شناسهٔ خبر: 35878387 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع ترکیه با همتایان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی

تهران - ایرنا - وزیر دفاع ترکیه در تماس‌های جداگانه با همتایای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خود درباره حملات آنکارا به شمال شرق سوریه گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد جمعه در تماس‌های تلفنی جداگانه با «مارک اسپر»، «بن والاس» و «فلورانس پارلی» وزیران دفاع آمریکا، انگلیس و فرانسه درباره تحولات اخیر در سوریه گفت‌وگو کرد.

براساس گزارش تارنمای رسمی وزارت دفاع ملی ترکیه، در این گفت‌وگوها که با محوریت امنیت و صنایع دفاعی انجام شد، آکار همتایای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خود را در جریان اهداف و تحولات عملیات کشورش در شمال شرق سوریه قرار داد.

وزیر دفاع ترکیه در این تماس‌ها ادعا کرد که هدف از این عملیات پایان دادن به موجویت تروریست‌ها و ایجاد گذرگاه صلح برای بازگرداندن آوارگان سوری ساکن در ترکیه به کشورشان است.

وی با توصیف ترکیه به عنوان تنها عضو ناتو که رودررو با تروریست‌های داعش جنگیده، تاکید کرد که تروریست‌ها تنها اهداف این عملیات هستند و آنکارا نهایت دقت و حساسیت را برای جلوگیری از آسیب دیدن شهروندان بی‌گناه، بناهای تاریخی، دینی و مذهبی و همچنین نیروهای دیگر کشورها در منطقه به کار خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که عملیات ارتش این کشور در حمله جدید علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ)، «چشمه صلح» نام دارد.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کوپنهاگ پایتخت دانمارک، خواستار کاهش تنش در شمال شرق سوریه شد. وی گفت: می‌خواهم نگرانی عمیق خود را از افزایش تنش در شرق سوریه ابراز کنم.کاهش تنش [در این منطقه] مطلقا ضروری است.

گوترش افزود: عملیات نظامی باید همواره با رعایت منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد؛ و من از مسائل انسانی در ارتباط با تلفات و آوارگی که در حال روی دادن است، نگرانم.

شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه نشستی غیرعلنی درباره این اقدام ترکیه برگزار کرد که در نهایت به دلیل مخالفت روسیه و آمریکا با «محکوم کردن» این اقدام، بیانیه پایانی به تصویب نرسید.

اما پنج عضو اروپایی شورای امنیت که این بیانیه را پیشنهاد داده بودند، در بیانیه‌ای جداگانه و مشترک خواستار توقف فوری حملات ترکیه به سوریه شدند.

پیشتر، ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده بود.

نظر شما