شناسهٔ خبر: 35863368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

کاخ سفید رسماً نسبت به همکاری با کنگره بر سر موضوع «اوکراین گیت» مخالفت کرد

ترامپ در برابر کنگره

صاحب‌خبر - محمدرضا ستاری
پس از اولتیماتوم سه کمیته نظارتی، اطلاعاتی و خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به کاخ سفید مبنی بر در اختیار قرار دادن اسناد مکالمه ترامپ با زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و در حالی که محتوای این مکالمه سبب به جریان افتادن روند استیضاح رئیس ‌جمهوری توسط کنگره شده است، کاخ سفید روز گذشته طی نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا به صراحت اعلام کرد که با روند تحقیقاتی پیرامون استیضاح همکاری نخواهد کرد.
این اقدام در حالی صورت گرفته که قانون‌گذاران آمریکایی از رودی جولیانی، وکیل ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه نیز درخواست تحقیقات را مطرح کرده‌اند. در این میان دولت آمریکا با شهادت گوردون ساندلند، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا مخالفت کرده و گفته که دموکرات‌ها با نقض قانون اساسی کشور در صدد اعمال تغییر در روند انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.
در همین راستا و در حالی که کاخ سفید اعلام کرده که با تحقیقات مجلس نمایندگان همراهی نخواهد کرد، رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ هم اعلام کرده تا زمانی که کنگره به استیضاح ترامپ رای ندهد و آدام شف برکنار نشود، در این کمیته شهادت نخواهم داد.
موضوع استیضاح ترامپ زمانی به صورت رسمی در دستور کار دموکرات‌ها قرار گرفت که یک مقام امنیتی آمریکا جزئیات مکالمه ترامپ با زلنسکی را فاش کرد. گفته می‌شود که ترامپ از رئیس‌جمهوری اوکراین خواسته تا در ازای دریافت کمک‌های نظامی از آمریکا، فعالیت‌های اقتصادی و تجاری هانتر بایدن، پسر جو بایدن را در اختیار کاخ سفید قرار دهد. جو بایدن معاون باراک اوباما در دولت گذشته ایالات متحده بود و اکنون با توجه به وخامت وضعیت سلامتی برنی سندرز، به احتمال فراوان رقیب اصلی ترامپ در انتخابات سال آینده است.
در این رابطه با توجه به نحوه زندگی هانتر بایدن که متمایز از سایر فرزندان جو بایدن بوده و حتی گفته می‌شود که به دلیل استعمال کوکائین از خدمت سربازی نیز اخراج شده، دونالد ترامپ مسیری را برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی انتخاب کرده که به گفته دموکرات‌های مجلس نمایندگان سوء‌استفاده از قدرت جهت تغییر نتایج انتخابات است. به همین دلیل پس از ماه‌ها مقاومت نانسی پلوسی در برابر کلید زدن طرح استیضاح ترامپ، موضوع درخواست کاخ سفید از دولت‌های خارجی (چین و اوکراین) سبب شد تا این روند به طور رسمی به جریان بیفتد.
خط و نشان ترامپ
در چنین شرایطی و در حالی که خبرگزاری رویترز بر مبنای یک نظر سنجی اعلام کرده که اکنون تعداد بیشتری از دموکرات‌ها حتی اگر منجر به تضعیف آنها در انتخابات سال آینده شود، خواستار استیضاح ترامپ هستند، مخالفان رئیس‌ جمهوری برای شروع رسمی جریان استیضاح هنوز مشخص نیست که قصد رای‌گیری از قانون‌گذاران را دارند یا اینکه می‌خواهند بدون رای‌گیری و با توجه به اختیارات مجلس نمایندگان این مهم را عملیاتی کنند. نانسی پلوسی چند روز قبل گفته بود که بنا بر قانون، دموکرات‌ها نیازی به رای‌گیری برای شروع استیضاح ندارند. ترامپ نیز در پاسخ گفته بود که هر چند دموکرات‌ها آرای لازم را برای استیضاح من در اختیار دارند اما مطمئن باشید طرح آنها در سنا شکست خورده و در‌نهایت به نفع من در انتخابات تمام خواهد شد.
موضوع مکالمه ترامپ با زلنسکی که به ماجرای «اوکراین گیت» مشهور شده، جدی‌ترین تلاش مخالفان ترامپ برای از میان برداشتن و یا حداقل محدود کردن اقدامات او است. این امر در زمانی صورت گرفته که ترامپ از منظر سیاست خارجی نیز چند پرونده پیچیده و مهمی را در دستور کار خود قرار داده است. به همین دلیل او و تمیش بلافاصله در اوج مسئله استیضاح مبادرت به خروج نیروها از سوریه و مانور رسانه‌ای داخلی مبنی بر عدم علاقه دولت به ادامه جنگ را در دستور کار قرار دادند.
در داخل آمریکا موضوع انتخابات به میزان زیادی به شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم بستگی دارد و هر موضوعی که این دو مسئله را در داخل تحریک نکند، عملاً برای قشر زیادی از رای دهندگان بی‌اهمیت تلقی می‌شود. به همین دلیل علی‌رغم استراتژی مشخص آمریکا مبنی بر همکاری با ترکیه و واگذاری کردها به اردوغان برای حمله به شمال سوریه، کاخ سفید سعی کرده این موضوع را به مسئله داخلی ربط داده و افکار عمومی را در ژست عدم جنگ طلبی معطوف به خود کند. ترامپ در این رابطه دیروز گفت « ایالات متحده از همان آغاز نباید وارد خاورمیانه می‌شد. جنگ میان گروه‌های گوناگون در منطقه صدها سال است که ادامه دارد. آمریکا از همان آغاز نباید وارد خاورمیانه می‌شد. ۵۰ سربازمان را خارج کردیم. ترکیه باید آن زندانیان داعش را که اروپا از قبول‌شان خودداری کرده است، کنترل کند. این جنگ‌های احمقانه و بی‌پایان در حال اتمام هستند».
خیانت به دموکراسی
به همین دلیل است که با مخالفت کاخ سفید مبنی بر عدم همکاری در تحقیقات نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم آمریکا سخنان رئیس جمهوری‌شان را شنیده‌اند. اقدامات رئیس جمهوری امنیت ملی ما را تهدید و قانون اساسی ما را نقض می‌کند و باعث می‌شود که درستی انتخابات ما زیر سوال برود. نامه کاخ سفید در موضوع همکاری نکردن با کمیته تحقیقات آخرین تلاش برای پنهان نگه داشتن خیانت او به دموکراسی بوده است و اصرار بر اینکه او رئیس جمهوری فراتر از قانون است.
به گفته کارشناسان دموکرات‌ها به خوبی آگاهند که پس از شکست پروژه «‌روسیه گیت» (‌ماجرای دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا) به میزان قابل توجهی دست آنها در مقابله با ترامپ خالی شد. همچنین دموکرات‌ها می‌دانند اگر پروسه استیضاح ترامپ از سنای آمریکا هم عبور کند، آنچنان فرآیند پیچیده‌ای را پیش روی خود خواهند داشت که احتمال برکناری ترامپ از طریق این روند بسیار اندک است. در نتیجه با وجود مخالفت ترامپ برای همکاری با کنگره و تلاش تیم او برای تبدیل کردن چالش «‌اوکراین گیت» به یک فرصت برای رئیس‌ جمهوری، مخالفان ترامپ سعی دارند حداقل در فاصله یک سال مانده به انتخابات 2020 تا حدودی از یکجانبه‌گرایی و بی‌محابایی کاخ سفید و اطرافیان ترامپ کاسته و قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهند.

نظر شما