شناسهٔ خبر: 35910063 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ایجاد نظام تولید مسکن به قصد اجاره‌ راهکاری مناسب برای مستاجران

یک کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه دولت در یک افق 5 ساله یک نظام اجاره داری حرفه‌ای و یک نظام تولید مسکن به قصد اجاره‌داری را راه اندازی کند،‌ گفت:دادن وعده‌ تنها منوط به فصل نقل و انتقالات مشکل مستاجران را حل نمی کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 مهدی روانشادنیا در پاسخ به این سئوال که دولت برای حل مشکل مستاجران و ساماندهی بازار رهن و اجاره چه اقدامی باید انجام دهد گفت:دادن وعده‌ تنها منوط به فصل نقل و انتقالات مشکل مستاجران را حل نمی کند پس دادن وعده و راهکار کوتاه مدت نمی تواند مشکلی از مشکلات مستاجران و ساماندهی بازار رهن و اجاره بکاهد.

اخبار اقتصادی-وی تاکید کرد:حل مشکل مستاجران و تعادل و ساماندهی بازار رهن و اجاره نیازمند یک برنامه بلند مدت است پس دولت می تواند و باید در یک افق 5 ساله یک نظام اجاره داری حرفه‌ای و یک نظام تولید مسکن به قصد اجاره‌داری را راه اندازی کند چرا که این اقدام بهتر از دادن وعده‌های منوط به فصل نقل و انتقالات و تابستان است.

روانشادنیا با اشاره به اینکه البته مداخله در بازارها جواب نمی دهد اظهار داشت: مسکن که یک کالای ناهمگن است و تعیین سقف قیمتی و هرگونه مداخله ای در آن کارساز نخواهد بود اما اگر دولت یک برنامه مدون و بلند مدت برای بازار اجاره بیاندیشد قطعا در فصل نقل و انتقالات شاهد رشد بیش از حد نرخ اجاره بها به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا نخواهیم بود.

این کارشناس مسکن افزود:کار اصولی برای کمک به مستاجران این است که باید به سمت تولید مسکن به قصد اجاره حرکت کنیم چرا که تعداد قابل توجهی از مردم در کشور در حال حاضر مستاجر هستند.

 سالهاست با آغاز فصل و انتقالات مسکن، نرخ اجاره بها دستخوش تحولات و رشد قیمت می‌شود و هر بار دولت‌ها تلاش دارند با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت به نوعی این بازار را ساماندهی کنند که هیچ گاه برنامه های آنها نه تنها موجب ساماندهی بازار و تعادل قیمت ها نمی شود بلکه رشد بیش از حد تصور و بالاتر از نرخ تورم را شاهد می شویم.

کارشناسان بر این باور هستند که برنامه های کوتاه مدت در بازار اجاره تاثیری نخواهد گذاشت. بنابراین یکی از راه‌های ساماندهی بازار اجاره بها متعادل شدن عرضه و تقاضا است که این مهم می تواند با اجرای برنامه های بلند مدت ساخت و ساز برای اقشار هدف محقق شود. آنها بر این باور هستند که می توان همانند سایر کشورها صنعت اجاره داری را در کشور راه اندازی کرد. البته این ایده از جمله ایده‌هایی است که از درون وزارت راه و شهرسازی مطرح شد اما مشخص نشد چه مطالعاتی از آن پشتیبانی می‌کند و میزان موفقیت آن چقدر خواهد بود.

 

نظر شما