شناسهٔ خبر: 35876664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

نتیجه قمار محسن چاوشی چه می‌شود؟

آلبوم «قمار باز» محسن چاوشی، پس از پشت سر گذاشتن حواشی فراوان هنوز نتوانسته نظر شورای شعر و ترانه را تغییر دهد و مجوز بگیرد.

صاحب‌خبر -
صراط:

ششم مرداد ۹۸ بود که محسن چاوشی از انتشار آلبوم تازه خود با نام «قمار باز» خبر داد. آلبومی که ترانه‌های آن، از اشعار مولانا و سعدی بود. همه منتظر تایید شدن این آلبوم از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند که تهیه‌کننده آلبوم «قمارباز» از مشکلاتی که بر سر راه صدور مجوز این آلبوم خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین آنطور که هادی حسینی تهیه‌کننده کار می‌گفت مشکل اصلی نام آلبوم «قمارباز» بود که براساس آهنگ اصلی انتخاب شده بود، هم یکی از بیت‌های ترانه اصلی که تا آن موقع معلوم نبود کدام بیت است. حسینی همان زمان که مشکلات مطرح شد، از قول‌ مساعد محمد اللهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی برای رفع مشکل مجوز آلبوم «قمار باز» محسن چاوشی خبر داد اما حالا با گذشت تقریبا دو ماه از آن موضوع هنوز مشکل مجوز آلبوم حل نشده است.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چه ایرادهایی به اشعار مولانا وارد شد؟ هادی حسینی، مدیر برنامه‌های محسن چاوشی در پاسخ به این موضوع به خبرآنلاین گفته بود: «ماجرا این است که خیلی به ماهیت شعر کاری ندارند و فقط به بعضی لغات حساسیت دارند. ماهیت شعر هر چه می‌خواهد باشد. مثلا درباره همین شعر استدلال ما این بود که ماهیت شعر معنوی است اما گفتند یک کلمه باید حذف شود و حرفشان هم این بود که ما که نمی‌توانیم شعر مولانا را تغییر بدهیم اگر شعر دیگری بود می‌شد گفت همین یک کلمه حذف شود اما درباره این شعر، این یک سطر باید حذف شود تا مجوز بگیرد.»

تا اینجا هنوز کسی درباره سطری که محل ایراد دفتر شعر بود چیزی نمی‌دانست تا اینکه سعید بیابانکی، شاعر طنز پرداز کشور و یکی از اعضای دارای حق رای در دفتر شعر توئیتی را منتشر کرد و نوشت: «از کل غزل‌های مولانا صاف رفته‌ای سراغ یک بیت و جنجال راه انداخته‌ای که ارشاد به من مجوز نمی‌دهد. «تو به مرگ و زندگانی هله تا جز او ندانی/ نه چو روسپی که هر شب کشد او به‌یار دیگر» قدیم‌ها نام این کار بازارگرمی بود و امروز شوآف!»

البته این توئیت بسیار زود از صفحه شخصی بیابانکی پاک شد اما قبل از آن توئیت کسی نمی‌دانست کدام بیت مشکل دارد و اولین بار سعید بیابانکی آن بیت را به اشتراک گذاشت و بعد از آن توئیت کسانی که از این موضوع خبر نداشتند پیگیر شده بودند تا ببینند جریان از چه قرار است و کسانی هم که می‌دانستند منتظر نتیجه بودند.

پیگیری این موضوع توسط کاربران ادامه داشت و زمانی که سعید بیابانکی، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی توییتی را منتشر کرد و از مخاطبانش خواست تا یک بیت شعر که بسیار با آن زیسته‌اند را بنویسند. شعرهایی که توییت شد آن چیزی که انتظار می‌رفت نبود. بسیاری از کاربران توییتر زیر آن پست به سراغ همان بیت از مولانا رفته‌ بودند و از آن به عنوان بیتی که با آن زیسته‌اند، یاد کرده و به شیوه‌ای جالب به انتقادِ بیابانکی از چاوشی واکنش نشان دادند.

در این میان محمد اللهیاری مدیر کل دفتر موسیقی در گفتگویی تازه به چیزی که به عنوان پیشنهاد برای مجوز گرفتن «قمارباز» مطرح شده بود، واکنش نشان داد و گفت: «گفته بودند از عوامل تولید خواسته شده کلمه مشخصی را از شعر حذف کنند! آنهم از اثری متعلق به شاعری کلاسیک! مطمئنا هیچ شورایی تحت هیچ شرایطی همچین کاری نمی‌کند و چنین رای‌ صادر نمی‌کند. در نهایت این پیشنهاد مطرح شد که شعری دیگر جایگزین اثر مورد نظر شود.» پس از صحبت‌های مدیر کل دفتر موسیقی مشخص شد شرایطی که برای انتشار این آلبوم به چاوشی اعلام شده است تغییری نخواهد کرد.

سرانجام هادی حسینی که پیش از این از قول مساعد اللهیاری برای حل مشکل در زمانی کوتاه گفته بود درباره اظهارنظر تازه اللهیاری چنین گفت: «هواداران محسن چاوشی بعد از پست سعید بیابانکی حرف‌هایی زدند که تیم دفتر موسیقی فکر می‌کنند این فضاسازی‌ها از طرف محسن چاوشی و ما برنامه‌ریزی شده بوده است، به خاطر همین سوتفاهم پیش آمده در صورتی که ما هیچ واکنشی نشان نداده‌ایم آقای اللهیاری نظرشان تغییر کرده است اما ما سعی می‌کنیم با مذاکره تفاهم برسیم.»

حال با توجه به رویدادهای دو ماه اخیر باید منتظر نتیجه ماند و دید که آیا محسن چاوشی می پذیرد این تحولات در آلبوم جدیدش اعمال شود یا اتفاق دیگری خواهد افتاد.

نظر شما