صاحبخبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در برنامه تیتر امشب با اشاره به ارتباط و همکاری بنیاد نخبگان با ۴۴ دستگاه اجرایی گفت: سند راهبردی امور نخبگان خطابش فقط بنیاد نخبگان نیست بلکه همه دستگاههای اجرایی کشور است و اجرایی سازی درست و کامل آن عزم ملی میطلبد:
<div id="video-display-embed-code_240403" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240403?width=400&height=300"></script></div>
امید حاتمی نخبه علمی ریاضی گفت: یکی از چالش های پیش روی پیشرفت علوم پایه را در ایران مشوق های نادرست و سیستم ارزیابی کمیت محور می دانم نه کیفی محور و با معیارهای کنونی وزارت علوم برجسته ترین استادان جهان نیز جایگاه مناسبی پیدا نمی کنند:
<div id="video-display-embed-code_240404" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240404?width=400&height=300"></script></div>
در پاسخ سالاریه با اشاره به این که در جایگاهی نیست که این موضوع را تایید کند گفت: نمی توان در این مورد قضاوت محکمی کرد و شخصا معتقدم در سیستم نظارتی و ارزیابی نیازمند رشد تدریجی هستیم و باید ظرفیت های فرهنگی آن را به تدریج فراهم کنیم و کم کم داریم از فرایند کمی گرا به سمت کیفی گرایی حرکت می کنیم.
<div id="video-display-embed-code_240405" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240405?width=400&height=300"></script></div>
علی اکبر حکمتی دیگر نخبه علمی کشور نیز درباره تحقق پیشرفت علمی کشور گفت: فکر می کنیم که پیشرفت کشور وقتی اتفاق می افتد که همزمان هم در مرزهای علم حرکت کنیم و هم مسائل کشور را در اولویت قرار دهیم و نباید در ارزیابی صرفا بر مقاله های آی اس آی متمرکز شویم. او با با اشاره به اهمیت علوم پایه گفت: باید به علوم پایه اهمیت پیشینی داد ولی امروز شاهد آن هستیم که بر خلاف علوم تجربی هر روز اهمیت علوم پایه کمرنگ تر می شود که علت آن این است که به اشتغال فارغ التحصیلان علوم پایه بی توجهی شده است:
<div id="video-display-embed-code_240406" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240406?width=400&height=300"></script></div>
امید حاتمی نیز با بیان این که باهوش ترین دانشجویان جذب علوم پایه می شوند گفت: در کشورهای پیشرفته فارغ التحصیلان علوم پایه از نظر درآمد جزو 5 گروه درآمدی بالا قرار دارند و در همه صنایع از آنها استفاده می شود اما در ایران این گونه نیست:
<div id="video-display-embed-code_240410" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240410?width=400&height=300"></script></div>
سالاریه این مشکل را ناشی از بدقوارگی توسعه آموزش عالی کشور دانست و گفت: بی شک باید برای فارغ التحصیلان علوم پایه فرصت های شغلی بسیاری فراهم باشد منتهی در کشور در دیدی کلان تر مشکل ناشی از متناسب نبودن فرصت های شغلی و نیاز کشور با تعداد فارغ التحصیلان است.
<div id="video-display-embed-code_240411" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240411?width=400&height=300"></script></div>
عرفان صلواتی نخبه علمی در ارتباط تلفنی گفت: توجه ویژه به مسئله آموزش در مدارس قبل از دانشگاه برای آماده کردن دانشجویان مهم است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. او گفت: مشکل جدی که وجود دارد این است که آموزش و پرورش و آموزش عالی در کشور ما هماهنگ نیستند و به عنوان دو نهاد جدا از هم هستند حتی در بدنه این دو نهاد بین اساتید و معلمان ارتباط جدی سازمان یافتهای دیده نمیشود. این نخبه درباره گرایش بی رویه در رشتههای تجربی نیز گفت: این زنگ خطری برای رشتههای فنی و ریاضی است بنابراین نیاز است که مسئولین در این باره چاره اندیشی کنند
<div id="video-display-embed-code_240408" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/734731/240408?width=400&height=300"></script></div>
∎
نظر شما