شناسهٔ خبر: 35869235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۸ هزار و ۵۰۰ کرمانشاهی در سامانه سماح ثبت نام کردند

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه اعلام کرد که از ابتدای نامنویسی در سامانه سماح برای حضور در مراسم اربعین حسینی (ع) تاکنون بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر کرمانشاهی ثبت‌نام کرده اند.

صاحب‌خبر -

«حامد دارابی» روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: از ابتدای شهریور ماه که ثبت نام متقاضیان برای حضور در راهپیمایی اربعین در سامانه سماح آغاز شد، تاکنون بیش از ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر از استان کرمانشاه نامنویسی کرده اند.

وی با بیان اینکه میزان نامنویسی کرمانشاهی ها برای حضور در راهپیمایی اربعین افزایش پیدا کرده است، گفت: سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر برای حضور در راهپیمایی اربعین نامنویسی کرده بودند که این آمار تاکنون ۱۱ هزار نفر افزایش پیدا کرده و کماکان نیز در حال افزایش است.

مدیرکل حج و زیارت کرمانشاه با بیان اینکه ۱۸ دفتر زیارتی فعال در استان کرمانشاه کار نام نویسی زائران را انجام می دهند، گفت: زائران می توانند با مراجعه به سامانه سما و پرداخت ۲۲ هزار تومان کار ثبت نام خود برای حضور در راهپیمایی اربعین را انجام دهند؛ هزینه نامنویسی از طریق دفاتر زیارتی ۲۵ هزار تومان است.

به گفته دارابی، متقاضیان حضور در راهپیمایی اربعین تا روز ۲۴ مهر ماه می توانند در سامانه سماح نام نویسی کرده و سفر به کربلا اقدام کنند.

وی به بازگشایی مرز  خسروی اشاره کرد و گفت: امسال حجم عظیمی از زائران اربعین حسینی برای خروج از طریق مرز خسروی وارد کرمانشاه شده اند.

به گفته‌ فرماندار قصرشیرین در سه روز گذشته بیش از ۲۴ هزار زائر از طریق مرز رسمی خسروی عازم عراق و کربلای معلی شدند.

مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روز گذشته ۱۵ هزار زائر از طریق مرز خسروی راهی عراق شدند، گفت: رفته رفته بر حجم زائران افزوده می شود و طبق توافق با کشور عراق تمامی تمهیدات لازم برای خروج روزانه ۳۰ هزار زائر در این مرز رسمی فراهم شده است.

وی ادامه داد: هماهنگی های لازم نیز با طرف عراقی برای پذیرش زائران انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

فرماندار قصرشیرین عنوان کرد: در شهرستان قصرشیرین نیز ۱۰ موکب برپا شده و ساعات عزیمت و خروج زائران از مرز رسمی خسروی از هفت صبح تا ۱۶ هر روز است و زائرانی که پس از ساعت ۱۶ در قصرشیرین حضور می یابند در مراکز اسکان و موکب ها پذیرایی می شوند.

تاتار از برپایی اردوگاه اسکان با ظرفیت ۲۰ هزار تن به صورت شبانه در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین و فعالیت موکب ها برای پذیرایی از زائران خبر داد.

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

عزیمت زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه به درخواست مسئولان عراقی متوقف و از دوشنبه پانزدهم مهرماه از سرگرفته شد.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.    

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

۸۰۶۶/۹۶۱۲

نظر شما