شناسهٔ خبر: 35910078 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر کمیته اسکان و تغذیه اربعین:

زائران اربعین جای خواب کم ندارند

71021

دبیر کمیته اسکان و تغذیه اربعین، کمبود امکانات اقامتی در مرزهای ایران و عراق را رد کرد و گفت: دو هزار و ۵۰۷ موکب از طرف ایران برای اسکان و تغذیه زائران اربعین پروانه گرفته‌اند که برای اسکان یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ظرفیت دارند.

صاحب‌خبر -

آخرین آمار «سماح» متعلق به سازمان حج و زیارت نشان می‌دهد تا کنون بیش از سه میلون نفر برای سفر اربعین ثبت‌نام کرده‌اند اما برخی برآورد کرده‌اند در اربعین امسال نزدیک به پنج میلیون ایرانی به عراق سفر خواهند کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی ـ وزیر کشور ـ در این‌باره گفته: پیش‌بینی ما حداقل سه میلیون زائر بود، ولی از اول محرم بیش از دو و نیم میلیون نفر راهی مراسم اربعین شدند.

با وجود چنین برآوردهایی، یوسف افضلی که دبیر کمیته اسکان و تغذیه اربعین است در گفت‌وگو با ایسنا به زائران اربعین اطمینان داد که با کمبود جا برای اسکان مواجه نیستند.

به گفته او، در اربعین امسال مجموعا برای دو هزار و ۵۰۷ موکب پروانه صادر شده است، درحالی‌که این تعداد در اربعین سال گذشته دو هزار و هشت واحد چادر بود.

افضلی ادامه داد: از مجموع موکب‌های پروانه گرفته، یک هزار و ۳۴۸ واحد موکب در عراق و یک هزار و ۱۵۹ موکب هم در مرزهای ایران برپا شده است. در واقع ۵۶ درصد چادرهای اسکان و پذیرایی در شهرهای زیارتی و مرزهای عراق مستقر شده است.

معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات گفت: این موکب‌ها مجموعا ظرفیت اسکان یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر را دارند و روزانه می‌توانند سه میلیون و ۳۰۰ هزار پرس غذا پخت و توزیع کنند.

وی یادآور شد: بیشتر موکب‌ها در چهار مرز ایران و عراق و در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا برپا شده‌اند و گروه دیگری درحال اعزام هستند. علاوه‌بر این، موکب‌ها و خانه‌های عراقی‌ها برای پذیرایی از زائران آماده شده‌اند.

او کمبود امکانات به ویژه در مرزهای جنوبی را رد کرد و گفت: امکانات به اندازه کافی پیش‌بینی شده اما جمعیت در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده است. براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود موکب‌ها از دهم مهرماه در مرزها و شهرهای زیارتی عراق مستقر شوند اما حرکت زائران در اربعین امسال خیلی زودتر آغاز شد، طبیعی است این شرایط در خدمات‌رسانی تاثیر بگذارد. از طرفی در اربعین امسال با گرمای هوا مواجه شدیم که نیاز به آب نوشیدنی را بیشتر کرد که اکنون درحال تامین این مایحتاج هستیم.

دولت عراق به هیچ وجه در اربعین مداخله ندارد

افضلی درباره امکانات مرزهای عراق با توجه به توافق‌نامه‌های قبلی که طرفین را به تجهیز و ایجاد امکانات رفاهی در این مرزها ملزم می‌کند، توضیح داد: عراق میزبان اصلی اربعین است. در حقیقت موکب‌های ایرانی در این مناسبت به کمک عراقی‌ها می‌روند. اربعین مناسبتی مردمی است که دولت عراق به هیچ وجه در آن مداخله ندارد. توافق‌نامه‌های دو کشور هم بیشتر درباره هماهنگی در بخش گمرک، انتقال بار و ویزا بوده است که تا کنون به خوبی همکاری شده است.

دبیر کمیته اسکان و تغذیه اربعین گفت: مساله این است که سال گذشته این تعداد زائر به عراق سفر نکرده بودند، درحالی‌که هنوز به اربعین نزدیک نشده حدود دو میلیون زائر ایرانی به عراق رفته و حدود ۸۰۰ هزار نفر هم به کشور بازگشته‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم همانطور که پنجشنبه‌ی گذشته اوج سفر زائران ایرانی به عراق بود، پنجشنبه پیش‌رو اوج برگشت زائران به کشور باشد. با این حساب تمهیدات لازم سنجیده شده است.

وی افزود: کمیته اسکان و تغذیه طبق تعهداتش برای موکب‌داران پروانه صادر کرده و حتی صحن حضرت زهرا (س) در نجف و صحن درحال ساخت حضرت زینب (س) در شهر کربلا که ظرفیت اسکان ۲۵ هزار نفر را دارد، به مناسبت اربعین باز شده است.

او درباره اقدامات پیش‌بینی شده برای اسکان و پذیرایی از زائران در هنگام برگشت به کشور در حالی‌که به استناد گزارش‌های سال گذشته این زمان، نقطه چالشی سفر اربعین به شمار می‌آید، اظهار کرد: در برگشت زائران فقط حمل و نقل است که معمولا مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. برای همین کمیته حمل و نقل ستاد اربعین جلساتی را برای تامین امکانات مورد نیاز، برگزار کرده و ما هم در کمیته اسکان و تغذیه، متناسب با پیش‌بینی‌ها امکاناتی را برای برگشت زائران فراهم کرده‌ایم و امیدواریم مشکلی پیش نیاید.

افضلی تاکید کرد: تمهیدات لازم برای اسکان و تغذیه زائران سنجیده شده است و مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

نظر شما