شناسهٔ خبر: 35905353 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

دلایل گرانی خودرو

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در هر خودرو از جیب خریداران یک میلیون تومان بابت سود وام‌های معوق بانکی خودروسازان پرداخت می‌شود، گفت: وقتی پراید 19 میلیون تومان بود 5 و نیم میلیون تومان از جیب مردم به دلیل عدم کفایت مدیریت برداشت می‌شد.

صاحب‌خبر -
صراط:

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمان خبرگزاری فارس، گفت:‌علت اینکه قیمت خودرو در کشورمان بالاست به عوامل متعددی بازمی‌گردد که بخشی از آن هزینه‌های ناشی از سوء مدیریت است.

وی افزود:‌وقتی که پراید 19 میلیون تومان بود 5 و نیم میلیون تومان هزینه عدم کفایت مدیریتی از جیب مردم برداشت می‌شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان وام‌هایی از بانک‌ها گرفته‌اند که به دلیل آنکه نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و به صورت مستمر آن را استمهال کرده و معوق شده عملا سود آن زیاد شد و در هر خودرو از جیب خریداران یک میلیون تومان بابت سود وام‌های معوق پرداخت می‌شود.

حسینی‌کیا افزود: نیروی انسانی مازاد فراوانی که در خودروسازان وجود دارد توانسته هزینه‌های فراوانی به آنها تحمیل کند به طوری که در سایپا 11 هزار نیروی مازاد و ایران خودرو بیش از این رقم اضافه نیرو دارد که همین موضوعات باعث می‌شود که هزینه‌های تولید خودرو بالا برود.

وی  گفت:‌عدم هزینه‌کرد در حوزه تحقیق و توسعه (R&P) باعث شده است نتوانسته‌ایم به عنوان خودروساز مطرح شویم. ضمن اینکه خودروسازان در زمینه ذائقه سنجی بازار و مردم عملکرد مناسبی نداشته و در زمینه طراحی پلت فرم اقدام نکرده‌ایم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس افزود:‌باید تلاش کنیم خودروسازان به سمت تولید خودروهای ارزان قمیت، صادرات محور و رقابت پذیر بروند. 

حسینی‌کیا گفت: در شرایط فعلی در حال حرکت به سمت رشد و شکوفایی در صنعت خودرو هستیم و با وجود تحریم‌های فعلی ظرفیت و پتانسیل حمایت از داخلی سازی قطعات و توجه ویژه به تحقیق و توسعه بیشتر شده است.

وی افزود:‌پیش‌بینی می‌شود با ثباتی که در بازار خودرو فراهم شده است شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد بازار واردات قطعات خودرو در دست 5 یا 6 نفر است.اما وقتی به قطعه سازان داخلی بهای بیشتری داده شود این موضوع نیز تغییر خواهد کرد.

نظر شما