شناسهٔ خبر: 35897717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر سابق آمریکا در اوکراین؛ ترامپ وزارت خارجه را از درون تهی کرده است

سفیر سابق آمریکا در اوکراین که چندی پیش به‌طور ناگهانی از سمت خود برکنار شده بود برای دادن شهادت علیه دولت این کشور در راستای پرونده اوکراین گیت، در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با ادامه یافتن تحقیقات کنگره آمریکا درخصوص پرونده اوکراین‌گیت، «ماری یوانوویچ» سفیر سابق واشنگتن در اوکراین، روز جمعه در جلسه‌ای غیرعلنی، علیه دولت شهادت داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ برکناری ناگهانی یوانوویچ از سمت خود در ماه های گذشته، به یکی از نقاط تمرکز پرونده اوکراین‌گیت برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده است. او با حضور در جلسه مجلس نمایندگان گفت، ترامپ از طریق «کمپینی هماهنگ» به وزارت امور خارجه فشار آورده بود تا او را از اوکراین بازگردانند.

یوانوویچ در حالی در این جلسه حاضر شد که به گفته او، بارها توسط وزارت امور خارجه برای عدم شهادت علیه دولت مورد تهدید قرار گرفته است.

دیروز (جمعه) «مایکل مک‌کینلی»، یکی از مشاوران ارشد «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به خاطر آنچه رفتار ناشایست این وزارتخانه با یوانوویچ نامید، استعفا داد.

یوانوویچ  با انتقاد از دیپلماسی دولت ترامپ گفت، در دوره ریاست‌جمهوری او وزارت امور خارجه «از درون تهی شده و مورد حمله قرار گرفته است» و برایش «باورنکردنی» بوده که به‌خاطر تصمیمی بر اساس «ادعاهای غلط و بی‌پایه و اساس، توسط افرادی که به روشنی انگیزه‌های سوال برانگیزی داشتند» از مقام خود برکنار شود.

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه بیان داشت هنگام برکناری‌اش «جان سولیوان» معاون وزیر امور خارجه به او گفته بود با وجود این‌که «خطایی از او سر نزده است»، ترامپ چندماه است که برای کنار گذاشتنش اعمال فشار می‌کند.

یوانوویچ که تصدی سفارت آمریکا در سه کشور مختلف را در زمان سه رئیس‌جمهور مختلف آمریکا تجربه کرده است گفت: «من ۳۰ سال با افتخار به این ملت خدمت کرده‌ام».

سفیر سابق اوکراین درباره وکیل ترامپ گفت: «از انگیزه‌های آقای جولیانی برای حمله به من چیزی نمی‌دانم اما افرادی که رسانه‌ها از آن‌ها به عنوان رابط‌های آقای جولیانی نام برده شده است ممکن است بر این باور بوده‌اند که جاه‌طلبی‌های مالی شخصی‌شان به خاطر سیاست‌های ما علیه فساد در اوکراین با مانع مواجه شده است».

روز چهارشنبه، «لو پارناس» و «ایگور فرومن» از دستیاران «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ که به او در پیدا کردن شواهد علیه «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ کمک می‌کردند، به اتهام دسیسه‌چینی و جمع‌آوری کمک‌های خارجی برای کمپین انتخاباتی ترامپ بازداشت شدند.

برکناری سفیر آمریکا در اوکراین اندکی پس از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ جونیور» فرزند ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر متحدان محافظه‌کار کاخ سفید یوانوویچ را به مخالفت با سیاست‌های واشنگتن متهم کرده و مدعی شدند که او که در دولت پیشین آمریکا به این سمت منصوب شده، طرفدار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق و «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری است.

اکنون با افشای پرونده اوکراین‌گیت، مشخص شده است علت برکناری یوانوویچ چیزی فراتر از ادعاهای پیشین است. ماه گذشته میلادی یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا افشا کرد که ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کرده است به او کمک کند تا  بایدن رقیب انتخاباتی وی در سال ۲۰۲۰  را از میدان به در کند.

این اتهامات موجب شد «نانسی پلوسی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را اعلام کند.

انتهای پیام/م

نظر شما