شناسهٔ خبر: 35860147 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شمارش معکوس برای آغاز عملیات نظامی گسترده ترکیه در سوریه/ شمال سوریه در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- آنکارا اعلام کرد تاساعتی دیگر ارتش ترکیه وارد خاک سوریه می‌شود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون الحدث، معاون رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد نیروهای ارتش ترکیه و ارتش آزاد تا ساعاتی دیگر از مرزهای سوریه عبور خواهند کرد.
در همین حال نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی اعلام کرد، مقامات این کشور گفته‌اند که ترکیه طی 24 ساعت آینده عملیات نظامی گسترده خود در شمال سوریه را آغاز خواهد کرد.
مقامات آمریکایی انتظار دارند که ترکیه عملیات گسترده‌ خود در شمال سوریه را طی 24 ساعت آینده آغاز کند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا به نشریه فارین پالیسی اعلام کرد که مقامات ترکیه‌ای به سفارت آمریکا اعلام کرده‌اند که عملیات خود را طی یک روز آینده آغاز خواهند کرد.
در پی انتشار اخباری از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه، کاخ سفید اخیراً در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن نه از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند و نه در آن مشارکت یا مداخله می‌کند.

حمایت گروه مسلح نیروهای ارتش آزاد سوریه از ترکیه
گروه مسلح ارتش آزاد سوریه که به ترکیه نزدیک است در راستای حمایت از حمله احتمالی آنکارا، از مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه نیرو و خودروهای زرهی به منبج اعزام کرد.
به گزارش خبرگزاری "آناتولی" ترکیه، این اعزام نیرو همزمان با ادامه اقدامات آنکارا برای حمله نظامی به کردهای سوریه در شرق فرات صورت می گیرد و ارتش آزاد سوریه تلاش می کند جبهه ترکیه را تقویت و هرگونه اقدام نظامی از سوی کردها را مهار کند.
در همین راستا گروه "دیده بان حقوق بشر سوریه" که از مخالفان دولت سوریه و در لندن مستقر اتست، خاطرنشان کرده که گروه های مسلح همسو با ترکیه، به ارسال نیرو و تجهیزات به مناطق عملیاتی "سپر فرات" و "شاخه زیتون" ادامه می دهند و به نیروهایی که پیش تر در منبج مستقر بوده اند، می پیوندند.

همراهی ارتش ترکیه و مخالفین مسلح دمشق در شمال سوریه
رئیس بخش اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه به طور رسمی٬ از همراهی ارتش ترکیه و مخالفین مسلح دمشق در عملیات شرق فرات٬ خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی ان.تی.وی٬ فخر الدین آلتون رئیس بخش اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری ترکیه به طور رسمی اعلام کرد که در عملیات موسوم به چشمه صلح و در جریان حمله به شرق فرات٬ ارتش ترکیه و مخالفین مسلح دمشق در کنار هم خواهند بود.
فخرالدین آلتون که عناوین «ارتش ملی سوریه» و «ارتش آزاد سوریه» را برای مخالفین مسلح بشار اسد به کار برده٬ اعلام کرد که نظامیان ترکیه و این افراد مسلح٬ به زودی وارد شرق فرات خواهند شد.
آلتون همچنین در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست منتشر کرده٬ ضمن اشاره به تماس تلفنی اردوغان و ترامپ٬ بر این مساله تاکید کرده که در آن گفت‌وگو٬ اردوغان رسماً به ترامپ اطلاع داده که مسئولیت مبارزه با داعش را بر عهده می‌گیرد و جهانیان باید از برنامه‌ها و نقشه‌های ترکیه برای شمال شرق سوریه٬ حمایت کنند.
فخرالدین آلتون همچنین در مورد سیاست‌های آمریکا نوشته است: «جورج واشنگتن در تاریخ آمریکا از اهمیت والایی برخوردار است. او کسی است که در مورد سیاست خارجی کشورش اعلام کرده که آمریکا باید همواره از ائتلاف‌ها و همراهی‌های طولانی مدت٬ پرهیز کند. سال‌هاست که آمریکا با یکی از نهادهای اقماری گروه تروریستی پ.ک.ک همکاری می‌کرد و پرزیدنت ترامپ همواره می‌گفت که این یک تاکتیک است. تصمیم جدید ایشان نیز٬ این نظر را تایید می‌کند. اما ترکیه در مورد جنگ٬ دیدگاه دیگری دارد. ما بر اساس آن ایده مصطفی کمال آتاتورک حرکت می‌کنیم که گفته است: تا زمانی که حیات ملی به خطر نیفتد٬ ورود به جنگ یک جنایت است. به همین خاطر٬ ترکیه حالا حیات ملی خود را در خطر می‌بیند و چنین تصمیمی گرفته است.»
گفتنی است چند روز پیش٬ دویست گروه مسلح مخالف بشار اسد در شهر اورفای ترکیه گرد هم آمده و با ادغام همه گروه‌ها٬ یک نیروی یکصد هزار نفری به وجود آورده و اسم آن را ارتش ملی سوریه گذاشتند و در مراسم تشکیل این نیرو٬ پرچم مخالفین سوری در کنار پرچم ترکیه قرار گرفت.

