شناسهٔ خبر: 35864194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

حمله ارتش ترکیه با همراهی نیروهای ارتش آزاد علیه کردهای سوریه آغاز شد

لشگر کشی عثمانی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در توییتر خود اعلام کرد که عملیات نظامی این کشور با نام «چشمه صلح» در شرق فرات آغاز شده است. او نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش ملی سوریه عملیاتی را علیه پ‌ک‌ک، یگان‌های مدافع خلق و داعش به پیش می‌برند. ماموریت ما جلوگیری از ایجاد کریدور ترور در مرزهای جنوبی ترکیه و برقراری صلح در منطقه است.»
شبکه بلومبرگ به نقل از یک مقام ترکیه‌ گزارش کرد، نظامیان این کشور دیروز چهارشنبه وارد نواحی شمال شرق سوریه شدند تا حملاتشان را علیه شبه نظامیان کُردی که مناطق نزدیک مرز دو کشور را در کنترل خود دارند آغاز کنند.
رویترز به نقل از محافل امنیتی ترکیه نوشت، عملیات مربوطه با حملات هوایی شروع می‌شود و با آتش‌ توپخانه و خمپاره‌انداز ادامه خواهد یافت. به گزارشهمین خبرگزاری، ارتش ملی سوریه (نظامیان مخالف اسد) که مورد حمایت ترکیه قرار دارد، به کلیه نیروهایش دستور داده که با تمام قوا و بدون هیچ گذشت، علیه ی‌پ‌گ بجنگند.
جنگنده‌های ترکیه حدود ۱۶ حمله هوایی علیه پایگاه‌های مختلفی در تل ابیض، راس العین و عین عیسی صورت دادند. حمله ترکیه، خطوط انتقال برق نیروگاه آبی «علوک» در حومه راس العین در شمال غربی حسکه را هدف قرار داد. براساس اطلاعات واصله به روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، نیروهای پیشقراولی که صبح دیروز از مرزهای سوریه عبور کرده‌اند نیروهای شورشی محلی سوری وابسته به «ارتش آزاد سوریه» هستند که زیر نظر ترکیه آموزش دیده‌اند. به این ترتیب عملیات نظامی ترکیه‌ با عنوان «چشمه صلح» عملا علیه نیروهای سوریه دموکراتیک آغاز شد.
بسیج عمومی نیروهای کرد
کردهای شمال و شرق سوریه در واکنش به آغاز عملیات ترکیه، بسیج عمومی اعلام کرده‌ و از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند جلوی یک فاجعه انسانی در شمال سوریه را بگیرد.
مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه در توییتی نوشته است: «جنگنده‌های ترکیه بمباران مناطق غیرنظامی را شروع کرده‌اند. مردم منطقه به وحشت افتاده‌اند.»
کمی پیش از آن نیروهای شبه نظامی کُرد در کنفرانس خبری از محل شهر حسکه در شمال سوریه که از تلویزیون نیز پخش شد، متعهد شدند به این که در برابر هر گونه حمله‌ای از جانب ترکیه از خودشان دفاع کنند.
فعالان رسانه‌ای روژاوا (کردستان سوریه) گفته‌اند که شهر مرزی «تل ابیض» نیز که خالی از سکنه است و تنها نیروهای شبه نظامی کرد در آن حضور دارند، مورد هدف قرار گرفته است. خبرگزاری آلمان می‌نویسد کردها در حال آماده کردن بیمارستان‌ها هستند و بر بالای برخی ساختمان‌ها، تک تیراندازها نگهبانی می‌دهند.
در همین حال بنا بر اعلام شبکه اسکای نیوز، کردها از واشنگتن خواستند با ایجاد «منطقه پرواز ممنوع» در شمال شرق سوریه به حملات ترکیه پایان دهد.
در همین راستا، منابع رسانه‌ای ترکیه اعلام کردند، سفیر آمریکا در آنکارا جهت ارائه توضیحاتی پیرامون حمله نظامی در سوریه  تحت عنوان «چشمه صلح» به وزارت خارجه ترکیه فراخوانده شد.
سماجت ترکیه 
اردوغان اعلام کرده که قصد دارد نیروهای شبه‌نظامی کُرد را از نواحی مرزی در خاک سوریه مجبور به عقب نشینی کند.
به لحاظ تاثیرات اقتصادی این تصمیم دولت ترکیه نیز گزارش شد که فعلا واحد پول لیره ترکیه در اولین مراحل آغاز عملیات این کشور در خاک سوریه تغییر نرخ نداشته است.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت: «در ارتباط با این عملیات فرآیند استقرار نیروها و دیگر امور همچنان در دست انجام هستند.»
