شناسهٔ خبر: 35927001 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مقاله

صاحب‌خبر -

 آيا برگ‌هاي تلخ کاهو خوردني است؟!

مهسا خدامراد

قسمت اعظم برگ‌‌هاي کاهو حدود 90 تا 96 درصد آب دارند. همچنين کاهو حاوي تعدادي ويتامين و موادمعدني است که از مهم‌ترين مواد معدني موجود در آن مي‌توان به سديم، پتاسيم و منيزيم و ويتامين‌هاي مهم آن ويتامين‌هاي گروه B، E، K و ديگر ويتامين‌ها اشاره کرد.

مهم‌ترين خاصيتي هم که به کاهو نسبت داده مي‌شود، خواب‌آور بودن آن است.

کاهو به عنوان يک سبزي از نظر وجود مواد معدني و ويتامين‌ها، به‌خصوص الياف گياهي آن براي اعمال‌ هاضمه بسيار مفيد است و براي اين سبزي خواصي نظير آرام‌بخش، خواب‌آور، ادرارآور مطرح بوده و از قديم براي آن اثر ضدتشنج هم قائل بوده‌اند.

معمولا موقع استفاده از کاهو، برگ‌هاي بيروني آن دور ريخته مي‌شود و بيشتر از برگ‌هاي داخلي که رنگ کمرنگ‌تري نسبت به برگ‌هاي بيروني دارند استفاده مي‌شود. درحالي که برگ‌هاي داخلي کاهو به دليل تابش کمتر نور آفتاب به آنها موادمغذي کمتري دارند.

ماده‌اي در تمامي کاهوها وجود دارد که وقتي سطح آن افزايش مي‌يابد باعث تلخي کاهو مي‌شود. با اين حال اين ماده سمي و مضر نيست و به هضم بهتر و تقويت معده کمک مي‌کند و خوردن آن بي‌خطراست.

کاهوي وحشي داراي برگ‌هاي بلندي است که گاهي به بيش از يک متر مي‌رسد. اين سبزي نيز خواصي از جمله آرام‌بخش، ضددرد، خواب‌آور، ادرارآور، ضدسرفه، خلط‌آور، ضداسپاسم، مسهل و همچنين کاهش‌دهنده فشارخون، قاعده‌آور و گاهي حساسيت‌زا دارد.

نظر شما