شناسهٔ خبر: 35879951 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آخرین تحولات مرز خسروی؛

استقبال زائران حسینی از خسروی غافلگیرکننده بود

کرمانشاه- با نزدیک شدن به اربعین حسینی، سیل جمعیت زائران حسینی به سمت مرزهای خروجی کشور روانه شده و استقبال بی نظیر این زائران از مرز خسروی، عراقی ها را غافلگیر کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: خسروی این روزها و در آستانه اربعین، حال و هوای دیگری دارد و بسیاری از زائران از اقصی نقاط کشور قدیمی ترین و کوتاه ترین مسیر را انتخاب کرده اند تا در ابعین سرور و سالار شهیدان در کربلای معلی حاضر بوده و در همایش بزرگ اربعین شرکت کنند.

استقبال زوار از مرز خسروی عراقی‌ها را غافلگیر کرد

حجم بالای حضور زائران در خسروی با وجود اینکه کمتر از یک هفته از آغاز ترددها از  این مرز می گذرد عراقی ها را غافلگیر کرد و طبق اعلام صورت گرفته تا روز گذشته زائران زیادی از طریق این مرز راهی عتبات عالیات شدند.

حضور پرحجم زائران در آن سوی مرز عراقی ها را که پیش بینی این حضور را نداشتند، غافلگیر کرد و با استقبال صورت گرفته از طرف زائران ایرانی، با کمبود اتوبوس مواجه شدند.

طبق اخبار رسیده به خبرنگار مهر حدود ۲۰۰۰ یا ۳۰۰۰ زائر ایرانی در خاک عراق منتظر اتوبوس بوده و پایانه مرزی خسروی هم مملو از زائرانی است که در انتظار خروج از مرز هستند.

خروج ۲۵ هزار زائر از مرز خسروی

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، از خروج ۲۵ هزار زائر از مرز خسروی طی روز گذشته خبر داد و گفت: برای جابجایی زوار اربعین، در کرمانشاه مشکل کمبود اتوبوس نداریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه مشکل کمبود اتوبوس برای جابجایی زوار را مربوط به طرف عراقی دانست.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از استانهای معین به مرز خسروی عازم شدند تا در خاک عراق زوار اربعین را جا به جا کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: بیش از ۴۰۰۰ زائر نیز در پایانه مرز خسروی مستقر و در انتظار خروج هستند.

اعمال محدودیت تردد برای کامیون‌ها در محورهای کرمانشاه

سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه  نیز از اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای انواع کامیون‌ها در برخی از محورهای استان به منظور تردد بهتر زائران اربعین حسینی خبر داد.

وی افزود: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، تردد انواع کامیون از محورهای کرمانشاه به اسلام آبادغرب و اسلام آبادغرب به قصرشیرین و پل دختر ممنوع است.

این مسئول ادامه داد: این ممنوعیت تردد شامل کامیون هایی که حامل مواد سوختی و فاسد شدنی هستند، نمی شود و اجازه تردد خواهند داشت.

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این ممنوعیت تردد از روز پنجشنبه ۱۸ مهر تا روز چهارشنبه اول آبان در محورهای یاد شده اعمال می شود.

این مسئول دلیل این تصمیم را افزایش بی سابقه تردد زائران از محورهای استان به سمت مرزهای خسروی در قصرشیرین و مهران در استان ایلام عنوان کرد.

وی در پایان با تاکید بر جلوگیری پلیس راه از تردد کامیون ها، گفت: با رانندگانی که وارد محورهای ممنوعه شود برخورد خواهد شد.

شمار زوار کرمانشاهی در سامانه سماح از مرز ۴۸ هزار نفر گذشت

حامد دارابی، مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس آخرین آمار موجود در سامانه سماح، شمار افراد ثبت نام شده از استان کرمانشاه برای حضور در پیاده روی اربعین به ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه عنوان کرد: مشکلی در ثبت نام و تردد زوار اربعین وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به تردد زوار از مرز گفت: در ساعات ۷ تا ۱۱ صبح ازدحام جمعیت وجود دارد اما از ساعت ۱۱ تا ۱۶ تردد به صورت روان انجام می شود.