از سوی دیگر به گزارش رویترز، نظامیان ترکیه با تجهیزات سنگین اقدام به تخریب موانع سیمانی کار گذاشته شده در مرز کرده‌اند. مقامهای ترکیه گفته‌اند که حمله هنوز آغاز نشده است.
دفاع ترامپ از تخلیه سوریه
«مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس پیشین اقلیم کردستان با انتشار توییتی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا درباره وضعیت فعلی کردها در شمال سوریه و بالا گرفتن تنش‌ها در شمال شرق سوریه تاکید کرد: «خون کردها ارزشمندتر و گرانبهاتر از پول و اسلحه است.»
«دونالد ترامپ» روز چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که ایالات متحده هرگز نباید در درگیری‌های خاورمیانه وارد می‌شد.
ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «جنگی که برای صدها سال بین گروه‌های مختلف جریان داشته است. ایالات متحده آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه می بود. ۵۰ سربازمان را خارج کردیم.»
وی در توییت دیگری آورد:« ترکیه باید شبه نظامیان بازداشتی داعش را که اروپا از پذیرش آنها خودداری کرده است، تحویل بگیرد. جنگ‌های بی پایان احمقانه، برای ما، رو به پایان است.»
ترامپ افزود: «آمریکا هشت تریلیون دلار برای جنگیدن و برقراری نظم در خاورمیانه هزینه کرده است. 
هزاران سرباز خوب ما کشته یا به شدت زخمی شده‌اند. میلیون‌ها نفر از سوی دیگر جان باخته اند. وارد شدن به خاورمیانه، بدترین تصمیمی است که تاکنون در تاریخ کشور ما اتخاذ شده است.»
رئیس جمهوری آمریکا در توییت دیگری تاکید کرد:« ما براساس فرضیه ای غلط و حال رد شده (یعنی) سلاح کشتار جمعی درگیر جنگ شدیم. سلاحی وجود نداشت. اکنون به آرامی و بادقت ارتش و سربازان خوبمان را به خانه می‌آوریم. تمرکز ما بر تصویری بزرگ معطوف است. ایالات متحده آمریکا بزرگتر از گذشته است.»
 کاخ سفید شامگاه یکشنبه اعلام کرد که ترکیه خود را برای عملیاتی در شمال سوریه آماده می‌کند و نیروهای آمریکایی دیگر در این منطقه مستقر نخواهند بود.
نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات، این تصمیم را به باد انتقاد گرفتند و بسیاری آن را خطری برای امنیت ملی آمریکا دانستند که همچنین می‌تواند به متحدان واشنگتن در منطقه آسیب زند.
تماس کرملین
اوایل دیروز اردوغان و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه تلفنی گفت‌وگو کرده و درباره اهمیت تضمین اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی آن توافق کردند. اردوغان در پیامی توییتری هدف از این عملیات را مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و داعش اعلام کرده است.
پوتین در این تماس تلفنی اردوغان را به عدم آسیب واردن کردن به روند صلح سوریه ترغیب کرد. وی هرگونه حمله نظامی به سوریه را تجاوز به حاکمیت این کشور خواند.
درهمین حال،سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به من تاکید کرده هدف نهایی از عملیات در شمال سوریه تحقق تمامیت ارضی سوریه است.
وی خاطرنشان کرد: دولت سوریه و گروه‌های کرد بر آمادگی خود برای مذاکرات اعلام آمادگی کرده‌اند و مسکو آماده عملی کردن این مساله است.
وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای قزاقستانی خود در پایتخت قزاقستان تاکید کرد: موضع خود را بیشتر از یک بار اعلام کرده‌ایم، موضع ما مبتنی بر نیاز به حل تمام مشکلات سوریه از طریق مذاکره بین دولت مرکزی در دمشق و نمایندگان جامعه کرد مقیم این خاک و سرزمین است.
 

نظر شما