شناسهٔ خبر: 35860080 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه آغاز شد؛

واکنش های جهانی به آغاز حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

بولتن نیوز

ساعاتی پیش عملیات نظامی ارتش ترکیه موسوم به عملیات چشمه صلح، با فرمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، آغاز شد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: اردوغان در توییتر خود اعلام کرد که این حمله به کردهای سوریه نیست و هدف از عملیات چشمه صلح نابودی گروه های تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ و داعش است.

 

واکنش های جهانی به آغاز حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

به گزارش بولتن نیوز، اردوغان در چند روز گذشته و همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، هشدار داده بود که به مناطقی که آمریکا از آنها خارج شده است و محل حضور کردهای سوریه است، حمله خواهد کرد.

 

توپخانه های ارتش ترکیه دقایقی قبل، مراکز نیروهای کُرد " دموکرات سوریه" در شهر تل‌ابیض در حومه رقه در شمال سوریه را مورد هدف قرار دادند. از تلفات این حملات فعلا خبری در دست نیست.

 

اما حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، واکنش های مختلفی در جهان بدنبال داشته است.

 

در اولین واکنش ها امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را در تعارض با امنیت منطقه دانست.

 

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، شرایط منطقه را پیچیده‌تر کرده و در تعارض با امنیت منطقه است. راهکار تامین امنیت مرزی، احترام به تمامیت

 

ارضی از سوی طرفین، مذاکره و توافق است. پیامد فوری لشگرکشی نظامی در منطقه، تشدید بحران، ایجاد موج جدید آوارگان و رشد تروریسم است.

 

شبکه الاخباریه سوریه نیز گزارش داد، در حمله هوایی ترکیه، مقرهای شبه‌نظامیان YPG در روستاهای «المشرافة» و «خربة البنات» هدف قرار گرفته است.

 

روسیه نیز در واکنش به حمله نظامی ترکیه اعلام کرد: عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه، تعرض به حاکمیت ملی این کشور است.

 

دولت سوریه نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: حملات تركيه به خاك اين كشور را با تمام ابزارهای قانونی دفع خواهد كرد.

 

سوریه همچنین ادعای ترکیه در خصوص دفاع از امنیت مرزهایش را دروغ خواند و اعلام کرد؛ ادعاهای تركيه درباره امنيت مرزهايش دروغ محض است.

 

اردوغان نیز بعد از این حملات اعلام کرد: ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم.

 

وزیر امور خارجه ترکیه هم گفت: عملیات نظامی ما در شمال شرق سوریه مطابق قوانین بین المللی و مقررات مربوط به مبارزه با تروریسم است.

 

ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه ای، از همه طرف ها خواست در سایه عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهند.

 

حکومت اقلیم کردستان عراق نیز پس از چند روز سکوت، دقایقی قبل و همزمان با شروع حملات نظامی ترکیه به شمال سوریه بدون ابراز نگرانی از وضعیت کردهای سوریه تنها اعلام کرد: عملیات نظامی در شمال شرق سوریه باعث حرکت موج جدید آوارگان خواهد شد.

 

انتهای پیام/#

نظر شما