شناسهٔ خبر: 35870208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه هزارو ۳۰۰ زائر در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند

کرمانشاه- ایرنا- سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اعلام کرد که در سه روز گذشته بیش از سه هزار و ۳۰۰ زائر اربعین حسینی (ع) در چادرهای این جمعیت به صورت اضطراری اسکان داده شدند.

صاحب‌خبر -

«فرزین معتمدی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه مسئولیت اسکان زائران بر عهده عتبات عالیات است، افزود: هلال احمر در اطراف مرز خسروی، زائران را به صورت اضطراری اسکان می دهد و در چادرهای خود برای آنان امکانات لازم را فراهم کرده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه یادآور شد: ۱۱ پایگاه ثابت و پنج پایگاه سیار جمعیت هلال احمر در طول مسیر به منظور خدمات رسانی به زائران در آماده باش کامل هستند.

به گفته معتمدی، تیم های عملیاتی، خودرو ارتباطات رادیو و تصویری، چهل چشمه سرویس بهداشتی و پنج دستگاه آمبولانس و خودرو نجات نیز برای امدادرسانی به زوار در مرز خسروی مستقر شده اند.

وی بیان کرد: تمام تیم‌های عملیاتی در شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب، دالاهو و اسلام‌آباد غرب در آماده‌باش هستند و دوره‌های بازآموزی و توان‌افزایی نیروهای امدادی در حال اجرا است.

سرپرست جمعیت هلال احمر کرمانشاه از استقرار یک فروند بالگرد امدادرسانی در فرودگاه کرمانشاه به منظور خدمات رسانی به زائران خبر داد و گفت: اتوبوس آمبولانس جمعیت هلال احمر استان هم به همراه تعدادی از پرسنل این جمعیت به منظور خدمات رسانی به زائران در خاک عراق راهی این کشور شده اند.

معتمدی به اعزام اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به مرز خسروی اشاره کرد و اظهار داشت: اعضای جمعیت هلال احمر در محدوده مرز علاوه بر ارائه مشاوره های بهداشتی لازم درمانگاه ها و مراکز درمانی طول مسیر در کشور عراق را نیز معرفی می کنند.

شرایط اسکان شبانه ۱۰۰ هزار زائر در کرمانشاه فراهم است

علاوه بر مکان های در نظر گرفته شده در اطراف مرز برای اسکان زائران اربعین حسینی در تمام شهرستان های طول مسیر و مرکز استان کرمانشاه نیز مکان هایی برای اسکان زائران توسط دیگر بخش های دولتی و خصوصی در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه از شرایط اسکان شبانه بیش از ۱۰۰ هزار زائر اربعین حسینی (ع) در این استان فراهم شده است.

«امید قادری» در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه در ایام اربعین در شهر کرمانشاه توان اسکان حدود ۶۰ هزار زائر را داریم، اضافه کرد: در شهرستان قصرشیرین و مرز خسروی نیز شرایط اسکان بیش از ۲۰ هزار زائر فراهم شده است.

تخفیف ۵۰ درصدی اماکن اقامتی قصرشیرین برای زائران حسینی

وی گفت: شهرستان قصرشیرین با دارا بودن ۱۰هتل و یک مهمانپذیر و نیز یک واحد خانه مسافر که شامل ۲۹۶ اتاق و یک هزار و ۲۱ تخت آماده پذیرش زائرین با تعرفه ۵۰ درصد تخفیف است.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: با تدابیر اندیشیده شده و همکاری هتل داران، کلیه زیرساختهای لازم برای برگزاری این واقعه عظیم در بخش گردشگری و اقامتی مهیا است.

عزیمت ۲۴ هزار زائر از مرز خسروی

به گفته‌ فرماندار قصرشیرین در سه روز گذشته بیش از ۲۴ هزار زائر از طریق مرز رسمی خسروی عازم عراق و کربلای معلی شدند.

«مرادعلی تاتار» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روز گذشته ۱۵ هزار زائر از طریق مرز خسروی راهی عراق شدند، گفت: رفته رفته بر حجم زائران افزوده می شود و طبق توافق با کشور عراق تمامی تمهیدات لازم برای خروج روزانه ۳۰ هزار زائر در این مرز رسمی فراهم شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی های لازم نیز با طرف عراقی برای پذیرش زائران انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

فرماندار قصرشیرین عنوان کرد: در شهرستان قصرشیرین نیز ۱۰ موکب برپا شده و ساعات عزیمت و خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ هر روز است و زائرانی که پس از ساعت ۱۶ در قصرشیرین حضور می یابند در مراکز اسکان و موکب ها پذیرایی می شوند.

رکوردشکنی کرمانشاهی ها در اربعین امسال

به گفته مدیرکل حج و زیارت استان استان کرمانشاه، زائران کرمانشاهی امسال برای حضور در راهپیمایی اربعین رکورد سال های قبل خود را شکسته اند.

«حامد دارابی» در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه میزان نامنویسی کرمانشاهی ها برای حضور در راهپیمایی اربعین افزایش پیدا کرده است، گفت: سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر برای حضور در راهپیمایی اربعین نامنویسی کرده بودند که این آمار تاکنون ۱۱ هزار نفر افزایش پیدا کرده و کماکان نیز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ۱۸ دفتر زیارتی فعال در استان کرمانشاه کار نام نویسی زائران را انجام می دهند، گفت: زائران می توانند با مراجعه به سامانه سما و پرداخت ۲۲ هزار تومان کار ثبت نام خود برای حضور در راهپیمایی اربعین را انجام دهند؛ هزینه نامنویسی از طریق دفاتر زیارتی ۲۵ هزار تومان است.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است با این حال عزیمت زائران اربعین حسینی از طریق مرز خسروی روز پنجشنبه- ۱۱ مهرماه- به درخواست مسئولان عراقی متوقف شد اما با ریزنی های انجام شده این مرز روز دوشنبه- پانزدهم مهرماه- مجدد بازگشایی شد.

خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.    

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۸۰۶۶/۹۶۱۲

نظر شما