هشدار لیندسی گراهام به ترکیه درباره حمله به سوریه
سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا باردیگر با تهدید ترکیه اعلام کرد که این کشور برای ورود به شمال سوریه موافقت آمریکا را به همراه ندارد.
لیندسی گراهام در توئیتر خطاب به دولت ترکیه نوشت: «شما برای ورود به شمال سوریه چراغ سبز ندارید. در کنگره از هر دو حزب مخالفت شدیدی وجود دارد و شما باید آن را خط قرمزی بدانید که نباید از آن عبور کنید. اگر شما می خواهید آنچه را که از روابطی شکننده باقی مانده است نابود کنید، حمله ای نظامی به سوریه این کار را انجام خواهد داد.»

عقب نشینی نیروهای قسد از دیر الزور
تلویزیون العربیه تصاویری پخش کرد که گفته می شود مربوط به عقب نشینی نیروهای سوریه دموکراتیک از دیر الزور است.

سخنگوی قسد: برای پاسخ قاطع به ترکیه آماده ایم
سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک گفت این نیروها برای پاسخ قاطع به هر گونه حمله احتمالی ترکیه به خاک سوریه کاملا آماده هستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، کینو گابریل در این خصوص گفت: "تهدیدات کنونی ترکیه موضوع جدیدی برای منطقه نیست و ما چندین سال است که شاهد آن هستیم. همه گروه های تحت فرمان نیروهای سوریه دموکراتیک این تهدیدات را جدی می گیرند و برای کسب آمادگی کامل نظامی به منظور مقابله با هر گونه تهدید یا حمله احتمالی به خاک سوریه تلاش می کنند".

شبه‌نظامیان کُرد سوریه: آماده مقابله با حملات احتمالی ترکیه به سوریه هستیم
سخنگوی گروه مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» یا همان «قسد» اعلام کرد که این گروه «برای هرگونه حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه آماده است».
«کینو گابریل» سخنگوی گروه مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری «رووداو» بر آمادگی این گروه در برابر هرگونه حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه تاکید کرد.
مقامات ترکیه‌ای اعلام کردند که به زودی عملیاتی را در شمال سوریه با هدف نابودی مواضع «یگان‌های مدافع خلق» که ترکیه آن را شاخه نظامی گروه تروریستی «پ ک ک» می‌داند، انجام می‌دهند.
ارتش ترکیه سه‌شنبه شب به منظور آغاز عملیات نظامی خود در شمال سوریه، روستاها و مناطق ترکیه‌ای روبروی شهر «تل ابیض» را تخلیه کرد.

قسد: شمال سوریه در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد
به گزارش تلویزیون الحدث، نیروهای سوریه دموکراتیک -قسد- اعلام کردند مناطق شمالی سوریه در آستانه یک فاجعه انسانی قریب الوقوع قرار دارد. قسد همچنین از لشکرکشی گسترده نیروهای ارتش ترکیه و ارتش آزاد به سوی مرزها با سوریه خبر داد و از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری از حمله ترکیه به مناطق تحت سیطره این نیروها وارد عمل شود.

نگرانی سازمان ملل از تحولات شمال سوریه
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از تحولات شمال سوریه تاکید کرد هیچ راه حل نظامی برای بحران این کشور وجود ندارد.
استفان دوجاریک بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در نشست خبری روزانه خود با اشاره به تحولات شمال سوریه افزود: دبیرکل با نگرانی زیاد بیانیه‌های اخیر درباره شمال سوریه را دنبال می‌کند، به ویژه خطری که از ناحیه اقدامات احتمالی نظامی متوجه غیرنظامیان می‌شود.
وی ادامه داد: او از تمامی طرف‌ها می خواهد حداکثری خویشتنداری را به خرج دهند.
سخنگوی آنتونیو گوترش اضافه کرد: دبیرکل تاکید دارد که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باید همواره مورد حفاظت مداوم قرار گیرند. همچنین باید دسترسی ایمن به نیازهای زندگی که مورد نیاز غیرنظامیان است، تضمین شود تا نهادهای سازمان ملل متحد و همچنین شرکای انسان دوستانه آن بتوانند اقدامات حیاتی خود را در شمال سوریه انجام دهند.
دوجاریک اظهار کرد: دبیرکل تاکید دارد که هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و تنها راه حل پایدار، روند مورد تسهیل سازمان ملل متحد در پیگیری قطعنامه 2254 شورای امنیت است.

نظر شما