شناسهٔ خبر: 35881891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قصرشیرین دیشب بیدار بود

قصرشیرین- ایرنا- مرز رسمی خسروی در نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلا شب‌گذشته و صبح امروز (جمعه) باحجم انبوه و غیرمنتظره زائران مواجه شده‌ و هرلحظه بر تعداد زائران در مسیرهای منتهی به این مرز افزوده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اکنون جاده‌های منتهی به مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین مملو از حضور زائرانی است که برای عزیمت به کربلا در تلاشند خود را به نقطه صفر مرزی برسانند.

از صبح امروز طبق گزارش‌های رسیده و مشاهدات صورت گرفته مسیر پاتاق در جاده کرمانشاه به قصرشیرین با ترافیک سنگینی مواجه است و پلیس نیز از زائران خواسته برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد به مرز خسروی مراجعه نکنند.

هرلحظه بر سیل جمعیت زائران در نقطه صفر مرزی خسروی افزوده می‌شود و از قصرشیرین به سمت مرز خسروی نیز شاهد حضور زائرانی هستیم که مسیر ۲۰ کیلومتری قصرشیرین تا مرز را منتظر اتوبوس‌ها نمانده و با پای پیاده در تلاشند خود را به نقطه صفر مرزی برسانند.

موکب‌های برپا شده در قصرشیرین نیز از چند روز گذشته کار پذیرایی از زائران اربعین حسینی را برعهده دارند و از شب گذشته نیز تلاش خود را پذیرایی از زائران دوچندان کرده‌اند به گونه‌ای قصرشیرین دیشب را خواب نداشت و مملو از تردد زائران بود.

با توجه به نزدیکی مسیر خسروی تا کربلای معلا بیشترین زائران قصرشیرین را استان‌های شمالی و مرکزی کشور تشکیل می‌دهند و محدودیت ساعات تردد و پذیرش زائران از سوی کشور عراق باعث شده که شاهد ازدحام زائران در قصرشیرین و مرز خسروی باشیم.

فعالیت مرز خسروی طبق توافق صورت گرفته با کشور عراق از هفت صبح تا ۱۶ بعداز ظهر اعلام شده و همین محدودیت باعث حضور شبانه زائران در قصرشیرین شده است.

 مسئولان ستاد اربعین استان کرمانشاه برای مدیریت وضعیت موجود به ناچار محدودیت‌های ترافیکی در مسیر تردد زائران از اسلام‌آباد غرب به سمت مرز خسروی را اعلام کرده‌اند و در برخی از ساعات شبانه روزبه طور موقت مسیرها بسته می‌شود.

ازدحام و شلوغی مسیر همچنین به دلیل کمبود اتوبوس در آن‌سوی مرز برای انتقال زائران است که البته اتوبوس های ایرانی برای کمک به اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عراقی در منذریه اضافه شده است.

شب گذشته مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسکان جمعیت هلال احمر، سپاه و دیگر نهادها مملو از جمعیت زائرانی بود که در قصرشیرین اسکان یافتند به طوری که ۲۰ هزار تن از زائران در مراکز اسکان یافته و برخی از زائران نیز خود با برپا کردن چادرهای مسافرتی و یا پهن‌کردن زیرانداز در کف خیابان‌ها اسکان یافتند.

مردم قصرشیرین نیز به طور خودجوش با برپا کردن ستادهای مردمی برای پذیرایی از زائران بسیج شده اند، با وجود جمعیت زیاد زائران تلاش مسئولان ستاد اربعین و موکب‌ها در خدمات رسانی و پذیرایی از زائران با آب و غذا قابل ستایش است.

 با توجه به گرمی هوای شهرستان مرزی قصرشیرین، خادمان زائران اربعین در قصرشیرین با آب خنک و شربت از زائران مسیر پذیرایی می‌کنند.

همچنین ظرفیت پارکینگ‌های قصرشیرین نیز در حال اشباع است و این سیل جمعیت عاشقان و زائران امام حسین در قصرشیرین، اولین سالی است که خسروی برای این حماسه میلیونی بازگشایی شده و حضور مردم بسیار چشمگیر است. 

طبق گفته استاندار کرمانشاه، زائرانی که مرز خسروی را برای تردد و عزیمت به عراق انتخاب می‌کنند باتوجه به ظرفیت محدود تردد روزانه به مدت هفت ساعت، یک شب یا ۲ شب را باید در قصرشیرین بمانند و هر روز نیز از ساعت سه بعداز ظهر مسیر قصرشیرین به مرز خسروی مسدود می‌شود.

تلاش نیروهای مرزبانی، پلیس، مسئولان ستاد اربعین، پارکینگ‌ها، ستاد اربعین، موکب‌ها و نیروهای خودجوش مردمی، ارتش و سپاه و همچنین دیگر گروه‌ها و ادارات خدمات رسان برای خدمت رسانی به زائران نیز بسیار پررنگ و چشمگیر است.

عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه به درخواست مسئولان عراقی متوقف و از دوشنبه پانزدهم مهرماه از سرگرفته شد.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۸، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.      

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.      

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۸۰۶۶/۳۰۱۲   

گزارش از نازنین باباخانی 

نظر شما