شناسهٔ خبر: 35880801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مخالفت نماینده عضو جبهه پایداری با شفاف شدن عملکرد شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی

ایلنا نوشت: سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به رای نمایندگان به فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» گفت: به این دلیل که فوریت این طرح در مجلس مطرح بود، جای این نبود که پیرامون ایرادات صحبت شود، چون در کار بعضی از این نهادها ما نمی‌توانیم دخالت کنیم و خودشان آیین‌نامه داخلی دارند و مطابق آیین نامه خود عمل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

سیدحسین نقوی حسینی درباره اینکه چرا تاکنون سه طرح شفافیت در مجلس مطرح شده است و فکر می‌کنید تفاوت آن‌ها در چیست؟، گفت: سه طرح تاکنون در زمینه شفافیت مطرح شده است. دوتا از این طرح‌ها در صحن علنی رای نیاورد اما آخرین طرح یک فوریتش تصویب شد و رای خوبی هم آورد و تقریبا همه نمایندگان با رای خود نشان دادند که موافق هستند.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: این طرح جدید که به تصویب رسید شفافیت در زمینه تمام نهادهای تقنینی که تصمیم‌گیر هستند را مطرح کرده بود. کلیات طرح را همه پذیرفتند و امضا هم کردند اما ایراداتی دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: به این دلیل که فوریت این طرح در مجلس مطرح بود، جای این نبود که پیرامون ایرادات صحبت شود، چون در کار بعضی از این نهادها ما نمی‌توانیم دخالت کنیم و خودشان آیین‌نامه داخلی دارند و مطابق آیین نامه خود عمل می‌کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نهادها که امکان دخالت مجلس در کار آنان وجود ندارد، گفت: به عنوان مثال ما نمی‌توانیم برای شورای نگهبان تعیین تکلیف کنیم، همچنین برای شورای عالی امنیت ملی نمی‌توانیم تعیین تکلیف کنیم. این‌گونه نهادها خودشان آیین‌نامه داخلی دارند. در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلا مجلس نمی‌تواند در مصوباتش هم دخالت کند. خودش می‌تواند درباره یک موضوع بحث کند، مصوب و آن را ابلاغ کند.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم بیان کرد: بنابراین این ایرادات وجود دارد و اگر به صحن بیاید قطعا با اخطار قانون اساسی مواجه می‌شود و حتی اگر مصوب هم شود شورای نگهبان راجع به این موارد قطعا ایراد خواهد گرفت. اما مجلس با کلیت طرح موافقت کرد، چون مجلس نشان داد با شفافیت موافق است.

نقوی‌حسینی در پاسخ به این سوال که اگر فرض را بر این بگیریم که مجلس می‌تواند در آیین‌نامه این نهادها دخالت کند آیا شما با شفافیت در این نهادها موافق هستید؟، گفت: وقتی کسانی امضا می‌کنند و رای می‌دهند یعنی با شفافیت کاملا موافقند.

وی در پاسخ به این سوال که منظور از این سوال‌ شفافیت در همین نهادهایی هستند که شما از آن نام بردید، با اشاره به قانون اساسی کشور اظهار داشت: اگر شورای نگهبان بگوید این طرح خلاف قانون اساسی است، خلاف قانون اساسی است. اگر شورای نگهبان ایراد نگرفت بله موافقیم. چه اشکالی دارد؟

۲۱۷۲۱۷

نظر شما