شناسهٔ خبر: 35898005 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

اربعین حسینی و فرصت‌های اقتصادی پیش روی ایران

اربعین حسینی، فرصتی برجسته و ویژه برای همبستگی و نمایش قدرت شیعیان جهان به شمار می‌رود که در کنار فرصت معنوی مسیری مناسب برای تبادل حلال و عرف اقتصادی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|  هر ساله پیاده روی اربعین به رسم یک سنت، فرصتی ویژه برای به تصویر کشیدن عمق همبستگی شیعیان به شمار می‌رود، فرصتی که موید ریشه‌های عمیق فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و عقیدتی جهان شیعه به شمار می‌رود.

 

از دیگر سو، اربعین حسینی فرصتی ویژه برای اقتصاد ایران نیز محسوب می‌شود.

 

به واقع، قرابت‌ها و اشتراکات فرهنگی، سیاسی، اعتقادی تهران و بغداد باعث شد تا در سایه این قرابت بتوان از فرصت‌های اقتصادی این مناسبت نیز به نحو مطلوبی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورمان بهره بُرد.


حضور میلیون‌ها نفر از زائران در عراق، مستلزم تامین پیش نیازها، ضروریات و اقتضائات خاص به خود است که کشور ایران و فعالان تولیدی و اقتصادی ایران زمین می‌تواننند تامین کننده بخش قابل توجهی از این الزامات و ضروریات باشند.

 

در سال گذشته کالا‌های مورد نیاز اربعین، از سه مرز خسروی، دریای خرمشهر و سومار تامین می‌شد، اما شرایط در امسال متفاوت است، زیرا فعالیت در مرز سومار متوقف شده و مرز خسروی نیز صرفا برای تردد و عبور و مرور مسافران در نظر گرفته شده بود که به دلیل بروز ناآرامی در عراق فعلا مرز خسروی بسته است، از این جهت اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاداتی برای رفع محدودیت مذکور ارائه کرده است.

 

به واقع حضور چندین میلیونی زائران در عراق باعث می‌شود تا عملا زیرساخت‌های کشور مذکور از توان کافی برای تامین نیاز‌های زائران و موکبان برخوردار نباشد و تعدادی از کشورها، علی الخصوص ایران تلاش می‌کند الزامات و ضروریات زائران را تهیه و تامین کند، با اوصاف مذکور و ایجاد شدن برخی محدودیت ها، پیشنهاداتی برای تسهیل خدمات رسانی به زائران مطرح شده که بازگشایی موقت مرز سومار برای تردد کامیون‌های صادراتی، هماهنگی با استانداری و دیگر دستگاه‌های ذی ربط خوزستان و سازمان بنادر خرمشهر و بندر امام، جهت فعال شدن کشتیرانی برای جلوگیری از افزایش سرسام آور حمل و نقل از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

 

نتیجه رایزنی‌ها در نهایت به بازگشایی مرز سومار جهت مختل نشدن امر صادرات به عنوان تدابیر ماخوذه در نظر گرفته شد.

 

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مطلب فوق در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌افزاید: توجه مقامات کشوری به موضوع تسهیل امر صادرات قابل تشکر و قدردانی است و قطعا تدبیر اتخاذ شده برای استفاد حداکثری در جهت تحکیم روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق نافذ و موثر است.

ضرورت تسهیل صادرات کالا‌هایی که پیش از این ممنوع اعلام شده بود


پیش از این صادرات برخی کالا‌ها از سوی ایران به عراق از سوی مقامات کشور هدف ممنوع اعلام شده بود، کالا‌ها و محصولاتی همچون آب معدنی، آبمیوه، انواع شربت و نوشیدنی و چای ایرانی که می‌طلبد مسئولان ایرانی جهت تسهیل صادرات و انتقال این محصولات، اقدامات و دستورکار‌های لازم را در اولویت قرار دهند.

 

یکی از مشکلات تردد زائران اربعین در سال گذشته از ایران، به نرخ بلیتهای هواپیما معطوف می‌شد، افزایش نرخ ارز از دلایل اصلی این افزایش قیمت محسوب می‌شد، امید آن می‌رود در امسال با نظارت و مساعدت مسئولان ذی ربط شرایطی فراهم گردد که قیمت بلیط هواپیما با کاهش معقول همراه شود و این رویه در خصوص نرخ بلیط اتوبوس‌ها نیز جاری و ساری شود تا زیارت دوستداران حضرت سید الشهداء (ع) تسهیل و آسان‌تر از گذشته رقم بخورد.

 

عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال مسافران قادر خواهند بود از 4 مرز خسروی، چذابه، مهران و شلمچه به عراق سفر کنند.

 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تخمین و پیش بینی این موضوع که میزان زائران ایرانی به عراق در امسال حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر برآوُرد می‌شود و بیشترین تعداد زائران نیز از مرز مهران و خسروی تردد خواهند کرد.

 

وی در ادامه افزود: مسافران کربلا از طریق مرز‌های زمینی، حمل و نقل زمینی و هوایی تردد خواهند کرد و مابقی مسافران نیز از طریق مرز‌های میرجاوه، مرز افغانستان، مرزآستارا از کشور آذربایجان وارد کشو عراق خواهند شد (به واقع مسافرین و زائرینی که از مرز‌های مذکور وارد کشور عراق می‌شوند معطوف به زائران غیر ایرانی می‌شوند).

 

حسن نیا بیان کرد: تمامی نیاز‌های احتمالی رانندگان اتوبوس و خودرو‌های سنگین آن‌ها همچون لوازم یدکی، روغن موتور و تامین سوخت مورد نیاز آن‌ها مد نظر قرار گرفته شده و اقدامات مقتضی در این خصوص عملیاتی خواهد شد.

 

در پایان امید آن می‌رود علیرغم توطئه‌های شوم غرب برای دلسرد کردن زائران و القای ناامنی در عراق، بار دیگر شاهد زیارتی در اوج امنیت برای تردد زائران اربعین حسینی و حضور آن‌ها در نجف وکربلا باشیم.

 

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما