شناسهٔ خبر: 35895317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شهادت ماری یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا علیه ترامپ

سفیر سابق آمریکا در اوکراین به بازرسان کنگره گفت، ترامپ پس از "کمپینی هماهنگ شده علیه او" که شامل اتهاماتی بی‌اساس بود، او را به واشنگتن فراخواند.

صاحب‌خبر -

استیضاح ترامپ

ماری یوانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین اظهار کرد، جان سولیوان، معاون وزیر امور خارجه به او گفت که "خطایی از او سر نزده و فراخواندن او مانند موقعیت‌های دیگری که سفرا را برای دلیل خاصی فراخوانده، نیست".

به گزارش پایگاه خبری هیل، یوانوویچ در شهادت خود در برابر کنگره آمریکا اظهار کرد، سولیوان گفت که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا "اعتمادش را نسبت به من از دست داده و دیگر نمی‌خواهد به عنوان سفیرش فعالیت کنم".

این سفیر سابق همچنین گفت، وزارت امور خارجه "از تابستان سال ۲۰۱۸ از سوی رییس جمهور برای برکناری من تحت فشاربوده است".

سفیر سابق آمریکا

روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست بیانیه آغازین یوانوویچ را که در برابر سه کمیته کنگره در تحقیقات استیضاح علیه ترامپ بیان شد، منتشر کردند.

چندی پیش گزارش شد که دونالد ترامپ در تماس تلفنی که اواخر ماه ژوئیه با همتای اوکراینی خود داشته، از این رئیس‌جمهوری درخواست کرده که درباره احتمال "فساد" جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ و پسرش تحقیقاتی انجام دهد. این مساله که جنجال‌های بسیاری را به دنبال داشته، اکنون هدف تحقیقات استیضاح ترامپ قرار گرفته است.

یوانوویچ از برکناری خود به شدت ابراز غافلگیری کرد و گفت، در حالی که می‌دانسته "بر مبنای میل رییس جمهور این فعالیت را بر عهده داشته، نمی‌توانسته باور کند که دولت آمریکا بنا به ادعاهای بی‌اساس و نادرستی یک سفیر را برکنار کرده که از سوی افرادی که به روشنی انگیزه‌های سوال‌براگیزی داشته‌اند، بیان شده‌ است".

اوکراین

او همچنین درباره اقداماتی از سوی رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ در زمینه برکناری‌اش توضیح داد و این اقدامات را "حمله" توصیف کرد.

وی اظهار کرد که دیدارهای انگشت‌شماری با جولیانی داشته اما دو تن از افراد وابسته به جولیانی که روز چهارشنبه به خاطر اتهامات مالی دستگیر شدند، ممکن است نقشی در برکناری او داشته باشند.

یوانوویچ گفت: با احترام به جولیانی، من ارتباطات محدودی با وی داشته‌ام که آن‌ طور که به خاطر دارم جمعا سه بار بوده است. انگیزه‌های جولیانی را برای حمله به خودم نمی‌دانم اما اشخاصی که در رسانه‌ها به عنوان وابستگان جولیانی از آن‌ها یاد شده، ممکن است بر این باور بوده باشند که اهداف مالی شخصی‌شان توسط سیاست مبارزه با فساد ما در اوکراین تهدید می‌شود.

یوانوویچ افزود، ترویج "تئوری‌های توطئه بی‌اساس" سیاست خارجی آمریکا را تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: این آسیب زمانی صورت می‌گیرد که منافع شخصی، دیپلمات‌های حرفه‌ای را به خاطر نفع خودشان و نه نفع مردم دور بزنند.

سفیر سابق آمریکا در اوکراین گفت: اقدامات ما هدف دفع منافع مفسدانه در اوکراین را دنبال می‌کرد و سرانجام در این کار موفق شد.

وی افزود، برکناری‌اش در "دورانی چالش‌برانگیز در روابط دوجانبه" و در زمانی صورت گرفت که سفارت آمریکا در اوکراین به دلیل انتخاب رییس جمهور تازه در این کشور، بیشترین نیاز را به "ادامه فعالیت" داشت.

او در بیانیه آغازینش بر ابراز نگرانی درباره حمایت دولت ترامپ از وزارت امور خارجه نیز تمرکز داشت و گفت، این باور اساسی که دولت از دیپلمات‌هایش حفاظت خواهد کرد "دیگر درست نیست".

یوانوویچ گفت:امروز شاهد آن هستیم که وزارت امور خارجه از درون مورد حمله قرار گرفته است. رهبری وزارت خارجه و کنگره باید برای دفاع از این نهاد و هزاران کارمند وفادار و کارآمد آن اقدام کنند.

او به رغم انتقاد از دولت ترامپ تاکید کرد، این ایده که او نسبت به ترامپ "وفادار نبوده"، "خیالی" است و اتهام مطرح شده درباره اینکه به کارمندان سفارت دستور داده که فرمان ترامپ را به خاطر احتمال استیضاح او نادیده بگیرند، تکذیب کرد.

یوانوویچ همچنین تکذیب کرد که فهرستی را از نام افرادی که "نباید تحت پیگرد قانونی" قرار بگیرند، در اختیار یوری لوتسنکو، دادستان کل سابق اوکراین قرار داده است تا در خصوص آنان تحقیقات انجام ندهد./ایسنا

نظر شما