح امروز مقرر شد اتحادیه صنوف با کسبه ای که پروانه کسب و کار ندارند برخورد و مهلت ۱۵ روزه برای دریافت مجوز فعالیت قانونی اقدام کنند و از طرفی کسبه ای که تغییر شغل داده باشند در این طرح به موجب ماده ۲۷ با کسب اجازه از دادستانی، پلمب می شود.

مدیحی گفت: اقدام امروز با حضور شهرداری ناحیه یک منطقه ۱۳ انجام شد و بحث سد معبر با مسئولین شهرداری بود که مقرر شد با متخلفین برخورد شود و تخلفات گرانفروشی و کم فروشی با تعزیرات حکومتی است که مقرر شد بطور جد با صنوف مختلف برخورد شود که دیگر تکرار نشود و برابر ماده ۱۷ قوانین نظام صنفی، ‌تعزیرات مجاز است در صورت مشاهده تخلف با متخلفین برخورد کند.

درودگر مسئول بازرسی استان تهران در حاشیه اجرای این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح برخورد با هرگونه تخلف صنوف اعم از گرانفروشی، ‌کم فروشی، ‌ تقلب در عرضه کالاهای غیر بهداشتی با همکاری تعزیرات حکومتی، ‌ شهرداری تهران، ‌ اتحادیه اصناف و شبکه بهداشت تهران، در بازارچه شهرستان به مورد اجرا گذاشته شد و تا دستیابی به شرایط مطلوب برای خرید مایحتاج عمومی مردم با همکاری تمامی دستگاههای ذی ربط ادامه خواهد داشت.  

نظر شما