شناسهٔ خبر: 35929436 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واکنش نویسنده ایرانی به جایزه نوبل «هاندکه»

سیاست در اهدای جایزه نوبل ادبیات تأثیر مهلکی دارد

روزنامه جوان

مصطفی جمشیدی می‌گوید، اهدای نوبل ادبیات به پیتر هاندکه بار دیگر ثابت کرد سیاست در ادای جایزه نوبل تاثیر مهلکی دارد.

صاحب‌خبر -
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش مهر، مصطفی جمشیدی نویسنده و دبیر اسبق جایزه ادبی قلم زرین با نگارش یادداشت کوتاهی به موضوع اهدای جایزه نوبل ادبیات به پیتر هاندکه واکنش نشان داد و این اقدام را سیاسی قلمداد کرد.

وی در متنی که به این مناسبت در اختیار مهر گذاشته است، آورده است: اهدای جایزه به پیتر هاندکه که ساختارشکنی در حضور برای دفن میلوشوویچ دیکتاتور و همچنین دفاع از صرب‌ها در مقابل نسل‌کشی در صربستان کار عمده‌اش در سیاست بوده و به خاطر آن از نظر آزادیخواهان جهان در دهه‌های گذشته مورد شماتت قرار گرفته است بار دیگر ثابت می‌کند سیاست در ادای جایزه نوبل تاثیر مهلکی دارد.

این شائبه وقتی قوت می‌گیرد که احتمال ساکت کردن و باج دادن به وی نیز از سوی گردانندگان جایزه مطرح است! زیرا در سال‌های گذشته این نویسنده ادعا کرده بود جایزه نوبل باید منسوخ شود زیرا ضدادبیات است و با ساز و کار واقعی ادبیات همخوانی ندارد، اما اکنون که برگزیده شده از نوعی عرفان! و رهاشدگی خاصی حرف می‌زند و شعف خود را از گرفتن جایزه کتمان نمی‌کند.

بسیار جای تعجب دارد که یک نویسنده با اختیار کامل در مراسم دفن دیکتاتوری شرکت کند که نسل‌کشی مسلمانان را انجام داده است و به آن در مقاله‌ای ببالد! و در نهایت صاحب چنین جایزه‌ای نیز شود.

برچسب‌ها:

نظر شما