شناسهٔ خبر: 35872449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

آیا یخ روابط تهران- ریاض آب می‌شود؟

تحولات منطقه خاورمیانه به میزان زیادی متاثر از مناسبات ایران و عربستان در دو سوی خلیج فارس است.اکنون نشانه‌هایی از کاهش تنش میان دو کشور دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نظر می‌رسد تهران و ریاض به سمت کاهش تنش حرکت می‌کنند در آخرین دست از تلاشها برای کاهش تنش میان دو کشور گفته می شود قرار است عمران خان نخست وزیر پاکستان به تهران و ریاض سفر کند. در یک سوی میدان ایران طی سالهای اخیر همواره بر لزوم کاهش تنش و حل و فصل اختلافات در منطقه تاکید داشته و ابتکارات مختلفی هم ارائه کرده است با این حال  ابتکارات ودستی که به نشانه دوستی از سوی ایران دراز شده بود، پاسخ درخوری از سوی عربستان دریافت نکرد.

چند روز پیش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته بود که ترجیح می‌دهد در برابر ایران از راه‌حل‌های سیاسی به جای گزینه نظامی استفاده کند.

بر اساس گزارش ها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از رهبران عراق و پاکستان درخواست کرده است که در مورد تنش زدایی در خلیج فارس با مقامات ایرانی صحبت کنند. پیشنهادی که با استقبال ایران روبرو شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به تلویزیون الجزیره گفت که تهران از هر مذاکره ای با عربستان سعودی استقبال می کند... چون گفت‌وگوها با ریاض می تواند بسیاری از مشکلات و مسائل منطقه ای را حل کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت هشتم مهر ماه جاری در جریان نشست خبری گفت: پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند. پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده‌است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.

البته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۶ مهر از تمایل جمهوری اسلامی به مذاکره با عربستان سعودی برای حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای سخن گفت، اما او در عین حال تاکید کرد که ریاض باید کشتن مردم را متوقف کند.

ظریف گفت: در شرایط و وضعیتی که سعودی‌ها علاقمند به مذاکره با ایران شدند اگر مسائل منطقه را پای میز مذاکره و نه با کشتن مردم دنبال کنند، جمهوری اسلامی را هم قطعا همراه با خود خواهند داشت. وزارت امور خارجه همواره آماده همکاری با همسایگان خود برای امنیت منطقه است و این موضع را به طور رسمی نیز اعلام کرده‌ایم.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز که برای شرکت در سومین مجمع بین‌المللی انرژی ویک روسیه به مسکو رفته است، گفت که وزیر انرژی جدید عربستان سعودی را با وجود تنش هایی که میان دو کشور وجود داشته به مدت بیش از دو دهه یک دوست به حساب آورده است. او گفت: شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان به مدت ۲۲ سال یک دوست بوده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان که در سپتامبر به سمت وزیر انرژی عربستان سعودی منصوب شد، یکی از اعضای عالی خاندان سلطنتی این کشور است.

یک ماه پیش عمران خان، نخست وزیر پاکستان به عربستان سفر کرد و در شهر جده با ولیعهد عربستان دیدار کرد. او پس از این دیدار در مصاحبه با خبرنگاران تایید کرد که محمد بن سلمان از او خواسته است که میان ایران و عربستان میانجیگری کند. بر اساس گفته یکی از مقامات ارشد دولت پاکستان، بن سلمان به نخست وزیر پاکستان گفته است که تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارد. پس از این گفتگوها بود که عمران خان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی دیدار کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز در همان زمان به عربستان سفر کرده بود. ظاهرا او پیشنهاد کرده است که بغداد به عنوان میانجی گفتگوهای دو جانبه بین تهران و ریاض انتخاب شود. نخست وزیر عراق بعد از بازگشت از عربستان به خبرنگاران گفت: عربستان، ایران و حتی یمن اشتیاق بالایی برای گفتگو نشان می‌دهند. به نظرم این تلاش‌ها نتیجه مثبتی برای کل منطقه خواهند داشت.

نشانه ها حاکی از آن است که مقامات ارشد کشورهای خلیج فارس از جمله کویت و امارات نیز از تنش های ایجاد شده نگران هستند و خواستار روی آوردن به دیپلماسی برای کاهش تنش در منطقه شده اند. اماراتی‌ها هم در ماه‌های اخیر در مورد امنیت آب‌های خلیج فارس با تهران مذاکره کرده اند. امارات همچنین به تدریج نیروهای خود را از جنگ یمن خارج کرد.

خالد جارالله معاون وزیر خارجه کویت در اولین واکنش رسمی این کشور درباره پیام های اخیر رد و بدل شده میان تهران و ریاض اعلام کرد که کویت نسبت به سخنان اخیر مقام های ایرانی و عربستانی بخصوص سخنان محمد بن سلمان برای حل و فصل بحران های منطقه به شکل مسالمت آمیز خوشبین است. او همچنین اعلام کرد که کویت آماده میزبانی هرگونه گفت و گوهای یمنی - یمنی برای حل فوری مسائل کنونی و آینده یمن است.

در صورتی که عربستان همچون کویت و امارات مذاکرات دوجانبه با تهران را آغاز کند، تلاش‌های دولت ترامپ برای تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران به شکست منجر خواهند شد. در سال‌های گذشته اختلافات ریاض با ایران باعث نزدیک شدن عربستان به اسرائیل و آمریکا شده بود. اما به نظر می‌رسد که رهبران عربستان اکنون به دنبال تغییر رویکرد خود هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما