شناسهٔ خبر: 35899605 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سالانه ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور گزارش می‌شود

تهران - ایرنا- رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: هرسال ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور مشاهده می‌شود که ۵۰ درصد آن‌ها سبب مرگ بیمار می‌شود که این عدد بالایی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه روابط عمومی انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، محمدرضا قوام نصیری افزود: در شیوع  سرطان عوامل مختلفی در آن دخالت دارد زیرا عامل اصلی هنوز ناشناخته است ولی بیشترین دلایل آن زندگی شهری و فعالیت زنان در خارج از منزل است که باعث می‌شود ایجاد ناراحتی‌های عصبی در بین زنان افزایش یابد و درنهایت استرس بیشتری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: استرس در راس عوامل سرطان‌زا است که باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد مختل شود و باعث بیماری‌های مختلف از جمله سرطان شود.

قوام نصیری با تأکید بر اینکه این رقم بسیار زیاد است و درمان‌های گران‌قیمتی هم برای درمان آن اعمال می‌شود اضافه کرد:‌ در بسیاری از موارد نتیجه درمان سرطان صد در صد نیست و در حال حاضر بعد از بیماری‌های قلب و عروق دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت:  تلاش برای کاهش استرس، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و رفع عادات شخصی مانند مصرف دخانیات به خصوص  سیگار می‌تواند نقش مهمی در کاهش انواع سرطان داشته باشد اما تسویه بهتر بنزین و پالایش آن نیز مهم است زیرا  سربی که در دود اگزوز وجود دارد، توسط دستگاه تنفس جذب خون می‌شود و می‌تواند در مغزاستخوان اثر بگذارد و در برخی از موارد ایجاد سرطان خون در کودکان به همین دلیل است.

قوام نصیری به بحث تغذیه و اهمیت آن در کاهش سرطان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر تغذیه نامناسب نقش مهمی در ابتلا به سرطان‌ها در کشور ایفا کرده است و بسیاری از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مثل مری و معده و در برخی از موارد سرطان روده بزرگ  به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی و سبک تغذیه نادرست است.

این متخصص با تأکید بر اینکه روش‌های درمان سرطان  نسبت به سال‌های گذشته تغییر چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد:‌ با این‌وجود برخی سرطان‌ها نیز تغییر ساختاری پیداکرده‌اند  به‌طور مثال سرطانی می‌تواند مرکزش در ارگانی باشد و انتشارش در قسمت دیگر بدن مثل استخوان‌های ستون فقرات باشد. مثل سرطان سینه که می‌تواند در مهره‌ها انتشار و سبب  شکستگی مهره شود و بر نخاع فشار بیاورد بحث اورژانس انکولوژی درواقع رفع این فشارها و تکنیک‌هایی برای کاهش اثرات این عوارض است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، پوست غیرملانوم  با ۱۷.۴۹ درصد، پروستات با ۱۶.۹۳  درصد، روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و مثانه با ۱۲.۵۶  درصد در هر ۱۰۰ هزار نفر را شایعترین سرطان ها در کشور است.

نظر شما