وی عنوان کرد: برای انتقال زوار اربعین از مرز به منذریه خودروهای عراقی و ایرانی به اندازه کافی وجود دارد.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه با بیان اینکه شمار دفاتر زیارتی برای انجام ثبت نام زوار اربعین کافی است، گفت: با توجه به انجام ثبت نام های اینترنتی تعداد دفاتر زیارتی برای ثبت نام زوار کفایت می کند.

این مسئول تصریح کرد: در سال گذشته ۴۰ هزار زائر کرمانشاهی برای پیاده روی اربعین نام نویسی کردند.

فعالیت ۹۵ گشت خودرویی و موتوری پلیس راهور در مسیر تردد زوار

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه نیز از فعالیت ۹۵ گشت خودرویی و موتوری پلیس راهور در مسیر تردد زوار در این استان خبر داد.

وی اظهار داشت: از مجموع گشت های به کارگیری شده ۵۲ تیم موتوری و ۴۳ تیم خودرویی است، ضمن اینکه ۱۶۴ نیروی پیاده نیز در سطح معابر شهری حضور دارند.

وی ادامه داد: این نیروها از شهر کنگاور تا خسروی حضور دارند و به کار روانسازی ترافیک و هدایت خودروها به نقاط مناسب در هنگام ازدحام جمعیت می پردازند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه تصریح کرد: بیشتر توقف زائران اربعین در شهرهای مسیری کرمانشاه در بیستون، ماهیدشت، حمیل و قصرشیرین است که عموما زائران برای استراحت ساعت یا ساعت هایی را توقف می کنند.

این مسئول با بیان اینکه در بقیه شهرها تردد خودروها روان است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: از زائران تقاضا می کنیم که در هنگام توقف برای استراحت از توقف به شکل دوبله و یا استقرار در مسیرهای کور که باعث ایجاد گره های ترافیکی می شود خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به نصب بنرهایی در سطح شهرهای استان که حاوی پیام های ترافیکی هستند، خاطرنشان کرد: از طریق رادیو اربعین و رادیو کرمانشاه اطلاع رسانی لازم در خصوص وضعیت ترافیکی شهرها به آگاهی شهروندان می رسد.

افزایش تعداد گیت‌های خروجی در پایانه مرزی خسروی

سردار علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از افزایش تعداد گیت‌های خروجی در پایانه مرزی خسروی خبر داد.

وی در حاشیه بازدید از پایانه خسروی بر فراهم بودن امکانات و زیرساخت های لازم برای تردد زائران از مرز خسروی تاکید کرد و اظهار داشت: به منظور تسهیل در تردد زوار، تعداد گیت های فعال از ۴۰ به ۶۰ مورد رسید.

وی افزود: ۵۰ دستگاه اتوبوس کار انتقال زوار از پارکینگ ها تا سه راهی نصرآباد و از آنجا تا پایانه مرزی خسروی را انجام می دهند و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز برای انتقال زوار در منذریه عراق به سمت بغداد و سپس کربلا مستقر هستند.

رئیس پلیس کرمانشاه تاکید کرد: هیچ خودرویی از سه راهی نصرآباد به سمت پایانه مرزی خسروی اجازه تردد نخواهد داشت.

سردار جاویدان یادآور شد: زائران بعد از خروج از مرز خسروی با هماهنگی های صورت گرفته به منطقه جدید الشط (حسینیه) در نزدیکی بغداد منتقل و از آنجا به کربلا اعزام خواهند شد.

این مقام انتظامی بیان داشت: تمهیدات لازم برای انتقال روان زوار به سمت بغداد اندیشیده شده و از بغداد تا کربلا نیز با اعلام آمادگی طرف عراقی هر ساعت ۶ هزار نفر منتقل می شوند.

وی از نصب ۵ هزار تابلوی ایمنی در راه های استان با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد و گفت: نیروهای گشتی پلیس نیز به صورت ۲۴ ساعته در جاده ها حضور دارند و در صورت نیاز به کمک زائران خواهند شتافت.

سردار جاویدان از زائران خواست تا ضمن همکاری با پلیس و عمل به توصیه های آنان، از پارک خودرو در حاشیه شهر قصرشیرین و معابر عمومی خودداری و از پارکینگ های موجود استفاده کنند.

نظر شما