شناسهٔ خبر: 35863289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

فدا حسین مالکی در گفت‌و‌گو با «رسالت»:

بهانه ترامپ برای حمله به طالبان دروغ محض است

راضيه فراهاني

پس از گذشت 17 سال حضور نيروهاي آمريکايي در خاک افغانستان، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا به صورت ناگهاني دستور توقف مذاکرات صلح ادعايي ميان آمريکا و طالبان را صادر و برنامه ميزباني از رهبران طالبان در کمپ ديويد را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

|راضيه فراهاني|
پس از گذشت ۱۷ سال حضور نيروهاي آمريکايي در خاک افغانستان، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا به صورت ناگهاني دستور توقف مذاکرات صلح ادعايي ميان آمريکا و طالبان را صادر و برنامه ميزباني از رهبران طالبان در کمپ ديويد را لغو کرد. در پي اين تصميم، نيروهاي طالبان در يک عمليات‌ انتحاري در کابل، شماري از غيرنظاميان و همچنين يک سرباز آمريکايي را به قتل رساندند. اين حمله‌ دقيقا زماني رخ داد که رهبران ارشد طالبان قرار بود به آمريکا سفر و با رئيس‌ جمهور آن کشور ملاقات کنند. به نظر مي رسد اين حمله و کشته شدن سرباز آمريکايي، بهانه جديدي به دولت آمريکا داده باشد، چرا که مارک اسپر وزير دفاع آمريکا اعلام کرد ارتش آمريکا حملات خود عليه طالبان پس از لغو مذاکرات صلح را افزايش داده است. نکته جالب آن است که آمريکا پس از حضور ۱۷ ساله در خاک افغانستان هنوز نتوانسته به نتيجه مشخصي دست يابد. سفير اسبق ايران در افغانستان دراين‌باره معتقد است: «بي‌برنامگي آمريکا تنها معادلات سياسي کشورهاي ديگر را به هم مي‌ريزد.»
سردرگمي آمريکا در افغانستانفدا حسين مالکي، سفير اسبق ايران در افغانستان دراين‌باره به «رسالت» گفت: «نيروهاي آمريکا بيش از ۱۷ سال است که بدون هيچ برنامه و استراتژي در افغانستان حضور دارند؛ آنها حتي به قراردادي که با سازمان ملل در جهت ايجاد صلح و ثبات و مبارزه با تروريسم و مواد مخدر داشتند، عمل نکردند.»
وي با تأکيد بر اين‌که بحران در اکثر اوقات در کانون تصميم‌گيري کاخ سفيد وجود داشته، ادامه داد: « ۱۷ سال، ترامپ، اوباما و بوش سکان رياست جمهوري آمريکا را در دست داشتند و شاهد بحران و سردرگمي اين کشور بوديم، اما در دوره رياست جمهوري ترامپ اين سردرگمي شدت پيدا کرده است. آمريکايي‌ها تاکنون نتوانسته اند در اين حوزه، تصميمي منطبق با واقعيت‌هاي روز دنيا بگيرند و حتي اروپايي‌ها نيز به عملکرد ترامپ اعتمادي ندارند.»
سفير اسبق ايران در افغانستان با تأکيد بر اين‌که بزرگ‌ترين خطاي آمريکا در افغانستان اعطاي مشروعيت سياسي بعد از ۱۷ سال به طالبان بود، ادامه داد: «اين موضوع خيانت به ملت افغان بود چراکه دنيا، طالبان را به‌عنوان گروه تروريستي مي‌شناخت. از سوي ديگر ، به‌جاي مذاکره با دولت، آن را پس زده و مستقيم با طالبان ديدار کردند و حتي سران اين گروه را تا کاخ سفيد هدايت کردند تا با ترامپ ملاقات کنند.» وي تصريح کرد: «از زماني که خليل‌زاد در قطر و پاکستان، جلسات صلح با کميته طالبان برگزار کرد، به‌شدت عمليات طالبان عليه دولت و مردم افغانستان افزايش يافت.»
مالکي با اشاره به عمليات هوايي اخير عليه طالبان از سوي رئيس‌جمهور آمريکا ابراز داشت: «بهانه ترامپ مبني بر کشته شدن يک سرباز آمريکايي براي حمله به طالبان دروغ محض است و دنيا نمي‌پذيرد. تاکنون تعداد زيادي از مردم بي‌گناه افغانستان کشته‌ شده اند اما آمريکايي ها ککشان نگزيد حال تنها به علت کشته شدن يک سرباز، به حمله روي آورده اند.»
سفير اسبق ايران در افغانستان در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه نتيجه‌گيري شما از اتفاقات اخير در خاک افغانستان چيست، گفت: «آمريکا بايد اجازه دهد تا مردم و دولت افغانستان به کمک کشورهاي همسايه و منطقه صلح و ثبات را در اين کشور به وجود آورند. روس‌ها اجلاسي برگزار کردند که در آن، تمام رهبران سياسي و جهادي، حامد کرزاي رئيس‌جمهور سابق افغانستان و همچنين سران طالبان دعوت بودند. در آن زمان همگان متوجه شدند اين تصميم بهترين روش است تا صلح و ثبات مجدد به اين کشور بازگردد.»

نظر شما