شناسهٔ خبر: 35910208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جانسون خواستار توقف حمله ترکیه به شمال سوریه شد

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه نسبت به اوضاع شمال سوریه عمیقا ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف حملات نظامی در این منطقه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه شب دفتر نخست وزیری انگلیس، "بوریس جانسون" به "رجب طیب اردوغان" گفته است عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه اوضاع انسانی را وخیم تر و پیشرفت‌های صورت گرفته علیه گروه تروریستی داعش را تضعیف خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس با اشاره به نقش ترکیه در خط مقدم مبارزه علیه داعش و آنچه سخاوتمندی این کشور در حمایت از آوارگان سوری خواند تصریح کرد که دولت لندن نمی تواند از اقدام نظامی ترکیه حمایت کند. وی از رئیس جمهوری ترکیه خواست تا به حملات علیه سوریه پایان داده و وارد مذاکره شود. جانسون در این باره افزود: انگلیس و شرکای بین المللی آمادگی دارند تا از روند گفت‌ و گوها برای رسیدن به آتش‌بس حمایت کند.
رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.
این سومین عملیات نظامی غیر قانونی ارتش ترکیه در خاک سوریه است؛ پیش‌تر نیز آنکارا در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.
دولت فرانسه روز شنبه به تأسی از دیگر کشورهایی اروپایی، اعلام کرد که تمامی صادرات تسلیحاتی این کشور به ترکیه متوقف شده اند.
فرانسه با تصمیم توقف صادرات تسلیحات به ترکیه هشدار داد که حمله آنان در شمال سوریه امنیت اروپا را تهدید می کند.
پیش از فرانسه، کشورهایی از جمله فنلاند، نروژ، هلند و آلمان ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه را اعلام کرده بودند و انتظار می رود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشست لوگزامبورک تصمیم جدی علیه حملات ترکیه به شمال سوریه اتخاذ کنند.
امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز بامداد شنبه به وقت محلی در گفت وگوی تلفنی با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی اش بر ضرورت توقف حملات ترکیه به شمال شرق سوریه تأکید کرد. مکرون در این گفت و گوی تلفنی، بر لزوم تلاش برای پایان دادن به حملات ترکیه تأکید کرده است.
اتحادیه اروپا نیز آنکارا را به اعمال تحریم‌ های بیشتر تهدید کرده و هشدار "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر اینکه دروازه های کشورش را برای عبور میلیون ها آواره سوری به اروپا باز خواهد کرد، نابجا خواند.

نظر شما