شناسهٔ خبر: 35934092 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

گزارشی درباره نوازنده چیره دست کمانچه که با لغو کنسرتش در استانبول در صدر اخبار قرار گرفت

اعتراض کیهان کلهر

کلهر معتقد است هنرمند باید با ابزار و زبان هنر اعتراضش را بیان کند، او برخلاف بسیاری از هنرمندان از صدور بیانیه و و مصاحبه با رسانه‌ها در مورد مسائل جاری سیاسی و اجتماعی کشور خودداری می‌کند. با اینحال به نظر می‌رسد در این مورد خاص کلهر کمی جلوتر از عقیده اش حرکت کرده است.

صاحب‌خبر -

اعتراض تکان‌دهنده اجرای کیهان کلهر و گروه رامبرانت تریو در لندن

فرارو- کیهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه در کنسرت خود در لندن ضمن اعلام لغو کنسرت استانبولش، لالایی گیرا و اثرگذاری به زبان کردی خواند و آن را تقدیم به کودکان کرد سوریه کرد، در ۲۴ ساعت گذشته ویدئو این اثر در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران ایرانی دست به دست می‌شوند و مورد توجه بسیار قرار گرفته است. اقدام اعتراضی کیهان کلهر او را تبدیل به زبان گویا در مخالفت با حملات ترکیه به کردها کرده است.

به گزارش فرارو، حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه و کشته شدن تعدادی زیادی از غیرنظامیان کرد محکومیت‌های گسترده جهانی در پی داشته است. کشور‌های مختلف غربی و منطقه این حملات را محکوم کرده اند.

اما این حملات افکار عمومی ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

اما آنچه که بیش از همه بازتاب خبری پیدا کرد و مورد توجه قرار گرفت، لغو کنسرت استانبول کیهان کلهر با گروه رامبرانت تریو آهنگساز و نوازنده چیره دست کمانچه بود.

کیهان کلهر در جریان کنسرت خود در فستیوال هال لندن این خبر را اعلام کرد.

بر اساس ویدئو‌هایی که از این کنسرت در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر شده، کلهر همچنین قطعه پایانی کنسرت خود را که یک لالایی به زبان کردی بود با نوازندگی و خوانندگی خود به کودکان کرد درگیر جنگ تقدیم کرد.

ملودی لالایی کردی که کیهان کلهر و گروه رامبرانت تریو آن را اجرا کرد، توسط حسن یوسف زمانی ساخته شده و پیشتر مظهر خالقی خواننده برجسته کرد آن را خوانده است.

او پیش از نواختن این قطعه روز‌های اخیر را «روز‌های سختی برای مردم کرد» توصیف کرد و گفت که این جنگ تازه تنها قربانیان و آوارگان بیشتری خواهد داشت، اما «بعضی از سیاستمداران این را نمی‌فهمند.»

لالایی که کلهر خواند با استقبال گسترده‌ای روبه رو شده و کاربران زیادی در فضای مجازی با باز نشر آن نارضایتی خود را از اقدامات ترکیه علیه کرد‌ها نشان داده اند.
<div id="video-display-embed-code_562237"> <script src="https://fararu.com/fa/news/play/embed/414795/562237?width=600&height=500" type="text/JavaScript">/**/ /**/</script> </div>
 
کلهر پیشتر در کنسرت‌های خود در ایران این قطعه را اجرا کرده بود.

موضع گیری کیهان کلهر نادر و بی‌سابقه است، او به ندرت درباره مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار نظر می‌کند. پیش از اعلام لغو کنسرت استانبول از سوی این نوازنده، بسیاری از او درخواست کرده بودند که کنسرتش را لغو کند.

در واکنش به این درخواست صفحه اینستاگرام کلهر توضیحاتی منتشر کرد "عشق و موسیقی هیچگاه به سیاست آلوده نخواهد شد، اما در برابر ظلم و ستم و پاکسازی نژادی علیه هیچ قوم و ملتی سکوت نخواهد کرد. ساز، تنها سلاحم این شب‌ها بیاد روژآوا کوک و دستم بر ماشه است. روز‌ها و شب‌های سختِ ما مردم کُرد تمام نشده همانطور که طاقت و استقامت و رزمندگی مان تمام نخواهد شد."

این توضیحات از سوی برخی کاربران رد درخواست لغو کنسرت تفسیر شد و عده‌ای  به شدت از این موسیقیدان انتقاد کردند.

کلهر معتقد است هنرمند باید با ابزار و زبان هنر اعتراضش را بیان کند، او برخلاف بسیاری از هنرمندان از صدور بیانیه و و مصاحبه با رسانه‌ها در مورد مسائل جاری سیاسی و اجتماعی کشور خودداری می‌کند. با اینحال به نظر می‌رسد در این مورد خاص کلهر کمی جلوتر از عقیده اش حرکت کرده است.

اعتراض تکان‌دهنده گروه راه ابریشم به سرپرستی یویوما برنده جایزه گرمی شده است

کیهان کلهر؛ شناخته شده ترین موسیقیدان ایران در جهان

کیهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه شناخته شده‌ترین موسیقدان ایرانی در جهان به حساب می‌آید. او مرداد ماه امسال یکی از مهمترین جوایز جهانی موسیقی یعنی جایزه "وومکس " را دریافت کرد.

بنیاد وومکس این جایزه را به دلیل "تسلط و یگانگی مهارت در نوازندگی کمانچه و همچنین نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان" به کلهر اهدا کرد.

