شناسهٔ خبر: 35887314 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

جایزه نوبل ادبیات 2019 و 2018 به دو نویسنده اتریشی و لهستانی رسید

حسین مرادی / theguardian

صاحب‌خبر -

جایزه نوبل ادبیات 2019 به نویسنده اتریشی به نام پیتر هاندکه رسید. نوبل ادبیات سال 2018 نیز که در سال گذشته اعطا نشد به نویسنده لهستانی به نام اولگا تورکاچوک تعلق گرفت.

جایزه نوبل ادبیات یکی از مطرح‌ترین جوایز ادبی در جهان محسوب می‌شود، اما جایزه نوبل ادبیات سال 2018 با توجه به رسوایی اخلاقی و مالی در آکادمی سوئد به عنوان نهاد تعیین کننده به کسی تعلق نگرفت. از این رو جایزه سال گذشته به شاعر 57 ساله لهستانی به نام اولگا تورکاچوک (Olga Tokarczuk) رسید و پیتر هاندکه (Peter Handke) شاعر 76 ساله اتریشی نیز موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات سال 2019 شد.

آشنایی با برندگان نوبل ادبیات 2019 و 2018

نوبل ادبیات سال 2018 به اولگا تورکاچوک به عنوان نویسنده، شاعر و کنشگر اجتماعی و روشنفکر لهستانی رسید. وی همچنین در سال 2018 برای رمان پروازها موفق به دریافت جایزه بوکر بین‌المللی شد. اولگا تورکاچوک به واسطه این اثر جایزه نایک (NIKE) لهستان را به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی این کشور نیز به دست آورد. وی که مدرک روانشناسی خود را از دانشگاه ورشو لهستان کسب کرده به دلیل لحن اسطوره‌ای آثار خود بسیار معروف شده است.

نوبل ادبیات سال 2019 به پیتر هاندکه رسید که یک نمایشنامه‌نویس، داستان‌نویس و مترجم اتریشی بوده و قبل از آن موفق شد جوایز معتبری چون جایزه کافکا و جایزه گئورگ بوشر را به دست آورد. گفتنی است علی اصغر حداد، مترجم مطرح آلمانی به فارسی یکی از آثار آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است.

آکادمی سوئد با انتشار یادداشت کوتاهی در خصوص دلیل اهدا جایزه نوبل به این نویسندگان اعلام کرد اولگا تورکاچوک از خیال‌انگیزی روایی بهره می‌برد که در کنار شورمندی درونی آثاری را خلق می‌کند که از مرزهای یک نوع زندگی خاص عبور می‌کند. پیتر هاندکه نیز برای ایجاد چنین آثاری که بسیار تاثیرگذار هستند از نبوغ زبان‌شناختی و منحصربه‌فرد خود استفاده می‌کند که به نوعی در تجربیات بشری جستجوی عمیقی را انجام می‌دهد. گفتنی است به برندگان نوبل ادبیات جایزه‌ای به مبلغ 9 میلیون کرون سوئد برابر با 900 هزار دلار آمریکا اهدا می‌شود و جایزه این نویسندگان در ماه دسامبر به همراه لوح مخصوص به آنها اعطا خواهد شد.

نظر شما