شناسهٔ خبر: 35910053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پشت میزنشین نیستم...

بانوی هنرمند جوان همدانی که علاقه‌ای به پشت میزنشینی ندارد، با ورود به عرصه سفال کسب و کاری را آفریده و چند شغل هم ایجاد کرده است، او مدافع «گردشگری خلاق» است و در این حوزه نیز کارهای مختلفی انجام داده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، همدان: این روزها بیشتر والدین و حتی جوانان جویای کار دنبال شغل دولتی هستند تا آب باریکه‌ای سر ماه ساری و جاری باشد. این نگاه بیشتر به دلیل وابستگی اقتصاد به منابع نفتی است که باعث می‌شود کارآفرینی چندان رونقی نداشته باشد.

به قول کارشناسان اقتصادی این امر باعث کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود و وابستگی به نفت و گاز افزایش می‌یابد؛ اما خوشبختانه در این میان جوانانی هستند که نگاه دیگری به اشتغال دارند، از پشت میزنشینی خوششان نمی‌آید و سعی در راه‌اندازی کسب و کاری دارند تا خودشان آقای خودشان باشند.

اتفاقی که به نظر می‌رسد باید بیشتر در آن فرهنگ‌سازی شود و دولت زمینه لازم برای رشد و شکوفایی این افراد را فراهم کند. به طوری که دستگاه‌های دولتی هر روز چابک‌تر شده و تنها به دنبال حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای بزرگ و کوچک باشند. قطعاً در این صورت به نفت وابسته نخواهیم بود و در تکانه‌های اقتصادی با مشکل مواجه نمی‌شویم.

مریم کیانوشی متولد سال 1365 است. او دانش‌آموخته علوم سیاسی است و حتی مدتی خبر‌نگار بوده، به قول خودش از همان اوایل به هنر علاقه ویژه‌ای داشته و زمانی هم که در عرصه خبرنگاری فعالیت می‌کرده؛ بیشتر به مسائل هنری و فرهنگی گرایش داشته است اما در حال حاضر همه شغل‌ها را رها کرده و بدون توجه به رشته تحصیلی‌اش به تولید سفال و سرامیک می‌پردازد و در نمایشگاه‌های مختلف نیز حضور دارد.

وی در گفت‌و‎گو با فارس اظهار کرد: دانشگاه که تمام شد، به خاطر علاقمندی به مسائل هنری که حتی در دوران خبرنگاری نیز آن را دنبال می‌کردم، به سمت سفالگری رفتم و دوره‌های آموزشی را از سر گذراندم.

علاقه به هنر حرفه‌ام شد

این هنرمند سفالگر افزود: پس از فارغ‌التحصیلی در سال 90 به مدت هشت سال است که کارهای مختلف نقش برجسته، میناکاری، لعاب و موارد دیگر را آموخته و تولید می‌کنم.

کیانوشی درباره چگونگی کار و انجام سفارش‌ها هم گفت: گروهی هفت نفره دور هم جمع شدیم که به کارهای مختلف در حوزه سفال و سرامیک می‌پردازیم و هر کدام بخش خاصی از کار را بر عهده داریم.

وی با اشاره به اینکه  افرادی که من را کمک می‌کنند، دوستان هستم تصریح کرد: هرگاه سفارش کاری وسیع به دستم برسد، افراد آموزش‌دیده را به کار دعوت می‌کنم.

این هنرمند جوان همدانی با بیان اینکه در مکانی سنتی گرد هم آمده‌ایم تا اشتغال خودگران ایجاد کنیم اظهار کرد: در این کارگاه مشترک هر کدام به حرفه خود می‌پردازیم و هر فردی که کمک بخواهد دیگران به او یاری می‌رسانند.

از کاری که ماهیت کارآفرینی دارد، لذت می‌برم

وی با اشاره به اینکه اوضاع فروش محصولات و سفارش‌گیری نسبت به گذشته افت داشته است اما ما همچنان به فعالیت مشغول هستیم افزود: آدم پشت میزنشینی نیستم و از کاری که ماهیت کارآفرینی دارد، لذت می‌برم، در حال حاضر از وضعیت شغلی خود راضی‌ام.

کیانوشی  با بیان اینکه برای تبلیغات تولیدات از فضای مجازی سود می‌برم و بازاریابی را از سطح استان ارتقا داده و به فکر جذب سفارش از کشورهای خارجی هستم تصریح کرد: این اقدام  نیاز به اخذ کارت بازرگانی و طراحی بسته‌بندی مناسب دارد.

وی با تأکید بر اینکه در نمایشگاه‌هایی که در کشور  برگزار می‌شود شرکت می‌کنم ادامه داد: مشکل هنرمندان فعال در این حرفه اشباع این هنر اصیل است به ویژه که حق کپی‌رایت رعایت نمی‌شود و ما همیشه دغدغه کپی و ورود به بازار طراحی و محصولمان را داریم.

صنایع دستی در صادرات محصولات  یاری‌گر هنرمندان باشد

این هنرمند و تولیدکننده سفال درباره انتظارات خود از نهادهای دولتی گفت: از  متولیان صنایع دستی استان انتظار داریم در صادرات محصولات یاری‌گر هنرمندان باشند که متأسفانه در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی گفت: یک هنرمند نمی‌تواند به تنهایی امور مربوط به صادرات را انجام دهد و هزینه تمام شده محصول را نیز در حد معقولی که امکان رقابت داشته باشد حفظ کند.

کیانوشی تأکید کرد: آموزش به افراد علاقمند را دنبال می‌کنم و در کنار تولید محصولات سفالی افرادی نیز پرورش می‌یابند و در این عرصه موفق می‌شوند.

وی با بیان اینکه در ماه حدود 600 قطعه سفال تولید می‌کنم اظهار کرد: مشکل دیگری که از موانع فعالیت محسوب می‌شود، فروش محصولات به صورت چکی و مدت‌دار است و تنها علاقه‌ام به این عرصه باعث شده که راه را ادامه دهم.

تلفیق گردشگری و صنایع دستی

این هنرمند جوان که در عرصه گردشگری هم فعالیت می‌کند افزود: افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، می‌توانند به ما در فروش محصولات کمک کنند.

وی با تأکید بر اینکه دنبال تلفیق گردشگری و صنایع دستی هستم تصریح کرد: گردشگران خارجی را به کارگاه دعوت می‌کنیم و در روند تولید یک قطعه سفال  قرار می‌دهیم، آنها دست به کار شده و محصولی  تولید می‌کنند، ما این محصولات را  به دستشان می‌رسانیم و یا عکس‌ آن‌ها را برایشان ارسال می‌کنیم.

کیانوشی با اشاره به اینکه گردشگری خلاق را دنبال می‌کنیم بیان کرد: گردشگری و صنایع دستی مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند رونق اقتصادی را محقق کنند بنابراین گردشگری خلاق را راه‌اندازی کردیم و کارهای مشترکی در این زمینه انجام می‌دهیم.

در حال حاضر کشور نیازمند خلاقیت جوانان است تا نیرو و انگیزه جوانی دست در دست خلاقیت داده و اشتغال ایجاد کنند اگرچه برخی از این اقدامات کوچک و خودگران اما ارزشمند و قابل تقدیر است،  بنابراین باید هر یک جوانی که اشتغالی ایجاد و باری از دوش دولت برداشته را یاری کنیم، دولتمردان نیز باید در حد امکانات ورود کرده و این مشاغل خرد را حمایت کنند.  

انتهای پیام/89033/

نظر شما