شناسهٔ خبر: 35868714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای حمله به سوریه، تله بود/ اردوغان در تله ترامپ افتاد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-  تجاوز ترکیه به شمال سوریه موج گسترده ای از محکومیت های بین المللی و منطقه ای را به دنبال داشته است، آمریکا نیز طرح تحریم آنکارا را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه بیانیه صادر کرده و گفته است که «آمریکا این حمله را تایید نمی‌کند».
روز گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل تصمیم خود برای خروج از شمال سوریه در آستانه عملیات نظامی ترکیه در این منطقه با انتقادهایی مواجه شده است، درباره این عملیات بیانیه صادر کرده است.
پس از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک بیانیه درباره این عملیات تصریح کرد: «ترکیه یک کشور عضو ناتو، امروز صبح (به وقت واشنگتن) به سوریه تجاوز کرد. ایالات متحده از این حمله حمایت نمی‌کند و این موضوع را به وضوح به ترکیه گفته است که این عملیات، ایده بدی است».
دونالد ترامپ در حالی بر عدم تایید عملیات ترکیه در سوریه تاکید کرده که کمتر از سه روز از تماس تلفنی اردوغان با او و فرمان رئیس‌جمهور آمریکا به خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، این عملیات نظامی آنکارا آغاز شده است.
رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه تازه خود درباره عملیات آنکارا بر خروج همه نظامیان آمریکایی از منطقه مورد حمله ترکیه تاکید و اعلام کرد: «هیچ سرباز آمریکایی در این منطقه حضور ندارد».
ترامپ ادامه داد: «من از روز اول ورودم به صحنه سیاسی این موضوع را صراحتا گفتم که من خواهان جنگیدن در این جنگ‌های بی پایان و بی‌معنی نیستم به ویژه آن جنگ‌هایی که به نفع ایالات متحده نیستند».
به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ترکیه متعهد به حفاظت از غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی شامل مسیحیان شده و همچنین اطمینان داده که هیچ بحران انسانی در نتیجه عملیاتش در شمال سوریه ایجاد نمی‌شود و واشنگتن پیگیر اجرای این تعهد توسط ترکیه خواهد بود.
بیانیه ترامپ درباره عملیات ترکیه در حالی صادر شده که برخی از حامیان جمهوری‌خواه او از قبیل سناتور «لیندسی گراهام» به شدت به موضع دولت او در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و «رها کردن کُردهای همپیمان آمریکا» تاخته است .
ادعای ترامپ در حالی است که کاخ سفید این هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

ترامپ: مجبوریم از جنگ‌های بی‌پایان خارج شویم
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه قصد دارد چه واکنشی به عملیات ترکیه در سوریه نشان دهد بر ضرورت خروج کشورش از «جنگ‌های بی‌پایان» تأکید کرد.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه بر ضرورت خروج آمریکا از «جنگ‌های بی‌پایان» تأکید کرد.
ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قصد دارد اقدامی در خصوص عملیات ترکیه صورت دهد گفت: «ما هیچ سربازی در آن منطقه نداریم. سه سال است که داریم با ترکیه صحبت می‌کنیم. آنها سال‌های متمادی است که می‌خواهند این کار را (حمله به کردها را) انجام دهند.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «آنها (ترکیه و کردها) قرن‌ها است که با هم جنگ دارند. صدها سال است که با هم می‌جنگند.»
وی اضافه کرد: «ما با هر دو طرف صحبت می‌کنیم. به رئیس‌جمهور اردوغان گفته‌ایم چه احساسی داریم. با هر دو طرف صحبت می‌کنیم ببینیم اوضاع چه می‌شود».
ترامپ تأکید کرد: «داریم از جنگ‌های بی‌پایان خارج می‌شویم؛ مجبوریم این کار را انجام دهیم.»

ادعای پامپئو: به ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان نداده‌ایم
وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه مدعی شد که این کشور به دولت ترکیه برای حمله به سوریه چراغ سبز نشان نداده است.
پامپئو درباره تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه گفت که ترامپ این تصمیم را برای دور کردن این نیروها از مسیر خطر گرفته است.
وزیر خارجه آمریکا که با شبکه خبری پی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد در بخشی از سخنان خود گفت که ترکیه «نگرانی‌های امنیتی مشروعی» دارد. او در این مصاحبه نگرانی‌های گسترده از احتمال پیدایش مجدد داعش در سوریه را رد کرد.

سناتور آمریکایی از احتمال تحریم ترکیه خبر داد
«کریس فن هولن» عضو چندین کمیته مجلس سنای آمریکا از قبیل کمیته امور بانکداری و بودجه، از آغاز تحرکات کنگره برای تحریم ترکیه به دلیل عملیات در شمال سوریه خبر داده است.
با شدت گرفتن واکنش‌های بین‌المللی درباره عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان هم‌پیمان واشنگتن، یکی از سناتورهای آمریکایی از تحرکات کنگره برای اعمال تحریم علیه آنکارا خبر داده است.
«کریس فن هولن» نماینده مردم ایالت مریلند در مجلس سنای آمریکا که عضو چندین کمیته سنا از قبیل کمیته امور بانکداری و بودجه است، در دو پیام توئیتری به اقدام دولت «دونالد ترامپ» در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و دادن چراغ سبز به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد به شدت تاخت و ترکیه را به تحریم‌ تهدید کرد.
هولن نوشت: «ترامپ دوست دارد که ادعا کند که او داعش را شکست داده است. این ادعا نادرست است. نیروهای ما در مشارکت با کُردهای سوریه به پیشرفت بزرگی دست یافتند اما اقدامات بیشتری لازم است. داعش دارد این خیانت ترامپ (به همپیمانان کُرد واشنگتن) را جشن می‌گیرد».
این سناتور آمریکایی با تاکید بر اینکه «ترکیه باید بابت حمله به شرکای کُرد سوری‌مان بهای سنگینی بدهد»، گفت هم اکنون سناتورها از هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) در حال نهایی کردن لایحه تحریم‌ها علیه واشنگتن هستند.

