شناسهٔ خبر: 35889391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دو دستیار جولیانی بازداشت شدند

سیگنال خطرناک به ترامپ

دنیای اقتصاد : ترامپ گفته است که قصد ندارد در مورد استیضاح با مجلس نمایندگان همکاری کند اما این به معنای آن نیست که سایر بخش‌های حاکمیت آمریکا دست روی دست بگذارند تا تحقیقات در این زمینه ناکام یا ناقص بماند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته در مورد «اوکراین گیت» دادستان‌های فدرالی آمریکا روز پنج‌شنبه فاش کردند دو مرد را که برای ترامپ اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند، دستگیر کردند که هر دو نیز از دوستان رودی جولیانی و یکی اوکراینی و دیگری بلاروسی است.

صاحب‌خبر -

 این دستگیری‌ها یک سیگنال خطرناک برای تکمیل پرونده ترامپ درباره اوکراین گیت به حساب می‌آید. دادستانی نیویورک گفت که لـِو پارناس زاده اوکراین، و ایگور فرومن زاده بلاروس، که با رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ ارتباط داشتند، در فرودگاه بین‌المللی دالس واشنگتن، بازداشت شده‌اند. بازداشت‌ها روز قبل از اعلامیه دادستانی نیویورک صورت گرفته است. این دو با اتهام‌هایی مانند توطئه، اظهارات نادرست به کمیسیون انتخاباتی فدرال و دستکاری در اسناد روبه‌رو شده‌اند. پارناس و فرومن، به‌طور مشخص به انتقال پول خارجی به نامزدهای انتخابات در سطح ایالتی و فدرال متهم هستند. دادستانی می‌گوید لو پارناس و ایگور فرومن در فرودگاه درحالی بازداشت شده‌اند که بلیت یک‌طرفه‌ای به مقصد وین در اختیار داشتند و قرار بود به جای دیگری که نامی از آن برده نشده است، بروند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، گفته این دو نفر را نمی‌شناسد و این موضوع هیچ ارتباطی با وی ندارد. با این حال تصاویری از حساب‌های کاربری اجتماعی متعلق به لـو پارناس، او را در چند دیدار با ترامپ و پسرش دونالد ترامپ جونیور و برخی افراد دیگر نشان می‌دهد.

در کیفرخواست علیه پارناس و فرومن آمده است که آنها منبع اهداکننده کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی را پنهان کرده‌اند. این اقدام با «پولشویی ارزهای خارجی از طریق حساب‌های بانکی» به نام شرکت‌ها و به‌کارگیری نام افرادی به‌جز نام اصلی اهداکنندگان انجام شده ‌است. در این کیفرخواست گفته شده هدف این دو پیشبرد منافع مالی شخصی و منافع سیاسی دست‌کم یک مقام دولتی اوکراین که با همدیگر همکاری داشتند، بود. به گزارش «پروژه اطلاع‌رسانی در مورد فساد و جرائم سازمان‌یافته» (OCCRP)، این دو مظنون هستند که در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۵۷۶ هزار دلار به کارزارهای مختلف انتخاباتی مربوط به نامزدهای جمهوری‌خواه واریز کرده‌اند. از جمله بخش بزرگی از این پول به حساب یکی از عمده‌ترین کمیته‌های حامی دونالد ترامپ واریز شده ‌است. گروه ناظر «مرکز امور قانونی کارزار انتخابات» در آمریکا، در ژوئیه ۲۰۱۸ شکایتی را تقدیم «کمیسیون انتخاباتی فدرال» کرده ‌است. بنابر کیفرخواست دادستانی، فرومن و پارناس به تامین مالی یک عضو کنگره که نام او برده نشده، یاری رسانده‌اند و هدف این بوده که به کمک او تلاش کنند ماری یووانوویچ، سفیر وقت آمریکا در اوکراین، برکنار یا فراخوانده شود. یووانوویچ در ماه مه، چند ماه پیش از پایان ماموریت رسمی‌اش، به واشنگتن فراخوانده شد.