جایزه «وومکس» به عنوان جایزه ورلدموزیک اکسپو شناخته می‌شود. این جایزه از جوایز معتبر موسیقی در جهان است که برای شاخه ورلد موزیک در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است.

اما مهمترین اتفاق برای کیهان کلهر و موسیقی ایران سال ۹۵ رخ داد. زمانی که این نوازنده برجسته کمانچه با گروه جاده ابریشم به سرپرستی یویوما موسیقدان چینی توانست جایزه گرمی را کسب کند.

جایزه گرمی مهمترین جایزه موسیقی جهان محسوب می‌شود.

کیهان کلهر متولد سال ۱۳۴۲ در تهران است. کمانچه ساز تخصصی اوست، اما در کنار کمانچه، تنبور، سه‌تار و شاه‌کمان نیز می‌نوازد.

کلهر با هنرمندان مختلف از کشور‌های دیگر همکاری‌هایی داشته‌است. همکاری هنری کلهر با اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان، بروکلین رایدر از آمریکا، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، رامبرانت تری، کوارتت کرونوس و گروه ساز‌های بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده‌است.
 
کلهر با هنرمندان ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته‌است.

او در مستندی به نام موسیقی غریبه‌ها اعلام کرد که در حین جنگ بین ایران و عراق، موشکی به خانه‌شان برخورد کرده و خانواده‌اش را از دست داده است.

کیهان کلهر موسیقیدان و نوازنده‌ای کم حاشیه است با این حال ترکش‌هایی نیز در عرصه پر حاشیه هنر ایران به او برخورد کرده است. چند باری کنسرت هایش لغو شده، یک بار هم به مدت چند ساعت بازداشت شده است.

خرداد ماه ۱۳۹۴ قرار شد کنسرتی به همراه گروه بروکلین رایدر آمریکایی اجرا کند که اداره اماکن نیروی انتظامی از اجرای این کنسرت جلوگیری نمود. بعد از آن کلهر که از این اقدام ناخشنود شده بود، اعلام کرد که دیگر در ایران اجرایی نخواهد داشت. خوشبختانه یکسال بعد، از این تصمیم منصرف و به برگزاری کنسرت هایش در ایران ادامه داد.

در روز پنجشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۸، در حالیکه از فرودگاه امام خمینی تهران، ایران را به مقصد فرانسه برای اجرای برنامه ترک می‌کرد بازداشت شد. مسئولان پرواز علت این دستگیری چند ساعته را نقص در گذرنامه عنوان کردند. همچنین حمیدرضا نوربخش که برای بدرقهٔ کلهر به فرودگاه رفته بود نگهداری چند ساعتهٔ وی را تأیید، اما بازداشت را شایعه عنوان کرد.
اعتراض تکان‌دهنده

کارنامه کلهر

کیهان کلهر کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد.

کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتن اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

کلهر ابتدا با گروه دستان کار جدی خود را آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرتی در تالار وحدت در سال‌های اولیه دهه هفتاد بود با آواز ایرج بسطامی که بعدها آلبوم این کنسرت هم انتشار عمومی یافت. اما کلهر با آلبوم شب، سکوت، کویر، با آواز استاد محمد رضا شجریان به شهرتی خاص دست پیدا کرد. ارکستراسیون و سازبندی مناسب و ابتکاراتی که وی در این کار صرف کرد، آن را به یکی از شاخص ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌های دو دهه اخیر تبدیل کرد.

وی در این کار از هنرمندان موسیقی نواحی ایران همانند زنده‌یادحاج قربان سلیمانی و علی آبچوری و حسین ببی استفاده کرد.

کلهر برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده است، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» در مجموعه غزل 1 و 2 و 3 کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)، یویو ما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد.

اجرای کنسرت‌های مستقل به صورت بداهه‌نوازی و همراهی با محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و همایون شجریان اغلب فعالیت‌های این هنرمند نامی است. پنج آلبوم زمستان است، بی تو به سر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش و سرود مهر حاصل این همکاری است.

او همراه با نوازندهٔ باقلامای ترکیه اردال ارزنجان کنسرت‌هایی را هم در مناطق مختلف جهان کرده و آلبومی نیز با این نوازنده ترک به نام The Wind در شرکت ECM ارائه کرده است.

از جمله آثار دیگر اومی‌توان به آلبوم نخستین دیدار بامدادی که کمانچه نوازی و بداهه نوازی کلهر در دستگاه چهارگاه با تمبک پژمان حدادی، در آینه آسمان که حاصل همنوازی او با تنبور علی اکبر مرادی، نوازنده نامدار تنبور کرمانشاه است، نام برد.

از دیگر آثار او می توان به شب‌های فیروزه‌ای نیشابور به همراه یویوما، موسیقی برای فیلم جادهٔ ابریشم به همراه یویوما، باد (در ایران با نام: تا بی‌کران دوردست) به همراه اردال ارزنجان موسیقی‌دان ترک که در خارج از ایران توسط شرکت ECM و با نام The Wind انتشار یافته، اشاره کرد.

باران به همراه استاد شجاعت حسین خان و ساندیپ داس که در خارج از ایران با نام The Rain و توسط شرکت ECM انتشار یافت و نامزد جایزه گرمی نیز شد.

شهر خاموش به همراه کوارت زهی بروکلین رایدر اثر دیگری کلهر است که حدود یک دهه پیش به بازار موسیقی عرضه شد.

 

نظر شما