واکنش اردوغان به طرح تحریمی سناتور آمریکایی
رئیس‌جمهور ترکیه به طرح تحریمی یک نماینده مجلس سنای آمریکا علیه ترکیه بعد از عملیات این کشور در شمال سوریه واکنش نشان داد.
اردوغان گفت:«این مرد صادق نیست. او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواستار ملاقات با من شد. به او وقت ملاقات دادم. با او در مجموعه ریاست‌جمهوری در ترکیه هم دیدار کردم. به او درباره مبارزاتمان علیه PYD\YPG گفتم. آنها درباره خیلی چیزها، هیچ چیزی نمی‌دانند. از تونل‌های تروریست‌ها خبر ندارند. وقتی برگشت مقالاتی داشت مبنی بر اینکه اینها تروریست هستند و ارتباطی با کردها ندارند. حالا دارند بیانیه‌های عجیب غریب می‌دهد و ترامپ را تحت فشار قرار می‌‌دهد.»
اردوغان اضافه کرد: «مجبورم این رو بگویم. وقتی که ترامپ با من بود، با او تماس گرفت. ترامپ هنگام این تماس داخل هواپیما بود و داشت برای کارزار انتخاباتی به هیوستون پرواز می‌کرد. البته من با ترامپ صحبت کردم. گفت امروز برمی‌گردم و فردا ملاقات می‌کنیم. بعد از آن ملاقات‌هایی با ترامپ داشتیم و حالا گراهام دارد این حرف‌ها را می‌زند. قابل قبول نیستند. اگر با صداقت سیاست‌ورزی کنید دستاورد خواهید داشت، اگر نه، دوستانتان را از دست می‌دهید».

اردوغان در تله ترامپ افتاد
به نظر می رسد چراغ سبز آمریکا به ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه، تله برای این کشور باشد. در حال حاضر پیروز میدان رئیس جمهور آمریکا است که موفق شد بدون انکه اتهام عدم حمایت از یاران استراتژیکش در سوریه را بر پیشانی حس کند جدالی جدید در منطقه شمالی سوریه برپا کرد، جدالی که از یکسو و تا حدودی به ترامپ کمک می‌کند که اندکی اذهان را از مسائل داخلی آمریکا و مساله استیضاحش دورکند از دیگر سو جای پای خود را برای استمرار حضور در سوریه برای مدتی دیگر سفت کند و از سویه سوم در رقابت با روسیه در منطقه دست برتر را از آن خود سازد.
در همین راستا عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب در روزنامه رای الیوم، نوشت: بسیاری، ترامپ را مردی احمق و سیاست خارجی وی را به ویژه در منطقه خاورمیانه شکست خورده می‌دانند. شاید این تعبیر درست باشد، اما تصمیم ناگهانی ترامپ برای عقب نیشنی (2000) سرباز آمریکایی از شمال سوریه و بی فایده دانستن جنگ در این منطقه و رها کردن همپیمانان کرد وی نشانگر بازنگری راهبردی، اذعان به شکست و تلاش او برای کاستن از خسارت مشارکت در جنگ سوریه است که تاکنون به حدود 100 میلیارد دلار رسیده است.
هر لحظه ممکن است ترکیه برای نابودی نیرو‌های سوریه دمئکراتیک با اکثریت کرد، که آنکارا آن‌ها را در فهرست تروریستی خود قرار داده است، به شمال سوریه حمله و اهدافی را محقق کند که مهمترین آن ایجاد منطقه امن به عمق 30 و طول 500 کیلومتر در خاک سوریه برای اسکان دهی مجدد 3 میلیون و 500 هزار آواره‌ای است که اکنون ساکن ترکیه هستند و چه بسا این حمله ریسک بزرگ و پرهزینه‌ای برای اردوغان باشد و نتایج کاملا معکوسی داشته باشد.
شاید هم ترامپ با تصمیم ناگهانی خود برای عقب نشینی از شمال سوریه هدیه تله گذاری شده‌ای به رئیس جمهور ترکیه داده و او و ارتش ترکیه را به دام بسیار خطرناکی کشانده است که به سختی می‌توان از آن خارج شد. درست مثل همان دامی که عربستان در یمن و آمریکا در افغانستان و عراق گرفتار آن شد. هر چند قبول دارم تفاوت‌هایی بین این موارد وجود دارد چرا که ترامپ رئیس جمهور ترکیه را به سبب خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه و ترجیح دادن آن به سامانه آمریکایی پاتریوت نخواهد بخشید.

نظر شما