شناسهٔ خبر: 35860607 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

زنان ایرانی برای نخستین‌بار در دهه‌های اخیر جهت تماشای فوتبال به استادیوم می‌روند

زنان پس از سال‌ها به "آزادی" می‌روند

پس از هشدارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به ایران درباره حضور تماشاگران زن در استادیوم‌های فوتبال و خطر جدی تعلیق کل مسابقات فوتبال ایران از سوی فیفا؛ زنان ایرانی در نهایت می‌توانند روز پنحشنبه برای نخستین بار در دهه‌های اخیر به استادیوم فوتبال وارد شوند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس ورزشی- خبرگزاری "فرانسه" در گزارشی درباره اجازه یافتن زنان ایران برای حضور در استادیوم‌های ورزشی برای تماشای فوتبال می‌نویسد: "ایران حدود چهار دهه بود که تماشاگران زن را از حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی فوتبال منع کرده بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری افزوده است: برخی می‌گویند که باید جو مردانه و جلوگیری از تماشای بازیکنان مرد نیمه پوشیده توسط زنان حفظ شود و در برابر خواست تغییر وضعیت موجود مقاومت می‌کنند. با این وجود، فدراسیون جهانی فوتبال ماه گذشته از ایران خواست تا اجازه ورود زنان به استادیوم‌ها بدون هرگونه محدودیتی فراهم شود و به تعداد مشخص درخواست شده از سوی تماشاگران زن بلیت مسابقات صادر شود. این بخشنامه پس از آن صادر شد که یکی از هواداران دختر فوتبال که لقب "دختر آبی" به او داده شد، خود را به دلیل ترس از زندانی شدن بخاطر حضورش شبیه یک تماشاگر پسر در استادیوم آتش زد و پس از چند روز به دلیل شدت جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.

زنان پس از سال‌ها به

اکنون در روز پنجشنبه و در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 که در جریان آن ایران در برابر کامبوج در ورزشگاه آزادی تهران حاضر می‌شود، زنان می‌توانند در ورزشگاه حضور یابند. رسانه ها اعلام کردند که اولین سری از بلیت‌ها برای جایگاه زنان در کمتر از یک ساعت به فروش رسید و صندلی‌های اضافی نیز در مدت زمانی کوتاه فروخته شدند.

"رها پوربخش" خبرنگار ورزشی یکی از 3.500 زنی است که توانسته بلیت مسابقه را خریداری کند. او به خبرگزاری "فرانسه" می‌گوید: "من هنوز نمی‌توانم باور کنم که این اتفاق افتاده است. پس از سال‌ها کار در این حوزه و تماشای مسابقات از طریق تلویزیون امروز می‌توانم همه چیز را به طور زنده و حضوری تجربه کنم". با این حال، او می‌گوید افرادی که شانس حضور در استادیوم را پیدا می‌کنند از مردان تفکیک می‌شوند و در جایگاه ویژه‌ای می‌نشینند و 150 زن پلیس نیز در استادیوم حضور خواهند داشت".

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: "مردم کوچه و خیابان از تصمیم صدور مجوز برای حضور زنان در استادیوم‌ها حمایت می‌کنند. زنی که نام خود را "هستی" معرفی می‌کند به خبرنگار خبرگزاری "فرانسه" می‌گوید: "من دوست دارم زنان نیز مانند مردان در این کشور آزادی داشته باشند و مانند سایر کشورها آزادانه به استادیوم بروند و حتی کنار مردان بنشینند".

"نادر فتحی" که فروشنده پوشاک است می‌گوید: "حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند جو را بهبود بخشد. با این حال، اگر آنان حرف‌های رکیک و رفتار بدی را از تماشاگران مرد بشنوند و ببینند ممکن است از رفتن به استادیوم‌ها پشیمان شوند".

زنان پس از سال‌ها به

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: " ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها قانون یا آیین‌نامه‌ای نوشته شده نیست با این حال، در طول سالیان گذشته به عنوان قانونی نانوشته اعمال شده است. زنان به ندرت امکان حضور در ورزشگاه‌های ایران را داشته‌اند. در سال 2001 میلادی در حدود 20 تماشاگر ایرلندی اجازه ورود برای تماشای مسابقات انتخابی جام جهانی را پیدا کردند و چهار سال بعد چند زن ایرانی اجازه ورود به استادیوم برای تماشای بازی تیم ملی ایران در برابر بحرین را پیدا کردند. در ماه اکتبر، تقریبا 100 تماشاگر ایرانی توانستند بازی دوستانه ایران مقابل بولیوی را در استادیوم آزادی تماشا کنند. با این حال، روز بعد دادستان کل هشدار داد که این موضوع تکرار نخواهد شد و گفت حضور زنان در استادیوم‌ها زمینه "ارتکاب گناه" را فراهم می‌سازد".

نظر شما