بنا بر اظهارات مقام اطلاعاتی که از مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین شکایت کرده، رابطه ماری یووانوویچ با رودی جولیانی و یوری لوتسنکو، دادستان پیشین اوکراین مساعد نبود. اظهارات مقام اطلاعاتی در مورد مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین آغازگر روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا بود.با این حال ترامپ همچنان از عملکرد خود در برابر موضوع اوکراین دفاع می‌کند و می‌گوید که کار خلاف عرفی انجام نداده است اما موضوعی که هم‌اینک مطرح شده این است که «سیاست خارجی در سایه» توسط دوست شفیق وی رودی جولیانی پیش می‌رود. به گفته کارشناسان، تحولات اخیر یکی دیگر از نمونه‌هایی است که نشان از درهم‌ریختگی سیاست خارجی کاخ سفید دارد و این موضوع می‌تواند آینده ترامپ را به خطر بیندازد.

روند استیضاح در آمریکا درباره اوکراین گیت زمانی کلید خورد که یکی از ماموران سیا که برای کاخ سفید کار می‌کرد، نسبت به گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی هشدار داد و گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا کمک‌های نظامی به اوکراین را منوط به پیشبرد پرونده‌ای علیه پسر جو بایدن کرده که در اوکراین عضو هیات‌مدیره یک شرکت گازی بوده است. پرونده اخیر نشان می‌دهد که چگونه جولیانی با این دو خارجی برای آسیب‌رساندن به دموکرات‌ها همکاری داشته است.

نقش این دو در برکناری سفیر وقت آمریکا در اوکراین نشان از دخالت خارجی در سیاست‌های آمریکا دارد. همچنین نقش این دو خارجی در فسادهای مربوط به کارزارهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان به این پرونده ابعاد تازه‌تری بخشیده است. ویلیام سوینی، افسر عالی‌رتبه اف‌بی‌آی روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «مردم آمریکا شایسته هستند تا انتظار یک کارزار انتخاباتی بدون فساد را شاهد باشند، بدون اینکه پای منافع خارجی در میان باشد.» او افزود: «قوانین ما نشان می‌دهد ما چه ملتی هستیم. این اتهامات تنها مربوط به یک تخلف مدنی ساده نیست، بلکه این تحقیقات به رفتارهای فاسد و قانون‌شکنانه‌ای مربوط می‌شود که عامدانه صورت گرفته است.»

در متن اتهامات، نام نماینده کنگره‌ای که کمک مالی دریافت کرده به‌عنوان «نماینده کنگره۱» آورده شده است. اما ردیابی کمک‌های مالی نام نماینده مطرح نشده را به پیت سشنز، نماینده سابق مجلس نمایندگان از تگزاس می‌رساند که در سال ۲۰۱۸ در یک نامه تند از مایک پمپئو خواسته بود تا این سفیر از کار برکنار شود. البته سشنز در همان سال در انتخابات مجدد شکست خورد و درباره تحولات اخیر نیز اظهار کرد نام مرموزی که در پرونده آورده شده است، مربوط به او نیست و هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده است. او در ادامه تصریح کرد: او با دو نفر در مورد استقلال انرژی اوکراین جداگانه صحبت کرده و با همکاران نیز چند جلسه در کنگره داشته و متوجه شده است که سفیر اوکراین تلاش‌های دونالد ترامپ را در این زمینه تضعیف می‌کند. برخی دیگر اما بر این باورند که ماری یووانوویچ قصد داشته تا تلاش‌های متحدان ترامپ در زمینه پرونده‌سازی علیه ‌هانتر بایدن را ناکام بگذارد. حالا دموکرات‌های مجلس نمایندگان قصد دارند تا تلاش‌ها برای برکناری ماری یووانوویچ را به پرونده اوکراین گیت مرتبط سازند. آنها می‌خواهند بدانند این برکناری به‌دلیل اعمال نفوذ ترامپ برای پیشبرد این پرونده بوده است یا نه.  در شرایط فعلی پارناس و فرومن دو شاهد برای تحقیقات استیضاح ترامپ به حساب می‌آیند و قرار است روز پنج‌شنبه توسط نمایندگان مجلس نمایندگان مورد تحقیق و بازپرسی واقع شوند.

 

نظر شما