شناسهٔ خبر: 35901314 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سالانه 96 میلیون لیتر پساب زیتون در طارم تولید می‌شود

سالانه 96 میلیون لیتر پساب حاصل از فرآوری زیتون در طارم تولید می‌شود که به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های محیط زیست طارم تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|شهرستان طارم به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب یکی از مناطق مستعد کشاورزی استان زنجان محسوب می‌شود که سالانه درصد بالایی از نیاز استان را در زمینه محصولات کشاورزی مرتفع می‌سازد.

 

یکی از محصولات شاخص شهرستان طارم، زیتون است که علاوه بر اینکه نیاز عمده کشور به این محصول را مرتفع می‌سازد، ردپای آن در صادرات غیرنفتی نیز دیده می‌شود اما موضوعی که می‌تواند کام محیط زیست طارم را تلخ کند، موضوع پساب‌های واحدهای فرآوری زیتون است که در صورت تصفیه نشدن صدمات زیادی به آب و خاک منطقه وارد می‌سازد.

 

استفاده از ماده قلیایی سود سوزآور در محصول زیتون برای از بین بردن تلخی آن در صنایع تبدیلی موجب شده تا نگرانی‌هایی درباره عوارض تخریبی و محیط زیستی این ماده در طارم قوت گیرد. در همین رابطه رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سالانه 35 تا 40 هزار تومان از باغات زیتون طارم برداشت می‌شود که فرایند فرآوری زیتون برای مصارف خانگی و خوراکی مستلزم عملیات تلخی‌گیری و شیرین‌سازی است که این امر منجر به تولید پساب فراوان می‌شود.

 

غلامرضا عباسی با اشاره به این‌که بر اساس میزان تولید زیتون در شهرستان سالانه حدود 96 میلیون لیتر پساب در طارم تولید می‌شود، ادامه می‌دهد: این پساب‌ها عمدتاً بدون تصفیه و یا تصفیه ناقص هستند که در نتیجه مستقیماً وارد اراضی کشاورزی، رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آب‌های زیرزمینی می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که در فرآوری محصول زیتون از سود سوز یا همان نمک و اسید سیتریک استفاده می‌شود، می‌گوید: هر کدام از این مواد در صورتی که بیش از حد مجاز باشد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سلامتی انسان، آب، خاک داشته باشد.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم با اشاره به اینکه نتایج آنالیز از پساب خروجی نشان‌دهنده میزان بالای آلودگی خصوصاً در فاکتورهای BOD و COD است، ادامه داد: این میزان بیش از 1000 برابر استاندارد مجاز است.

 

 این‌مسئول با اشاره به این‌که اداره محیط زیست شهرستان طارم نسبت به پایش دوره‌ای واحدهای فعال در سطح شهرستان اقدام می‌کند، ادامه می‌دهد: بسیاری از واحدها نسبت به احداث حوضچه‌های جمع‌آوری پساب از طرف واحدهای صنعتی و همچنین استفاده از چاه‌های جذبی برای تخلیه پساب اقدام کرده‌اند، اما متاسفانه هیچ واحدی دارای سیستم تسویه استاندارد نیست.

 

وی با بیان این‌که شهرک صنعتی آب‌بر طبق ضوابط موظف به ایجاد سیستم تصفیه مرکزی است، می‌گوید: تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و پساب حاصل از فرآوری واحدهای تولیدی به محیط اطراف، آب‌های سطحی و زیرزمینی آسیب وارد می‌کند.

 

عباسی با اشاره به این‌که در سال گذشته بیش از 21 مورد اخطار در این زمینه صادر شده است، می‌افزاید: یک واحد به علت شدت بالای آلایندگی پلمپ شده است.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طارم از تداوم‌ پایش‌های واحدهای تولیدی توسط محیط زیست خبر داده و تاکید می‌کند: برای تعدادی از واحدها اخطاریه صادر شده که یکی از واحدهای تولیدی دارای آلودگی بیش از حد مجاز است که اخطاریه لازم جهت اقدام سریع و رفع آلودگی صادر شده است و در صورت عدم اقدام با هماهنگی‌های انجام شده با دادستان شهرستان اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

 

این‌ مسئول با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه فرآوری زیتون وجود دارد فراوری این‌ محصول به صورت خانگی است که پساب آن گاهی در سطح خیابان‌های شهر نیز مشاهده می‌شود، ادامه می‌دهد: طبق مصوبات جلسات برگزار شده، باید از طریق جهادکشاورزی ساماندهی و تجمیع‌سازی فرآوری زیتون خانگی در دستور کار قرار گیرد.

 

منبع: ایسنا

نظر شما