شناسهٔ خبر: 35922216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

گزارش «اعتمادآنلاین» از پرونده خشکاندن درختان چیذر:

بیش از یکصد اصله درخت باغ چیذر نابود شده است/ نمایندگان مجلس هم ورود کردند/ باغ تحت تملک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود/ شهروندان تخلفات را گزارش دهند

در شمال شهر تهران محله‌ای وجود دارد که از شمال به خیابان فرمانیه و بولوار اندرزگو، از شرق به خیابان کامرانیه جنوبی، از جنوب به بزرگراه صدر و از غرب به قیطریه می‌رسد. چیذر بخشی از هویت تهران است که این روزها در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. اتفاقی که باعث شده نماینده‌های مجلس هم به آن ورود کنند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|سوم مهرماه امسال بود که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نحوه مدیریت و همچنین روند رو به نابودی درخت‌های پارک چیذر تهران تذکر دادند.

 

خشکاندن درختان باغ قدیمی به مساحت تقریبی 20 هزار متر مربع، برخلاف سفارشات مؤکد رهبری در شمیرانات تهران، موضوع اصلی این تذکر کتبی نمایندگان بود.

 

در بخشی از نامه نوشته شده بود: «در چند ماه گذشته مشاهده شده است که بیش از یکصد اصله درخت کهنسال در باغ ادونتیست چیذر، عمداً یا سهواً خشک شده است. این باغ در تصرف ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌باشد. با عنایت به سفارشات و توصیه‌های مؤکد رهبری در خصوص حفظ و صیانت از باغات و درختان ارزشمند، ترتیبی اتخاذ شود که موضوع بررسی و پیگیری شده و از خشک شدن درختان بیش از این، ممانعت به عمل آید. با توجه به اینکه سرانه فضای سبز محله چیذر نزدیک به صفر است، در هماهنگی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کاربری پلاک مذکور را به فضای سبز و پارک عمومی تبدیل نمایید.»

 

علی مطهری، الیاس حضرتی، محمدعلی وکیلی، عبدالرضا هاشم‌زایی، غلامرضا حیدری، احمد مازنی، پروانه مافی، پروانه سلحشوری، طیبه سیاوشی، سهیلا جلودارزاده، محمدجواد فتحی، داود محمدی، مهدی شیخ، ابوالفضل سروش، فاطمه سعیدی، فریده اولادقباد، سیده فاطمه ذوالقدر، فاطمه حسینی و... از امضاکنندگان نامه تذکر به وزرای کشور و دادگستری بودند. نامه‌ای که بعد از گذشت 18 روز اعلام وصول شد.

 

نامه

 

 

سیاوشی، نماینده مجلس: منتظر پاسخگویی مراجع مربوط هستیم

 

سیاوشی که جزو امضاکنندگان این تذکر بود درباره خطری که چیذر و درختانش را تهدید می‌کند گفت: «پیرو تذکر کتبی تعدادی از نمایندگان محترم تهران در مجلس شورای اسلامی، به وزیر محترم کشور و وزیر محترم دادگستری، در خصوص ممانعت جدی از خشکاندن درختان باغ قدیمی (ادونتیست) در مساحت تقریبی 20 هزار متر مربع، برخلاف سفارشات مؤکد مقام معظم رهبری، در منطقه چیذر تهران، جهت رفع سوءبرداشت احتمالی و پاسخگویی مرجع مسئول در این رابطه تذکراتی دادیم.»

 

او در ادامه گفت: «از آنجا که درختان باغ در ملکی محصور واقع شده که طی چند سال گذشته تحت تملک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بوده و مالک بدون توجه به اخطارهای صادره از سوی شهرداری مبنی بر حفظ و صیانت درختان باغ، اقدام شایسته‌ای نکرده است، شاهد از بین رفتن بیش از یکصد اصله درخت در این منطقه با توجه به حداقلی بودن سرانه فضای سبز محله چیذر بوده‌ایم.»

 

صدراعظم‌نوری: این باغات برای شهر تهران ارزش اکولوژیک دارد

البته تخریب باغات تهران موضوع تازه‌ای نیست و بسیاری از باغ‌های بزرگ این شهر به دلیل زیاده‌خواهی برخی افراد و مالکان تخریب و تبدیل به مراکز خرید یا برج شده‌اند. همین اتفاق سبب شده بخش بزرگی از فضای سبز شهر تهران از بین برود. موضوعی که علاوه بر نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر پنجم هم به آن ورود کردند.

 

13 مهرماه سال جاری، زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران، با اشاره به ورود این شورا به پرونده تخریب باغ چیذر از برخورد قاطع این شورا با قانون خبر داد و گفت: «پرونده این باغ را به کمیته مربوطه ارجاع داده‌ایم تا نماینده‌های مردم در شورای شهر آن را بررسی کنند. بدون تردید اگر چنین اتفاقی رخ‌داده باشد، شورای شهر حتماً برخورد خواهد کرد. این‌گونه باغات برای شهری مثل تهران ارزش اکولوژیکی مهمی دارند و شهرداری و شورای شهر تهران هم تلاش می‌کنند این باغات را حفظ کنند.»

 

این عضو شورای شهر تهران در ادامه توضیح داد: «متاسفانه این باغات به دلیل تغییر کاربری و ساخت‌وساز خشک می‌شوند. شورای پنجم با لغو مصوبه برج باغ تلاش کرد اجازه ساخت‌وساز در باغات تهران را از افراد سودجو بگیرد. بر اساس مصوبه جدید شورا، حداکثر ساخت‌وساز در باغات تهران 2 تا سه‌طبقه است و مالکان و سازندگان نمی‌توانند بیشتر از این مقدار تراکم ایجاد کنند. خوشبختانه این مصوبه باعث شده از تخریب باغات تهران جلوگیری شود.»

 

ماده چهار و تبصره یک ماده 6 شورای شهر قرار است بیشترین محدودیت‌ها را برای افراد سودجویی که باغات را به قصد درآمدزایی تخریب می‌کنند اعمال کند. اما شهر تهران با مساحتی نزدیک به 705 کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌ بر 12 میلیون نفر در روز و هشت میلیون نفر در شب درگیر اتفاقات مختلفی است و مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند نظارت لحظه‌به‌لحظه بر شهر داشته باشد. بدون تردید بهترین ناظران شهر خود مردم هستند و به محض مشاهده تخلف‌های احتمالی باید خود را مسئول بدانند و تخلفات را به شورای شهر و شهرداری گزارش دهند.

نظر شما